۰۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۱۲۳۹۳۸
در همایش هیئت امنای حوزه های خواهران خوزستان؛

چالش ها و مشکلات پیش روی حوزه های علمیه خواهران بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ در دومین همایش سراسری هیئت امنای حوزه های علمیه خواهران خوزستان، چالش ها و مشکلات پیش روی حوزه های علمیه خواهران بررسی شد.
دومين همايش هيئت امنا و مؤسسين حوزه هاي علميه خواهران خوزستان دومين همايش مديران و هيئت امناي حوزه علميه خواهران خوزستان دومين همايش مديران و هيئت امناي حوزه علميه خواهران خوزستانبه گزارش خبرنگار خبرگزای رسا در اهواز، دومین همایش سراسری هیئت امنای حوزه های علمیه خواهران خوزستان با شرکت ائمه جمعه شهرستان ها، مؤسسان، مدیران و اعضای هیئت امنای حوزه های علمیه خواهران استان خوزستان، برگزار شد.

حجت الاسلام مصطفی آل مبارک مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان خوزستان، حجت‌الاسلام رسول ابراهیمیان معاون امور شهرستان‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، حجت الاسلام عبدالحسین غبیشاوی امام جمعه ماهشهر، حجت الاسلام سید محمد امام، امام جمعه شوش، حجت الاسلام جواد شریفی نماینده حوزه علمیه خواهران امیدیه، حجت الاسلام  محمدصادق امینی امام جمعه مسجدسلیمان، حجت الاسلام مسعود بهرام پور نماینده حوزه های علمیه خواهران اهواز و حجت الاسلام سیدجابر موسوی مؤسس حوزه علمیه خواهران آبادان از جمله سخنرانان بخش نخست این همایش بودند.

انجمن خیرین حوزه ‌ساز در کشور راه‌اندازی شود

در بخش نخست این همایش، حجت‌الاسلام مصطفی آل ‌مبارک، مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران خوزستان، بر لزوم سرمایه ‌گذاری در حوزه های علمیه تأکید کرد و افزود: اگر خواهان معرفی هر چه بهتر و بیشتر اسلام به نسل جوان امروزی هستیم، باید حضور فعال و سرمایه‌گذاری علمی و معرفتی برای رشد حوزه های علمیه داشته باشیم.

این مقام مسؤول با اشاره به تلاش های مدیران، مؤسسان و هیئت امنای حوزه های خواهران علی رغم وجود مشکلات فراوان، گفت: با همت و همکاری این مجموعه، برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلفی در سطح استان از جمله تربیت استاد راهنما، برنامه آموزشی نرم‌افزاری، افتتاح حوزه های علمیه صورت گرفته است.

استقبال خواهران از حوزه های علمیه در خوزستان بی نظیر است

حجت الاسلام آل مبارک با تأکید بر ارزش زمان در مسیر تحصیل علم، ابراز داشت: آمار متقاضیان پذیرش در حوزه های خواهران استان رقم بسیار  بالایی است که متأسفانه به جهت محدودیت های آموزشی توان پذیرش تمامی متقاضیان را نداریم و امروز محدودیت ما بیش از پیش شده است.

وی برپایی این همایش را در راستای آگاهی از نظرات، پیشنهادات مؤسسان و هیئت امنای حوزه های خواهران خواند و افزود: نقش هیئت امنا در پیشرفت حوزه های علمیه مشهود است که امیدواریم با تشکیل جلسه های مشورتی، کیفیت ارائه کارهای اجرایی در میان هیئت امنا تقویت شود.

مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران خوزستان با تأکید بر ضرورت  فرهنگ سازی جهت ورود خیران به ساخت و ساز حوزه های علمیه به ویژه برای حوزه های علمیه خواهران، ادامه داد: باید انجمن خیرین حوزه ‌ساز در کشور را راه‌اندازی کنیم.

حجت الاسلام آل مبارک در پایان سخنانش استفاده از زمین‌های وقفی برای ساختن حوزه های علمیه را امری مهم برشمرد و افزود: از جمله کارهای هیئت امناء این است که خیرین را در جهت توسعه حوزه های علمیه سوق دهند.

