۰۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۱
کد خبر: ۱۰۱۰۳۱
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم:

جهاد اقتصادی نیازمند مجاهده نفس است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: جهاد اقتصادی از لحاظ دینی انسان را به سمت کار حلال، تلاش صحیح و دوری جستن از حرام سوق می‌دهد که این خود مهم‌ترین جهاد است.
سال جهاد اقتصادي


آیت‌الله حسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به نامگذاری سال 1390 به سال «جهاد اقتصادی» از سوی رهبر معظم انقلاب، نتیجه این حرکت را آیه شریفه «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا» دانست.

وی افزود: کسانی که در راه خدا جهاد می‌کنند، خداوند مسیر را برای آنان روشن می‌کند؛ بلکه بالاتر از آن هدایت‌های خاصی را جلوی آنان قرار می‌دهد که طریق و مسیر صحیح را پیدا کرده و به نتیجه نهایی می‌رسند.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که حقیقت جهاد مبارزه کردن با موانع و دور کردن خود از موانع است، مجاهده را در انواع مختلف آن از سنت‌های بزرگ الهی دانست و گفت: جهاد اقتصادی یکی از انواع جهادها است که هر انسانی برای تکمیل دین خود به آن نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب و نامگذاری ابتدای هر سال به نام خاصی از سوی معظم له، برای آن است که ملت به حقایق و واقعیت‌ها برسد، واقعیت‌هایی که رضای خدا به دنبال آن است.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به تحریم‌های مختلف دشمنان علیه نظام، گفت: همان‌طور که امام‌ راحل فرمودند این تحریم‌ها برای ما مایه برکت و پیشرفت می‌شود و مقام معظم رهبری تصریح داشتند که با تمرین جهاد اقتصادی را درست تشخیص دهیم و مجاهده کنیم، پیشرفت که موهبت الهی است نصیب ما می‌شود.

وی جهاد اقتصادی را از مسائل بسیار مهم برای پیشرفت دین و دنیا دانست و ابراز داشت: جهاد اقتصادی از لحاظ دینی انسان را به سمت کار حلال، تلاش صحیح و دوری جستن از حرام سوق می‌دهد که این خود مهم‌ترین جهاد است.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم عنوان کرد: زمینه حرکت جهادی توجه به حقوق دیگران، صبر بر سختی‌ها و دشواری‌ها است، که اگر حقوق اجتماعی به درستی رعایت شود جهاد اقتصادی شکل خواهد گرفت؛ یعنی حقوق جامعه را بر حقوق شخصی خود مقدم بداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که جهاد اقتصادی نیازمند مجاهده نفس است و تا مجاهده نفس شکل نگیرد، جهاد اقتصادی پیش نمی‌آید، اظهار داشت: نتیجه جهاد اقتصادی با جهاد نفس بسیار زیبا خواهد بود.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی وظیفه مسؤولان را در زمینه تحقق پیام نوروزی مقام معظم رهبری بسیار روشن دانست و با بیان این‌که دولت و ملت باید برای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب تلاش کنند، افزود: مسؤولان پایین‌ترین حد جامعه را برای خود برگزینند.

وی بر پرهیز از اسراف‌ها و انعقاد قراردادهای سنگین بدون نتیجه از سوی دولت تأکید کرد و ادامه داد: مؤمنان از یک طرف جهاد کنند و مسؤولان هم برخی قوانین دست و پا گیر را اصلاح کنند تا مقصود مقام معظم رهبری به بهترین شکل ممکن پیاده شود. /920/ت302/ص

ارسال نظرات