۱۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۱۲۲۲۸۹
به همت مجمع عالی حکمت اسلامی؛

میزگرد علمی بررسی مساله استقراء برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ میزگرد علمی بررسی مساله استقراء با هدف بررسی پیشینه مساله استقراء بین فلاسفه غربی و شرقی، چیستی قبول استقرا و راه وصول به آن در مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد.
مجمع عالي حكمت اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی عباسی، عضو هیات علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه، دکتر منصور نصیری، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سیدمحمدتقی ابطحی، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی، پیشینه مسئله استقراء بین فلاسفه غربی و شرقی، چیستی قبول استقرا و راه وصول به آن را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

حجت‌الاسلام عباسی در ابتدای این میزگرد علمی، با بیان اینکه استقراء نمی‌تواند نتیجه یقینی داشته باشد، عنوان کرد: استقراء در واقع یک سری مشاهدات مکرر است که از آن می‌خواهیم به یک نتیجه کلی برسیم که یقین آور نیست.

عضو هیات علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه ادامه داد: اگر مشاهدات مکرر ما به یک قیاس خفی برسد و جزو مجربات قرار گیرد یقین‌آور خواهد بود. (منظور از مجربات، قضایایی است که عقل از طریق حس و در اثر تکرار مشاهده حسی، به آن ها حکم می کند و تکرار مشاهده حسی یک امر، موجب می شود که انسان حکم کند آن امر، امری یقینی و ضروری است.)

در ادامه دکتر نصیری، با اشاره به اینکه عده‌ای استقرا را در استنباط قواعد اصولی و احکام فقهی موثر می‌دانند، خاطرنشان کرد: در جهان عرب سنی این امر اتفاق می‌افتد و احکام فقهی را بر اساس ادله استقرا مشخص می‌کنند.

عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اضافه کرد: در جهان اسلام برخی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و از راه ادله استقرائی از مبانی دینی و اثبات خدا دفاع کنند که در راس آنها مرحوم شهید صدر قرار دارد.

وی پاسخ تجربه‌گرایان به استقرا را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: با استقرا به یقین نمی‌رسیم بلکه حالت اطمینان ما را بیشتر می‌کند و احتمال افزایش را در بر دارد./927/پ202/ع

ارسال نظرات