هیئت امناء به دنبال استقلال مالی حوزه های خواهران باشند

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام رسول ابراهیمیان، معاون شهرستان‌های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور، حوزه علمیه خواهران را ابزاری اثرگذار در کانون خانواده برشمرد و افزود: امروز  چهارصد حوزه علمیه خواهران در سطح کشور وجود دارد که امیدواریم با تلاش هیئت امنا شاهد ثمرات این حوزه ها در شهرها باشیم.

وی به لزوم وجود هیئت امنا در حوزه های علمیه اشاره و تصریح کرد: اثر بخش بودن حاکمیت فکر جمعی نسبت به فکر فردی و وجود توانمندی های مختلف در میان اعضای هیئت امناء و بهره برداری از آن برای برای حوزه های خواهران از جمله ضرورت های وجود هیئت امنا است.

حجت‌الاسلام ابراهیمیان با بیان این که هیئت امناء اتاق فکر حوزه علمیه است، تأکید کرد: اعضای هیئت امناء با کارکرد و تخصص‌های گوناگون علمی، فکری، مهندسی ‌می توانند توانمندی‌های خود را برای پیشرفت حوزه های خواهران بکار گیرند.

وی همچنین در ادامه سخنانش با اشاره به مسأله ساخت خوابگاه برای حوزه های خواهران، عنوان داشت: بنابر قانون مرکز مدیریت، خوابگاهی برای طلاب خواهران وجود ندارد اما در برخی جاها با توجه به نیاز موجود در حوزه های خواهران با شرایط خاص ساخته می شود.

معاون شهرستان‌های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور ادامه داد: همچنین سرویس ماشین از سوی مرکز مدیریت برای حوزه های خواهران گرفته نمی شود اما در برخی جاها مؤسسان حوزه های علمیه بنابر ضرورت سرویسی برای خواهران می گیرند.

حجت‌الاسلام ابراهیمیان با تأکید بر این که مؤسسان باید به دنبال منابع پایدار و استقلال حوزه خواهران باشند، خاطر نشان ساخت: هیئت امناء ،  باید خیران محلی هر شهرستان را برای ساخت و ساز و پشتیبانی از حوزه های علمیه خواهران جذب کنند.

در بخش دیگری از این همایش و به درخواست حجت الاسلام رسول ابراهیمان معاون شهرستان‌های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور، نمایندگان و اعضای هیئت امنای حوزه های علمیه خواهران شهرستان ها به ایراد سخنرانی پرداختند.

استقبال خواهران از حوزه های علمیه در اهواز 10 برابر ظرفیت پذیرش است

در ادامه، حجت الاسلام مسعود بهرام پور نماینده حوزه های علمیه خواهران اهواز، گزارشی کوتاه از حوزه های علمیه خواهران این کلان شهر ارائه کرد و ابراز داشت: وضعیت استقبال خواهران از حوزه های علمیه در اهواز،  ده برابر پذیرش است.

وی در ادامه از نبود برنامه ای برای فارغ التحصیلان حوزه های علمیه خواهران انتقاد کرد و افزود: باید کانون فارغ التحصیلان در راستای ساماندهی نیروهای فارغ التحصیلان خواهران فعال تر شود.

نماینده حوزه های علمیه خواهران اهواز ادامه داد: با توجه به این که تحصیل در حوزه های خواهران فقط در نوبت صبح می باشد، می توان از پتانسیل و ظرفیت موجود در نوبت بعد از ظهر هم استفاده مناسبی کرد.

حجت الاسلام بهرام‌پور با انتقاد از شیوه اداری حوزه های علمیه خواهران، تصریح کرد: یکی از مشکلات اساتید، معاونان و کادر حوزه های خواهران عدم امنیت شغلی است که از این رو باید گفت تا زمانی که امنیت شغلی برای آنان ایجاد نشود امکان از دست دادن نیروی باتجربه و توانمند حوزه های خواهران وجود دارد.

وی با بیان این که در همه شهرستان‌ها امکان راه اندازی سطح سه وجود ندارد، اضافه کرد: می‌توان با استفاده از حوزه های علمیه سطح دو،  اقدام به برگزاری کلاس‌های سطح سه حوزوی کنیم که می توانیم با این کار از تمامی ظرفیت های موجود در حوزه های خواهران استفاده کنیم.

