۲۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۱۱۰۹۹
عضو هیأت رییسه مجلس:

کودتای 28 مرداد اوج مخالفت طاغوت با مردم‌سالاری بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تبریز در مجلس کودتای 28 مرداد و بازگرداندن محمدرضا پهلوی به حکومت را سند دشمنی آمریکا با مردم‌سالاری دانست.
محمد حسين فرهنگي
محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به فرار رسیدن 28 مرداد سالروز کودتای آمریکایی در ایران اظهار داشت: آمریکا در حالی خود را به عنوان منادی مردم سالاری در جهان مطرح می کند که اعمال این کشور در نقاط مختلف جهان با ادعاهای آن در تضاد است.

وی افزود: دولت آمریکا با دخالت تمام عیار در سرنوشت سیاسی ملت ایران در صد سال اخیر سبب شده تا مهره های نفوذی این کشور در رأس حاکمیت ایران قرار گیرند و با نظام اسلامی برخاسته از اراده ملت نیز دشمنی مستقیم خود را به اثبات رسانده است.

فرهنگی کودتای 28 مرداد و بازگرداندن محمدرضا پهلوی به حکومت را سند دشمنی آمریکا با مردم‌سالاری دانست و خاطر‌نشان کرد: شاه با وابستگی کامل به آمریکا سبب جلب حمایت این کشور و فراهم شدن زمینه چپاول ملت ایران در سه دهه بعدی شد.

عضو هیأت رییسه مجلس با تشریح ابعاد مختلف کودتای 28 مرداد تأکید کرد: کودتای 28 مرداد و جریان‌های قبل از آمدن نقطه عطف ‌در تاریخ سیاسی ایران است، این جریان پس از مشروطیت بزرگ‌ترین رخداد سیاسی ایران قبل از انقلاب محسوب می شود که تاریخ سیاسی ایران را تغییر داد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه روحانیت در تحولات آن دوران تشریح کرد: مصدق بعد از ملی شدن صنعت نفت و خروج شاه از کشور فکر کرد که دیگر نیازی به همکاری با روحانیت ندارد که همین تصور باعث شد که پشتوانه مردمی خود را از دست دهد و کودتای 28 مرداد با توطئه واشنگتن و لندن به نتیجه برسد.

فرهنگی با بیان اینکه آمریکا و انگلیس همان سیاست های آت دوران را امروز نیزعلیه ایران اسلامی دنبال می کنند، اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران موجب شدت خوی استکباری و استعماری آمریکا و انگلیس علیه ملت ایران بود که خوشبختانه امروز پس از 32 سال هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی نادیده گرفتن نقش و جایگاه روحانیت در ایران اسلامی را عامل بزرگ شکست جریانات مختلف در طول تاریخ دانست و افزود: اختلاف با مرحوم آیت الله کاشانی که توطئه دشمنان ایران بود، عامل اصلی انحراف در مسیر مصدق بود که در نهایت منجر به وقوع حادثه ای تلخ همچون 28 مرداد مرداد در تاریخ ایران شد./935/ت302/س
ارسال نظرات