۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۱۲۲۶۰۷

گزارشی از دومین یادواره شهدای جهاد عشایر خوزستان

خبرگزاری رسا ـ در جریان جنگ جهانی اول و به دنبال تجاوز نیروهای انگلیسی در جنوب، فتاوای متعددی از سوی مراجع و علمای شیعه برای دفاع از کشورهای اسلامی صادر شد که عشایر عرب طوایف بنی طرف، هویزه، بنی لام و باوی خوزستان با تبعیت از مرجعیت، در نبردهایی نابرابر، عرصه را در مناطق مختلف از جمله منیور، حمیدیه و گمبوعه بر متجاوزان انگلیسی و مزدوران داخلی تنگ کردند.
همايش جهاد عشاير عرب خوزستان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، دومین یادواره شهدای جهاد عشایر در مبارزه با استعمار انگلیس با شرکت 19 استان از سراسر کشور و سخنرانی سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور، 9 بهمن ماه در یادمان شهدای جهاد عشایر عرب خوزستان منطقه گمبوعه اهواز برگزار شد.

در راستای احیای این حماسه ماندگار در تاریخ، از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور ساخت یادمان ویژه شهدای جهاد عشایر و برگزاری یادواره شهدا ابلاغ شد که خوشبختانه این یادمان ساخته و نخستین یادواره سال 88 و دومین یادواره نیز بهمن ماه سال جاری برگزار شد.

در ساعات اولیه برگزاری این همایش، عشایر عرب خوزستان با پرچم های طایفه های خود وارد محل برگزاری مراسم شدند، مسؤولان نیز با حضور در گلزار شهدای جهاد عشایر عرب، ضمن قرائت فاتحه و ادای احترام به شهدا، یاد و خاطره شهدای 97 سال پیش مقاومت اسلامی عشایر عرب خوزستان را گرامی داشتند و پس از آن همراه با گروه سرود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد محل برگزاری مراسم شدند.

همزمان شدن دومین یادواره شهدای جهاد عشایر عرب خوزستان با همایش معتمدان و سران عشایر سراسر کشور که با شرکت عشایر لر، بلوچ، بختیاری، کرد و ترک 19 استان سراسر کشور همراه بود به این مراسم شور و شعف ویژه ای بخشیده است.

یادواره با کمی تأخیر با قرائت قرآن کریم و نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و خوش آمدگویی و سخنرانی سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان آغاز شد.

همچنین شعر خوانی هم که از ویژه برنامه های فراموش نشدنی همایش ها و برنامه های عشایر خوزستان است برگزار شد. در این مراسم هم دو شاعر حماسه سرا از عشایر عرب و بختیار از دو استان کشور، برنامه را به شور خاصی رساندند.

سید فرج موسوی یکی از شعرای حماسه سرا و بنام عرب استان خوزستان، در شعرهای خود به جدیدترین مسایل روز سیاسی اشاره کرد و خطاب به اوباما گفت اگر خواهان تحریم و جنگ با ایران هستی برو از دوستان خود انگلیسی ها بپرس که در سال 1914.م عشایر عرب ایران با آنها چکار کردند، این اشعار با تأییدهای مسؤولان و میهمانان و عشایر عرب حاضر همراه بود.

پس از پایان اشعار سیدفرج، برخی از پیرمردان حاضر در این مراسم، با خواندن یزله هایی در باب جهاد عشایر عرب استان و همچنین با تهدید استکبار جهانی از تجاوز دیگر به این سرزمین هشدار و به همگان به ویژه سردار نقدی تأکید کردند که تا جان در بدن داریم همرزمان رهبریم.

سکوت معنا دار و تعجب آمیز عشایر میهمان 19 استان کشور قابل توجه بود چرا که آنها نه با زبان عربی آشنا هستند و نه با یزله های حماسی پیرمردان، اما گویا متوجه ابراز احساسات عشایر عرب نسبت به رهبری و ولایتمداریشان می شدند.

مجری برنامه که به دو زبان عربی و فارسی این مراسم را اجرا می کرد، پیش از دعوت سردار نقدی به جایگاه، به سیدجعفرحجازی استاندار خوزستان که با کمی تأخیر به مراسم آمده بود، خوش آمدگویی گفت.

در ادامه این همایش، سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور، با تاکید بر این که آمریکا و غرب تا دیروز به فکر از بین بردن ایران اسلامی بودند و امروزه به فکر حفظ کردن خودشان هستند، اضافه کرد: در برهه کنونی غرب در محاصره مشکلات اقتصادی و نهضت های آزادی خواه هستند.

نقدی با بیان این که ملت ایران مرد میدان است و از این عمل جز پیروزی چیز دیگری ندیده اند، عنوان داشت: ملت ولایت پذیر ایران با حضور و شرکت خود در راهپیمایی 22 بهمن ماه و 12 اسفندماه در انتخابات مجلس نهم، حماسه ای خواهند آفرید که باعث تسلیم اروپا در برابر ملت ایران می شود؛ این حماسه ای است که خلق خواهد شد.

وی با تأکید بر این که جهاد عشایر عرب خوزستان اوج عزت و کمال قدرت خود را در مقابله با انگلیس به نمایش گذاشتند، گفت: شرف و کرامت ملت ایران مدیون جهاد عشایر عرب خوزستان است.

