حجتالاسلام ذوعلم:
نباید برای ارتباط حوزه علمیه با آموزش و پرورش نگاهی اداری داشت
خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد همکاریهای وزارت آموزش و پرورش و حوزههای علمیه، بیان کرد: ارتباط حوزه علمیه و اداره آموزش و پرورش یک تکلیف الهی است و نباید نگاه اداری به آن داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری رسا در اهواز، حجتالاسلام علی ذوعلم، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریهای وزارت آموزش و پرورش و حوزههای علمیه، روز گذشته در گردهمایی رؤسای آموزش و پرورش شهرستان های استان خوزستان که در پژوهشکده تعلیم و تربیت معلمان اهواز برگزار شد، اظهارداشت: ارتباط حوزه علمیه و اداره آموزش و پرورش یک تکلیف الهی است و نباید نگاه اداری به آن داشته باشیم.
وی به هفته پیوند مربیان و اولیاء دانشآموزان اشاره کرد و افزود: چالش جامعه ما همچون جدایی دانشآموز از خانواده، جدایی خانواده از مدرسه، جدایی مدیر مدرسه از دانشآموز در سند تحول راهبردی بنیادی مورد بحث قرار داده شده است که با استفاده از حضور روحانیت در مدارس این شکافها از بین میرود.
حضور روحانیون در مدارس موجب پیوند عمیق خانواده، دانش آموز و مدرسه می شود
حجت الاسلام ذو علم با بیان این که حضور یک روحانی در مدرسه باعث تقویت و ایجاد ارتباط در میان سه ضلع خانواده، دانش آموز و مدرسه می شود، ادامهداد: حضور روحانی مجرب، فرهیخته و دارای دغدغه تعلیم و تربیت در کنار معلمان، دانشآموزان و خانواده میتوانند این شکاف را به پیوند عمیقی تبدیل کند.
وی بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر تحول بنیادی و اساسی در بحث تعلیم و تربیت، گفت: در جهت این نیاز حرکتهای بسیار بزرگی در جامعه انجام شده است که این فعالیتها نباید مانع تأمل و بازنگری از سوی مسؤولانی شود که درعرصه تعلیم و تربیت در میدان عمل هستند.
دبیر ستاد همکاریهای وزارت آموزش و پرورش و حوزههای علمیه با بیان این که نقطه آغازین تحول بنیادی، بازنگری در چیستی تربیت است، افزود: چگونگی تربیت، شاخصها و ارزشها و روشهای تربیت باید در مقوله تعلیم و تربیت روشن و مشخص شود.
وی ابراز داشت: مهمترین تفاوت نگاه تربیت در علوم تربیتی رایج در دنیا و نگاه اسلام در این عرصه، در زمینه جوهره تربیت، است؛ نگاهی که اسلام به ترتیب دارد این است که همه جهان، انسانها، پیامبران و امامان را در خدمت تربیت میداند.
حجت الاسلام ذوعلم ادامه داد: نگاه دیگر تربیت این است که تمام هدف بشر را در اهداف مادی و دنیوی محدود کنیم و تربیت را در خدمت آن هدف ببینیم که در نگاه نخست تربیت تابع و در نگاه دوم تربیت متبوع است.
سند تحول راهبردی در آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تربیت اسلامی است
وی با اشاره به تصویب سند تحول راهبردی بنیادی آموزش و پرورش، گفت: این سند در شرف ابلاغ به آموزش و پرورش است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول راهبردی بنیادی، مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است، ادامهداد: نقطه کلیدی و اساسی این سند مبتنی بر فطرت الهی است؛ پیامبران در دوره رسالت از تربیت هیچ انسانی مأیوس نشدند و معلمان و مدیران هم نباید از تربیت دانشآموزان خود مأیوس شوند چرا که دانشآموزان دارای فطرت الهی و اسلامی هستند.
رفتار معلمان آموزش و پرورش باید بر تفکر عالمانه مبتنی شود
وی افزود: رفتارهای معلمان و مدیران آموزش و پرورش باید مبتنی بر تفکر، ایمان و آگاهی عالمانه باشد و همه آنها باید به این مقوله ایمان بیاورند تا باعث تحول بزرگی در جامعه باشیم. سند تحول راهبردی بنیادی موقعی عملی میشود که این تحولات در عرصه تعلیم و تربیت ایجاد شود.
حجتالاسلام ذوعلم با بیان اینکه تعلیمی مؤثر است که بر زیرساختار تزکیه استوار باشد، اظهارداشت: پیامبر اکرم(ص) در جهت قرب الهی، تربیت شد و چون آیات قرآن به گونهای تاثیرگذار هستند که میتوانند خشوع در مخاطب ایجاد کند، تزکیه نخستین نقطه تحول در عرصه تربیت است.
وی گفت: اگر نگاه معلم به دانشآموز، مدیر به محیط مدرسه و مدیر به دانشآموز، سالم و معقول و اسلامی باشد، این نگاه سبب تحول در عرصه تعلیم و تربیت میشود.
این مقام مسؤول با بیان اینکه آموزش و پرورش نیاز به خود تحولی دارد، ادامهداد: تربیت دانشآموزان بر عهده مدیران مدارس است و باید تحول را از خود آنها آغاز کنیم؛ به تحول بیندیشیم و رفتارها و نگاههای خود را بازنگری کنیم و این تحول بنیادی و معنوی را از خودمان آغاز کنیم./9463/پ202/ص
ارسال نظرات