۰۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۱۰۷۶۸۸

توضیح اداره کل اوقاف خوزستان درباره توسعه بقعه علی بن مهزیار اهوازی

خبرگزاری رسا ـ اداره کل اوقاف خوزستان در اطلاعیه ای آورده است: با توجه به بازتاب رسانه ای اخیر خبر توسعه بقعه علی بن مهزیار و اینکه برخی روزنامه ها و سایتهای خبری اقدام به انتشار تصاویر این پروژه پس از تخریب بقعه جهت بازسازی نموده اند، اکنون بهترین فرصت است تا جوانب و زوایای مختلف طرح به اطلاع عموم برسد.
حرم علي بن مهزيار اهوازي در نيمه شعبانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان با توجه به محوریت بقعه حضرت علی بن مهزیار اهوازی در استان خوزستان و اینکه عملا به عنوان مرکز برنامه های فرهنگی و مراسم بزرگ و شاخص استان به خصوص شهر اهواز می باشد، اجرای طرح توسعه این آستان مقدس در دستور کار اداره کل اوقاف خوزستان قرار گرفت.

با توجه به بازتاب رسانه ای اخیر این خبر و اینکه برخی روزنامه ها و سایتهای خبری اقدام به انتشار تصاویر این پروژه پس از تخریب بقعه جهت بازسازی نموده اند، اکنون بهترین فرصت است تا جوانب و زوایای مختلف طرح به اطلاع عموم برسد.

بقعه متبرکه علی بن مهزیار اهوازی قبل از اجرای طرح دارای فضای شبستان و سالن در حدود 450مترمربع بود که ان شاء الله پس از اتمام طرح دارای فضای زائرپذیر در حدود 6400 مترمربع خواهد بود

ساختمان قبلی بقعه به دلیل کوچک و محدود بودن سالن در هنگام اکثر برنامه های روزانه بقعه مملو از جمعیت شده و نتیجتا در هنگام مراسم دعای کمیل و ندبه بسیاری از اوقات مردم مجبور به حضور در حیاط بقعه و قرائت دعا در هوای گرم یا سرد بودند.

در اواخر سال 1389 با توجه به طرحهای عمرانی متعددی که در دوره های قبلی برای توسعه این بقعه تهیه شده بود یکی از طرحها توسط کارشناسان و مشاوران فنی این اداره کل انتخاب شده و به روز رسانی شد. سپس این طرح به تأیید سازمان اوقاف و امور خیریه کشور رسید و مجوزهای لازم اخذ شد و مسئولین استان در جریان طرح قرار گرفتند.

اما توجه به نکات ذیل ضروری به نظر می رسد:

1. پس از بررسی های فنی با توجه به طرح دو طبقه بقعه امکان استفاده از ساختمان موجود و اتصال آن به ساختمان جدید وجود نداشت و دلیل آن هم افزایش 14 برابری متراژ و حجم بالای مصالح و بنای سنگین بقعه جدید است که بستر سازی قدیمی جوابگوی آن نبود. همچنین با توجه به اینکه در ساختمان جدید طبقه اول 11متر و طبقه دوم 9متر ارتفاع دارد گنبد حائل بین دو طبقه بوده و مانع اجرای طرح جدید بود و علیرغم میل باطنی مسئولین امر باید این کار صورت می گرفت.

2. از محل سفرهای استانی رئیس جمهور مبلغ 8 میلیارد ریال به توسعه این بقعه شریف اختصاص یافته که با این اعتبار و البته کمک های مردمی که تا کنون به سوی این طرح سرازیر شده خواهیم توانست طی دو سال انشاءالله اصل بنا را کامل کرده و البته ریزکاری و زیباسازی بقعه طولانی تر خواهد بود. گفتنی است سیل هجوم کمکهای مردمی به بقعه نشان از آگاهی مردم غیور استان از لزوم اجرای این طرح دارد.

3. جهت تسهیل تردد زائران مشتاق این اداره کل اقدام به تهیه 600 مترمربع ساختمان پیش ساخته نموده که ظرف مدت یک هفته آینده نصب و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

4. در برخی اخبار ساختمان قبلی بقعه تاریخی و از آثار میراث فرهنگی معرفی شده بود که باید به اطلاع مردم شریف استان و اصحاب رسانه برسانیم که ساختمان قبلی بعد از جنگ و بدون در نظر گرفتن نیازهای آینده استان ساخته شده بود و قدمت آن حدود 23 سال بوده که قطعا از آثار باستانی به شمار نمی آید. هم اکنون برای تأمین نیازهای مردم و رفاه و آسایش زائران این طرح با هدف افزایش مساحت زائرپذیری بقعه انجام می گیرد.

5. برخی پرسیده اند که چرا به مقام حضرت علی بن مهزیار بی حرمتی شده و چرا در انظار عمومی این تخریب انجام شده و رها شده است؟ باید توجه نمود که محدوده این پروژه پس از تخریب در پس دیواره های حائل قرار گرفته و مستور بود اما تعدادی از خبرنگاران دلسوز و کنجکاو با ورود به محدوده و از طبقه بالای مجموعه مدیریتی آستان اقدام به تصویر برداری نموده و آنها را منتشر کرده اند و این اطمینان وجود دارد که محدوده پروژه به هیچ عنوان تا اتمام طرح در منظر عموم قرار نخواهد گرفت تا بی حرمتی نسبت به این شخصیت عظیم و شریف انجام نگیرد.

در پایان از تمامی اصحاب رسانه و مطبوعات خواهشمندیم که این گزارش و اطلاعات را به طور دقیق منتشر نمایند تا شبهات پیرامون این طرح برطرف گردد. ضمنا هم استانی های عزیز تمام سوالات خود را درباره این طرح و دیگر برنامه های اوقاف می توانند با شماره سامانه پیامک 10000114611 مطرح نمایند./9464/د102/س
ارسال نظرات