ایجاد نهضت همگانی برای تأسیس انجمن خیرین حوزه ساز

حجت‌الاسلام عبدالحسین غبیشاوی امام جمعه ماهشهر، در ادامه به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نهال جدیدی در کنار حوزه های علمیه برادران، ویژه خواهران تأسیس شد و خوشبختانه سال به سال شاهد پیشرفت این نهال مبارک هستیم.

نماینده حوزه خواهران ماهشهر ادامه داد: باید همانگونه که با ایجاد فراخوانی در کشور، انجمن خیرین مدرسه‌ساز تأسیس شد، پس از اعلام فراخوان و دعوت همگانی از خیرین، اقدام به تأسیس انجمن خیرین حوزه ساز کنیم.

وی با اشاره به وجود ظرفیت تشکیل این انجمن، اظهار ایمداواری کرد: با بهره‌گیری از همت علما و فضلای حوزه علمیه و تلاش هیئت امنا و مرکز مدیریت در سطح کشور، در راه اندازی این انجمن سرعت بگیریم.

حجت الاسلام غبیشاوی در پایان سخنانش به بیان مشکلات حوزه علمیه خواهران شهرستان ماهشهر اشاره و عنوان کرد: نبود خوابگاه، عدم وجود وسایل نقلیه ایاب و ذهاب خواهران از جمله مشکلات موجود در حوزه خواهران این شهرستان است.

لزوم راه اندازی سطوح مختلف تحصیلی در حوزه علمیه خواهران 

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد امام، امام جمعه شوش، به پیشرفت و استعداد طلاب خواهر اشاره کرد و افزود: متأسفانه وجود برخی از محدودیت های تحصیلی در شهرستان ها مانع پیشرفت علمی خوهران طلبه شده است.

وی با انتقاد از سخت‌گیری‌های موجود در زمینه راه‌اندازی سطح سه حوزوی در شهرستان‌ها، بیان داشت: مهیا کردن زمینه راه اندازی سطوح مختلف تحصیلی حوزوی در شهرستان ها باعث شاهد شکوفایی استعدادهای طلاب خواهران می شود.

نماینده حوزه علمیه خواهران شوش تصریح کرد: باید برخی از اختیارات مرکز مدیریت را به شهرستان ها واگذار کرد تا هم کار مردمی تر شود و هم با توجه به نیاز هر شهرستان و توان آن سطوح مختلف حوزوی را تأسیس کرد.

لزوم نشست های صمیمی مسؤولان مرکز مدیریت با طلاب حوزه های شهرستان ها

حجت‌الاسلام محمدصادق امینی، امام جمعه مسجدسلیمان، اظهار داشت: مسؤولان مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران،  بازدید و نشست های صمیمی با حوزه های علمیه شهرستان ها  را در برنامه خودشان بگنجانند، چرا که این بازدیدها کمک می کند تا مسئولان به راحتی در جریان مشکلات موجود قرار گیرند.

وی با تشکر از راه‌اندازی سطح سه حوزوی در سه شهرستان استان خوزستان، اضافه کرد: مسجدسلیمان از جمله شهرستان های است که به سطح 3 حوزوی نیازمند می باشد و دلایل عدم راه‌اندازی این سطح در این شهرستان روشن نیست.

حوزه علمیه خواهران نیازمند همکاری مسئولان محلی است

حجت‌الاسلام جواد شریفی نماینده هیئت امنای حوزه علمیه خواهران امیدیه، از عدم همکاری مسؤولان محلی با حوزه خواهران انتقاد کرد و افزود: متأسفانه مسؤولان شهرستانی همکاری مناسبی با حوزه خواهران ندارند و برخی ها نیز حتی از وجود این مرکز آموزشی در شهرستان اطلاعی ندارند.

وی نبود خوابگاه برای طلاب خواهر روستاهای مجاور شهرستان و عدم امکانات لازم برای حوزه علمیه را از جمله کمبودهای حوزه خواهران امیدیه برشمرد و افزود: ظرفیت‌های فراوانی در حوزه خواهران امیدیه وجود دارد که از این رو انتظار می‌رود مرکز مدیریت حوزه علمیه، راه را برای استفاده از این ظرفیت‌ها هموار سازد.

