۰۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۱۱۷۷۹۰
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

صیانت همه جانبه از مکتب حسینی‌ رسالت مهم مبلغان عاشورایی

خبرگزاری رسا ـ مدرس حوزه علمیه ماکو، با بیان اینکه تنها شور حسینی برای درک حقیقت مکتب عاشورا کافی نیست، گفت: مبلغان باید با تسلط کافی بر فلسفه قیام عاشورا، در کنار صیانت از شور حسینی، شعور حسینی را در جامعه تقویت کنند.
مبلغان
حجت الاسلام اسماعیل جعفرزاده، مدرس حوزه و دانشگاه ماکو، ‌در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با بیان این‌که حرکت مبتنی بر سیاست و درایت امام حسین (ع) در مقابله با کفر و فساد الگویی ماندگار برای تمامی ملت‌های آزادیخواه است، اضافه کرد: انقلاب امام حسین(ع) در واقع یک انقلاب ارزشی بوده که تنها برای اجرای احکام دینی و رضایت پروردگاربه وقوع پیوسته است.

وی فلسفه اصلی این قیام را بازگشت بشر به اصل انسانیت با محور تعالی در بستر باورها و آموزه‌های دینی دانست و افزود: اوج تجلی این قیام در روز عاشورا متبور شد.

این مدرس حوزوی در ادامه اظهار داشت: حماسه ماندگار عاشورا در واقع نظام ارزش های دینی که در جامعه آن روز رو به فراموشی گذاشته بود را احیا کرد که امر به معروف و نهی از منکر از مصادیق بارز آن است.

وی معتقد است که امام حسین(ع) با این حرکت خود به موروثی بودن حکومت در ساختارهای فکری دین مبین اسلام خط بطلان کشید.

حجت الاسلام جعفرزاده‌ اظهار داشت: بهترین راهکار برای جلوگیری از ورود انحراف و خرافه به مکتب عاشورا بالابردن آگاهی و بینش جامعه نسبت به مسائل جاری در متن مکتب حماسی عاشورا است.

وی در ادامه با تاکید بر این مطلب که باید برای انتقال مفاهیم عاشورا از مقتل های معتبر و مستندات محکم استفاده شود، گفت: برخی از مقتل ها و مستندات موجود در شرح حماسه و وقایع عاشورا غیر معتبر بوده و خود عامل مهم تحریف می شوند.

این مدرس حوزوی در تشریح وظایف طلاب و مبلغان دینی در انتقال ارزش های مکتب عاشورا، خاطرنشان کرد: مبلغان خود باید در این باره به نکاتی چند توجه داشته باشند، سخن بیهوده و خارج از مستندات معتبر، در مجالس عزاداری گفته نشود.

حجت الاسلام جعفرزاده ادامه داد: مبلغان باید در کنار صیانت از شور حسینی، شعور حسینی را در جامعه تقویت کنند و این امر میسر نمی شود مگر اینکه مبلغ خود تسلط و علم کافی نسبتا به حقیقیت فلسفه قیام امام حسین(ع) داشته باشند.

وی معرفت و بصیرت را مهم‌ترین عنصر در درک واقعه عاشورا عنوان کرد و یادآور شد: بدون برخورداری از معرفت به سیره و منش امام حسین(ع) به سختی می توان عظمت وجودی حرکت ایشان را درک کرد.

حجت الاسلام جعفرزاده، الگو سازی دینی برای جوان امروزی را یکی دیگر از رسالت های روحانیون دانست و اضافه کرد: اگر جامعه روحانیون در الگوسازی دینی برای انتقال ارزش‌ها و مفاهیم فرهنگی غفلت کنند، متأسفانه دشمن از خلأهای موجود برای توسعه فرهنگ مبتذل خود بهره خواهد گرفت./936/ت302/س
ارسال نظرات