۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۱۲۱۱۱۸
امام جمعه شبستر:

شهید آیت الله قاضی به تمامی شبهات اربعین حسینی پاسخ داد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به کتاب «تحقیق درباره اربعین حضرت سید‌الشهدا(ع) » شهید آیت الله قاضی طباطبایی گفت: آن عالم وارسته در این اثر ماندگار به تمامی شبهات پیرامون اربعین حسینی پاسخ داده است.
اربعين حسيني در کربلاي معلي
حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که همزمان با اربعین شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) ترتیب یافت، اظهار داشت: شهید آیت الله قاضی طباطبایی، با نگارش کتاب «تحقیق درباره اربعین حضرت سید‌الشهدا(ع) » که یک اثر پژوهشی و تحقیقی است، با آوردن پانزده دلیل ضمن پاسخگویی به شبهات، اثبات کرده اسرا و خاندان مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) در اربعین اول به کربلا برگشته‌اند.

وی ادامه داد: آیت الله قاضی با نگارش این اثر ارزشمند کوشید تا غبار تردید و شبهه از چهره یک روایت تاریخی بردارد و برای این هدف متعالی خود به منابع بی شماری مراجعه کرد، از این رو نمی‌توان گفت که فرضاً این بخش از اثر آیت‌الله قاضی، علمی و فلان بخش آن غیر علمی است.

امام جمعه شبستر با بیان اینکه کتاب «تحقیق درباره اربعین حضرت سید‌الشهدا(ع) » یک اثر جامع و مانع است، خاطر نشان کرد: آن شهید مجاهد با درایت و وسواس بی‌اندازه علمی خواسته با ذکر سند و منابع معتبر نسبت به ادعای صحیح و به حق دلایل کافی ارایه دهد.

حجت الاسلام محمدزاده با ابراز تاسف از اینکه آثار شهید قاضی طباطبایی کمتر شناخته شده است، گفت: کتاب «تحقیق درباره اربعین حضرت سید‌الشهدا(ع) » یک اثر ماندگار و کاملا علمی بر اساس اسناد و روایات معتبر تاریخی نگارش شده که متاسفانه هنوز عموم مردم کمتر با آن آشنا هستند.

بنا بر این گزارش، چاپ اول این اثر در دو هزار و 300 نسخه و 680 صفحه در ربیع الاول سال 1393 هجری قمری مطابق با فروردین 1352 در چاپ میهن تبریز به زیور طبع آراسته شد و هم اکنون این کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ ششم رسیده است.

در مقدمه این کتاب آمده است؛ در میان شیعه روز اربعین سیدالشهدا(ع) که روز بیستم صفر است، شهرت بسیار دارد و عموما آن روز را روز ورود اهل بیت(ع) پس از خلاصی از اسارت شام به کربلا می دانند و از ائمه اهل بیت اطهار زیارت مخصوصی برای آن روز وارد شده و از علمای امامیه تا قرن هفتم هجری شبهه و اشکالی در این موضوع دیده نشده است و اول کسی که شبهه کرده غیر از سید اجل اعظم سیدرضی الدین علی بن طاووس حسنی(قدس سره) در کتاب اقبال سراغ نداریم.

آیت الله قاضی در ادامه افزوده است: کسی که در این اواخر بسیار پافشاری در شبهه و اشکال راجع به اربعین کرده و اصرار بر آن ورزیده عبارت از علامه متبحر محدث حاج میرزا حسین نوری(ره) صاحب کتاب مستدرک الوسائل است که در کتاب خود لؤلؤ مرجان هرچه می‌توانسته خواسته موضوع آمدن اسرا اهل بیت را در اربعین اول سال 61 هجرت نفی نماید، بلکه همت داشته که از محالات بشمارد و بعد از وی شاگردانش تبعا به استاد خودشان که طبعا در اینگونه امور و امثال آن پا به فراتر می گذارند و شدت پیدا می کنند و از روی تعصب استاد و شاگردی در این صدد می شوند که ادعای استاد را به مرحله واقعی و حقیقت برسانند و لذا موضوع اربعین اول را که اسراء اهل بیت به کربلا آمده باشند از اکاذیب شمرده و آن دیگری آن را افسانه و از اساطیر به حساب آورد.

گفتنی است، نسخه اصلی کتاب «تحقیق درباره اربعین حضرت سید‌الشهدا (ع) » که با دستخط شهید قاضی در کتابخانه شخصی آن مرحوم نگهداری می شود، بیش از هزار صفحه دارد./935/ن602/ص
ارسال نظرات