۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۰۴۴۷۷
محقق حوزه علمیه قم:

نیازمند اهتمام در دانش‌های معرفت‌ساز هستیم

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی گروه فلسفه مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: جدا کردن دین از خرافه و حقیقت از توهم نیازمند نگاه های دقیق و علمی و دانش فراوان دینی است تا بتوان سره را از ناسره تشخیص داد.
طلاب


حجت الاسلام رضا بخشایش، عضو هیئت علمی گروه فلسفه مدرسه عالی امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: دین دارای شاخه های گوناگونی است که محققان علوم اسلامی باید به درستی و دقت تمامی این دانش ها را استخراج کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر فعالیت های حوزه های علمیه قبل از انقلاب در بخش فقه بوده است، ادامه داد: بیشتر حوزویان در آن شرایط تحقیقات خود را معطوف به فقه و فروعات فقهی کرده بودند و نسبت به سایر دانش ها علاقه جدی نشان نمی دادند.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه گرایش فقهی در بین حوزویان نباید مانع از علم آموزی در سایر عرصه‌های های دانشی شود، ادامه داد: طلاب باید با تاسی از سیره اندیشمندان بزرگ اسلامی همچون شهید مطهری به دنبال پر کردن خلاء های جامعه باشند و از نیازها غفلت نکنند.

وی بیان داشت: مسائل فکری و عقیدتی از حوزه‌هایی است که نیاز به کار علمی و تحقیقات جدی دارد و باید نسبت به حوزه معرفت بخشی اهتمام ویژه داشت.

وی گفت: باید شعار (هل من ناصر ینصرنی) در تمامی ابعاد زندگی یک مسلمان پیاده شود و هر بخشی در حوزه فرهنگ دینی مظلوم واقع شده مورد اهتمام ما قرار گیرد.

این استاد فلسفه حوزه علمیه اظهار داشت: باید تلاش کرد تا زندگی ایمانی و خالی از اشتباهات فکری را برای مردم به ارمغان آورد و دینی رسته از خرافه برای آنها تبیین کرد.

وی بیان داشت: جدا کردن دین از خرافه و حقیقت از توهم نیازمند نگاه‌های دقیق و علمی و دانش فراوان دینی است تا بتوان سره را از ناسره تشخیص داد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید تلاش کرد تا با شیوه بیان عقلی، دین را برای بشر امروز تبیین و تشریح کرد.

وی ادامه داد: البته تفکیک میان دین و دین‌نما کار دشواری است و تخصص و تهعد دو شاخصه اصلی برای ورود در این مقوله است.

این محقق علوم عقلی با اشاره به اینکه ندانستن مبانی و اصول علمی، فرد را دچار التقاط فکری می کند، ادامه داد: چه بسیار افرادی که با انگیزه حذف خرافات به جان دین افتاده‌اند و به دلیل ندانستن چارچوب‌های علمی در اشتباه غوطه ور شده‌اند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات