۰۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۱۰۵۶۵۶

درس خارج مسائل مستحدثه برگزار شود

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم گفت: باید تلاش کنیم تا بحث‌های جدید به سطح حوزه‌های علمیه ورود پیدا کند و درس‌های خارج با محوریت موضوعات نوظهور تشکیل شود.
حجت الاسلام محمد علي انصاري شوشتري


حجت الاسلام محمد علی انصاری شوشتری، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: امروز نیازمند طرح بحث‌های جدید در حوزه های علمیه هستیم.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه با صدها سوال در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... مواجه است که باید به خوبی در میدان پاسخگویی به آنها حضور یابد.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: تک نگاری‌هایی در مورد موضوعات جدید از سوی محققان حوزه‌های علمیه در قالب کتاب و پایان‌نامه انجام شده است اما این کافی نیست.

مسؤول گروه تحقیقی تدوین مجموعه آثار شیخ انصاری گفت: باید تلاش کنیم تا بحث‌های جدید به سطح حوزه‌های علمیه ورود پیدا کند و درس‌های خارج با محوریت موضوعات نوظهور تشکیل شود.

وی بیان داشت: امروز نیازمند کنکاش‌های دقیق حوزوی در مباحث نوهستیم و باید همان‌گونه که ابواب طهارت و عبادات مورد نقد و نظر قرار گرفته است، مقولاتی همچون پزشکی و اقتصادی نیز مورد اندیشه‌ورزی استادان حوزه علمیه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: علم محدودیت ندارد بلکه دارای خصوصیت تحول‌پذیری و رشد است و باید تلاش کنیم با کار اجتهادی فقه و اصول را در مواجه با سوالات نو پاسخگو نشان دهیم.

این محقق حوزه علمیه قم گفت: خلاصه کردن فقه و اصول برای امتحان دادن طلاب، خیانت به فقه و اصول است و باید به شدت از این امور پرهیز شود.

وی ادامه داد: باید فقه و اصول روان، رها از تقییدها و مسیر فهم آن هموار شود اما آسان‌گیری و سهل‌انگاری در علم آموزی پذیرفته نیست./909/ت303/ع

ارسال نظرات