۳۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۱۱۳۲۸۳
آیت‌الله حیدری تأکید کرد:

تشکیل کارگروه‌های مشترک حوزوی و دانشگاهی جهت پاسخ به نیازهای فکری جامعه

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حیدری، در دومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های خوزستان گفت: اکنون که بیداری اسلامی در منطقه به ثمر نشسته، باید مردم سالاری اسلامی را که همان جمهوری اسلامی است، به زبانی قابل فهم برای ملت‌های منطقه ترجمه و نظام اسلامی را برای ملت‌ها تعریف کنیم.
آيت الله حيدري
امام جمعه موقت اهواز


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته در دومین نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های خوزستان که در سازمان مرکزی دانشگاه پیام‌نور خوزستان برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این گونه جلسات که با حضور مسؤولان دانشگاه‌ها و روحانیون حوزه علمیه برگزار می‌شود می‌تواند گامی در جهت وحدت حوزه و دانشگاه باشد.

وی با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه از تأکیدات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است، این وحدت را یکی از مسلمات نظام و انقلاب اسلامی دانست و گفت: اگر وحدت حوزه و دانشگاه نبود انقلاب اسلامی به این شکل اتفاق نمی‌افتاد و حوزه و دانشگاه بدون همراهی یکدیگر نمی توانستند چنین نظامی را تشکیل دهند.

امام جمعه موقت اهواز گفت: یکی از ارکان و علل به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، همین وحدت و ارتباط آگاهانه بین حوزه و دانشگاه است.

نظام سازی سیاسی در کشورهای اسلامی وظیفه اصلی حوزویان و دانشگاهیان است

آیت‌الله حیدری به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نظام‌سازی اشاره کرد و افزود: اکنون بیداری اسلامی که بسیاری از کشورها را فرا گرفته، به نوعی متأثر از این نظام‌سازی است و در همین راستا مقام معظم رهبری رسالت تبیین نظام سیاسی و فقه سیاسی اسلام را متوجه قشر حوزویان و دانشگاهیان کردند.

وی ادامه‌ داد: علمای حوزه باید آستین‌های همت را بالا بزنند و بحث‌هایی درباره موضوع مردم‌سالاری دینی مطرح کنند و نتایج این بحث‌ها را در اختیار دانشگاهیان قرار بدهند البته اگر این بحث‌ها در خلاء و بدون توجه به نیازهای جامعه و نظام صورت بگیرد کاملا بی‌فایده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهارداشت: این بحث‌ها زمانی می‌توانند اثرگذار باشند که نیازهای فکری، سیاسی، فرهنگی و هنری جامعه به صورت شفاف و تعریف شده در اختیار حوزویان قرار بگیرد. در این زمینه لازم است طرح سؤال شود و به عقیده من دانشگاهیان هستند که توانایی بیشتری در زمینه طرح سوال دارند.

آیت‌الله حیدری افزود: دانشگاهیان با مبانی سیاسی، اجتماعی، فلسفی و هنری مربوط به غرب و دنیای حاضر آشنا هستند و می‌توانند سؤالاتی در زمینه ارتباط این‌ها با اسلام طرح کنند؛ پس از طرح سؤال، حوزویان باید پاسخ‌های علمی و استدلالی ارایه دهند اما چون این پاسخ‌ها با زبان تخصصی بیان شده‌، برای نظام و جامعه نمی‌تواند کارگشا باشد و مشکلات را حل کند لذا نخبگان باید آنها را تبیین کنند.

امام جمعه موقت اهواز اظهارداشت: پیشنهاد می‌کنم کارگروه‌های مشترک حوزوی و دانشگاهی تشکیل شود و این کار گروه‌ها در تخصص‌های مختلف فرهنگی، هنری، سیاسی و ... سؤالات دانشجویان، دانشگاهیان و اساتید و حتی سؤالات دولتمردان که در مقام عمل با آن‌ها مواجه هستند را مشخص و دسته‌بندی کنند.

آیت‌الله حیدری افزود: پس از آن سؤالات در اختیار حوزویان قرار داده و و از حوزویان پاسخ علمی و تخصصی مطالبه شود. در مرحله دوم، باید در این کارگروه‌ها نتایج پژوهش‌ها و پاسخ‌های حوزویان در اختیار دانشگاهیان قرار بگیرد و به زبان روز تحلیل و به نوعی به زبان ساده ویرایش شوند تا برای جوانان و قشر دانشجو قابل فهم باشد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه ‌داد: اگر بتوانیم با کمک هم این کارگروه‌ها را راه‌اندازی کنیم، گامی بسیار مهم در جهت اجرای فرمایش مقام معظم رهبری برداشته‌ایم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: در ارتباط با بحث بیداری اسلامی، اکنون همه دشمنان ما فهمیده‌اند این جریانات که باعث سقوط چندین دیکتاتور شده‌، متأثر از انقلاب اسلامی ایران است. شکل حرکت، مردمی بودن آن، شعارها و ستیز با اسرائیل از انقلاب اسلامی ایران اقتباس شده‌ است./9461/پ202/ع

ارسال نظرات