این مقام مسؤول بیان داشت: عشایر عرب خوزستان جنگ و ایستادگی خود با دستان خالی در مقابل استعمار انگلیس، شعار جاوید حسینی مبنی بر خون بر شمشیر پیروز است را بار دیگر به اثبات رساندند.

وی با اشاره به اهداف و چگونگی اشغال خوزستان توسط ارتش انگلیس، خاطر نشان کرد: عشایر عرب با حضور پرشعور خود در صحنه و دفاع از سرزمین خود، توپخانه ارتش دشمن متجاوز را گرفتند و شعار « اطوب احسن لو مگواری » توپ بهتر است یا چهارشاخه من، را سر دادند.

رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور با تأکید بر ولایتمداری مردم خوزستان، ابراز داشت: ولایت پذیری سرمایه اصلی خوزستان است چرا که جهاد عشایر عرب سال 1993 در برابر ارتش انگلیس با فتوای ولی فقیه زمان و مرجع تقلید حضرت آیت الله سید محمد کاظم یزدی آغاز شد.

وی با بیان این که مردم خوزستان با گرفتن استفتاء از ولی فقیه زمان، از سرزمین خود دفاع جانانه کردند، افزود: لبیک مردم به فتوای مرجعیت با این شعار زیبای عربی « یا سید جدک ویانه » ای سید بزرگوار جد شما با ما خواهد بود، همراه شد.

این مقام مسؤول در پایان سخنانش با بیان این که عشایر عرب با روحیه ایمانی و ولایی به جهاد رفتند، اظهار کرد: این درس برگرفته از نهضت عاشوراء است، این درس بارها تکرار شد و اگر لازم باشد بازهم تکرار خواهد شد.

در بخش دیگری از این مراسم، آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به تشریح واقعه جهاد عشایر عرب خوزستان در سال 1293 ه.ش پرداخت.

وی گفت: نزدیک به صد سال پیش، عشایر عرب در مقابله با استعمار انگلیس با دست های خالی و با فرمان ولی فقیه زمان خود مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سید سید محمد کاظم یزدی جهاد مقدس خود را آغاز کردند.

امام جمعه موقت اهواز با تأکید بر این که نزدیک به هزار شهید در این حماسه جاویدان تقدیم اسلام و سرزمین سرافراز شد، عنوان کرد: حدود پانصد نفر در اهواز بشهادت رسیدند و پانصد نفر دیگر نیز در سوسنگرد، شادگان و جاهای دیگر به فیض عظیم شهادت نائل آمدند.

وی تصریح کرد: حماسه جاویدان جهاد عشایر عرب خوزستان حلقه ای از حلقه های زنجیر وار نهضت اسلامی ضد استکبار و استعمار جهانی است.

آیت الله حیدری به تشریح اهداف شوم استعمار انگلیس در لشکرکشی و اشغال خوزستان در سال 1293 شمسی پرداخت و گفت: حمایت از لوله ها و چاه های نفتی غارتی خود و تسلط بر گلوگاه های ایران، خوزستان و خلیج فارس از جمله اهداف اشغال خوزستان توسط ارتش انگلیسی در جنگ جهانی اول می باشند.

وی با بیان این که پیش از انقلاب اسلامی از این حماسه جاویدان سخنی در میان نبود، اضافه کرد: به برکت انقلاب اسلامی و عنایت مقام معظم رهبری حرکت های خوبی برای تبیین این واقعه حماسی از قبیل ساخت یادمان شهدای جهاد عشایر عرب در اهواز، تدارک سریال جهاد عشایر در صدا و سیما انجام شد.

امام جمعه موقت اهواز به تبیین فلسفه شعارهای عشایر خوزستان پرداخت و ادامه داد: « یا سید جدک ویانه، اطوب احسن لو مگواری، یلحاوی الجنه امشی اویانه و الناو افخر لو بلامی » ای سیدبزرگوار جد شما امام حسین(ع) با ماست، آیا توپ بهتر است یا چهارشاخه من، ای کسی که هوای بهشت را کردی با ما بیا و ناوه آمریکای بهتر است یا قایق کوچک من، شعارهای است که بیانگر روحیه اهل بیتی و الهی عشایر عرب خوزستان است.

وی با تأکید بر این که فرهنگ جهاد عشایر باعث ایستادگی خیل عظیمی از عشایر منطقه از جمله عرب، لر و بختیاری در دفاع مقدس شد، اضافه کرد: حماسه جاویدان عرب ضد انگلیس و پشتوانه این روحیه حماسی، روحیه جهادی عشایر در دفاع مقدس را آفرید.

آیت الله حیدری به ارادت رهبر معظم انقلاب اسلامی به عشایر خوزستان اشاره کرد و افزود: هر وقت که خدمت رهبری می رسیم و از عشایر خوزستان صحبت می شود، ایشان می گویند سلام ما را به برادرانم عشایر خوزستان برسانید.

حسن ختام این برنامه سه ساعته، اجرای نمایش جهاد عشایر عرب خوزستان با تجاوزگران ارتش انگلیس است که همگان این واقعه را علاوه بر خواندن کتاب حماسه جاوید به قلم آیت الله حیدری پیرامون مقاومت اسلامی جهاد عشایر خوزستان علیه تجاوز انگلیس در جنگ جهانی اول، آن را به چشم خود ببینند./ز503/ر

ارسال نظرات