 از ظرفیت طلاب خواهر در مراکز آموزشی استفاده شود

حجت‌الاسلام سید جابر موسوی مؤسس حوزه علمیه خواهران آبادان، بر ضرورت استفاده مطلوب از طلاب خواهران در مراکز آموزشی و پژوهشی کشور تأکید کرد و افزود: متأسفانه از طلاب خواهر که دوره‌های مختلف قرآنی را گذرانده‌اند، در مدارس قرآنی آموزش و پرورش بهره گیری نمی شود.

مؤسس حوزه علمیه خواهران آبادان همچنین در پایان از افتتاح ساختمان جدید حوزه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) آبادان در سه طبقه در مکانی مناسب خبر داد.


عدم توجه مناسب به حوزه خواهران سبب بروز ناهنجاری های اجتماعی است

در بخش دوم این همایش، آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری، رییس شورای عالی حوزه های علمیه خوزستان، توجه و اهمیت دادن به حوزه های علمیه خواهران در برهه کنونی را بسیار مهم دانست و افزود: عدم رسیدگی به بخش خواهران در جامعه سبب نفوذ دشمن و بروز ناهنجاری های اجتماعی می شود.

امام جمعه اهواز با بیان این که بنیان درونی خانواده بر پایه زن استوار است، گفت: با نگرشی به تاریخ گذشته به راحتی می بینیم که سعادتمندی برخی از مردان به وسیله زنان میسر شده است.

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به دسیسه های دشمن جهت تضعیف فرهنگ عفاف در جامعه، اظهار داشت: دشمنان با صرف هزینه های نجومی در صدد ضربه زدن به نظام خانواده در کشور هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: در مقابل تهاجمات گسترده دشمن وظیفه مادران این است که فرزندان خود را زیر سایه مهر و محبت مادرانه و با ملاک های یک خانواده اسلامی تربیت نمایند.

آیت الله موسوی جزایری در ادامه سخنانش برپایی کلاس های تربیتی و معرفتی در مساجد را از دیگر عوامل جلوگیری از هجمه های دشمن دانست.

امام جمعه اهواز به وجود مراکز اسلامی خواهران در شهرستان اهواز اشاره کرد و افزود: در برخی از مساجد اهواز مراکز فرهنگ اسلامی زیر نظارت حوزه علمیه خواهران استان در حال فعالیت می باشد.

وی با اشاره به اهداف این مراکز گفت: مراکز فرهنگ اسلامی خواهران با هدف ارتقاء سطح معلومات دینی و اسلامی بانوان شاغل و خانه دار که به هر دلیل قادر به شرکت در کلاس های حوزه علمیه نیستند تأسیس شده اند.

آیت الله موسوی جزایری بیان احکام شرعی مورد نیاز، تفسیر قرآن و اخلاق را از مهمترین دروس ارائه شده در مراکز فرهنگ اسلامی در اهواز برشمرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به تأثیر خوب این مراکز اشاره کرد و افزود: تأسیس مراکز اسلامی خواهران در مساجد را به سایر شهرستان ها نیز توصیه می کنم.

وی رعایت استاندارهای علمی در تأسیس و ارتقاء حوزه های علمیه را بسیار ضروری خواند و افزود: اگر خواهان خروجی مناسب در حوزه های علمیه هستیم، همواره باید تلاش خود در راستای ارتقاء سطح علمی مدارس علمیه را افزایش دهیم.

حجت‌الاسلام محمود قدرتی مدیر توسعه و بهربرداری مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور، در پایان این همایش به پیشنهادات و انتقادات مطرح شده در بخش نخست این همایش پاسخ داد.

وی با بیان این که خوشبختانه با توجه به عملکرد خوب هیئت امناء در حوزه های علمیه خواهران، شورای عالی فرهنگی، قانون هیئت امنایی شدن حوزه های علمیه برادران را هم تصویب کرد، بیان داشت: این مصوبه تا سه سال آینده باید اجرایی شود. /9463 / ز502/



ارسال نظرات