۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۱۲۵۱۴۴

اجرای 50 پروژه فرهنگی در اهواز کلید می خورد

خبرگزاری رسا ـ آغاز عملیات اجرایی کمربند سبز کلانشهر اهواز با حضور آیت الله موسوی جزایر و اختصاص 230 میلیارد ریال به طرح های فرهنگی اهواز، عناوین دو خبر کوتاه از خوزستان هستند.
اجرای 50 پروژه فرهنگی در اهواز کلید می خورد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان در عملیات اجرایی احداث کمربند سبز کلانشهر اهواز با اشاره به این که اقدامات اخیر شهرداری در توسعه فضای سبز اهواز ستودنی است، اظهار داشت: امیدواریم با توسعه فضای سبز امکان بهره مندی مردم برای گردشگری و تفریح بویژه در روزهای تعطیل فراهم شود.

همچنین سید جعفر حجازی استاندار خوزستان در ادامه این مراسم، گرد و خاک در یک دهه اخیر را یکی از معضلات استان خوزستان برشمرد و بیان داشت: هرچند منشا پدیده گرد و خاک بیشتر در کشور عراق و به واسطه اقدامات غیرانساین دیکتاتور معدوم عراق در طی سه دهه حاکمیت در این کشور بوده است ولی ما نیز باید بتوانیم فضای سبز شهرهای استان بویژه کلانشهر اهواز را به حد قابل قبولی برسانیم تا قدری از شدت گرد و خاک کاسته شود.

عالی ترین مقام اجرایی استان با استقبال از پیشنهاد شهرداری برای تشکیل کارگروه ویژه کمربند سیز اهواز یادآور شد مدیریت کلان استان از توسعه فضای سبز با مشارکت مردم و جلب کمک های دولت در این زمینه حمایت می کند.

این مقام مسؤول با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر صیانت از منابع طبیعی و توسعه فضای سبز گفت: اگر هر یک شهروندان خوزستانی هر سال نهال بکارد سالانه 5/4 میلیون اصله درخت به فضای سبز استان افزوده می شود از این رو مشارکت مردم برای توسعه فضای سبز استان یک ضرورت است.

استاندار خوزستان با حمایت از برنامه های شهرداری اهواز در توسعه فضای سبز در ماههای اخیر، ضرورت همراهی و همکاری سایر دستگاههای اجرایی ذیربط با شهرداری در پیشبرد پروژه کمربند سبز اهواز تصریح کرد: شهرداری در سال جاری گام های خوبی برای توسعه و گسترش فضای سبز برداشته است که جای تقدیر دارد.

همچنین منصور کتانباف شهردار اهواز در ابتدای این مراسم شروع عملیات اجرایی کمربند سبز اهواز، توسعه فضای سبز اهواز را از اولویت های اصلی این سازمان عنوان کرد و اظهار داشت: امسال 120هکتار فضای سبز در محدوده شهر اهواز به ویژه در مناطق ساحلی کارون و محلات افزوده شده و امیدواریم در سال آینده با برنامه ریزی های انجام شده فضای سبز این کلانشهر را بیش از پیش توسعه دهیم.

وی با تقدیر از همکاری و تعامل نزدیک اداره کل راه و ترابری، منابع طبیعی، محیط زیست، فرماندار و استاندار خوزستان برای بسترسازی شروع این پروژه عظیم، پیشنهاد کرد کارگروه ویژه ای در استان برای بررسی مراحل پیشرفت کمربند سبز اهواز تشکیل شود تا سرعت عمل اجرای این پروژه شتاب گیرد.

کتانباف اجرای این پروژه را در جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و توسعه ناموزن شهر اهواز موثر دانست و ابراز امیدواری کرد این پروژه در مدت زمان پیش بینی شده به بهره برداری برسد.

قابل ذکر است در مراسم آغازین پروژه احداث کمربند سبز کلانشهر اهواز اعلام شد که برای احداث این کمربند سبز که نقش تعیین کننده و موثری در کاهش گرد خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، تعدیل آب و هوا، جلوگیری از گسترش و توسعه افقی شهر، کاهش آلودگی صوتی، ایجاد اشتغال و جذب مشارکت های مردمی و تعدیل دمای کلانشهر اهواز خواهد داشت 280میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

بر اساس این طرح، کمربند سبز اهواز در دو فاز غرب و شرق تا 70کیلومتر ایجاد می شود و در آن انواع مجموعه های فضای سبز تفریحی، ورزشی و گردشگری ایجاد خواهد شد.

شایان ذکر است با اتمام این پروژه در مدت دو سال، هفت هزار هکتار به مساحت فضای سبز شهر اهواز افزوده می شود.

گفتنی است بر اساس برنامه ریزی های به عمل آمده مشخص شد که در هر هکتار کمربند سبز اهواز 400تا 500 اصله نهال با گونه های کهور، آکاسیا، بابل، کنار، اکالیپتوس، ابریشم هندی، چنال، برهان و خرزهره غرس شود.

اختصاص 230 میلیارد ریال به طرح های فرهنگی اهواز

عبدالعزیز فدعمی فرماندار اهواز، به اهمیت تقویت زیرساخت های فرهنگی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در سال جاری اعتبارات قابل توجهی به پروژه های فرهنگی اختصاص یافته و تلاش شده بخش های مختلف مذهبی، فرهنگی، هنری و آموزشی در آن لحاظ شود.

این مقام مسؤول با بیان این که 230 میلیارد ریال از محل اعتبارات مختلف به طرح ها و پروژه های فرهنگی و هنری کلانشهر اهواز اختصاص یافت، گفت: این اعتبار بودجه شامل 95 میلیارد ریال اعتبارات تملک دارایی و 135 میلیارد ریال اعتبارات ارتقاء شاخص های فرهنگی می باشد.

وی خاطر نشان ساخت: درسال جاری از محل اعتبارات تملک دارایی شهرستان اهواز 95 میلیارد ریال به فصل فرهنگ و هنر اختصاص یافته است که این اعتبار نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

فدعمی تأکید داشت: این اعتبار جهت انجام 50 پروژه در اختیار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، حوزه هنری، اوقاف و امور خیریه، نهاد کتابخانه های عمومی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

وی با بیان این که از محل اعتبارات ذکرشده، 10 میلیارد ریال جهت اجرای تکمیل پروژه های فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داده شده است، عنوان داشت: احداث فرهنگسرای الهایی، احداث کتابخانه و فرهنگسرا در شیرین شهر، احداث سالن نمایش در حمیدیه و احداث تالار نمایش موزه هنرهای معاصر اهواز از جمله این پروژه ها هستند.

فرماندار اهواز همچنین از احداث مرکز آموزش و اطلاع رسانی علوم و معارف اسلامی اهواز با اعتبار 1 میلیارد و ششصد میلیون ریال خبر داد و افزود: احداث دارالقرآن در اهواز، احداث خانه عالم روستای ام الطمیر و احداث دارالقرآن عین دو از سایر پروژه های سازمان تبلیغات اسلامی هستند.

این مقام مسؤول تصریح کرد: همچنین 5 میلیارد و ششصد میلیون ریال اعتبار به اداره کل نوسازی مدارس خوزستان جهت احداث دو باب حوزه علمیه و 8 میلیارد ریال به نهاد کتابخانه های عمومی جهت تعمیر و تجهیز مکانیزه کتابخانه های عمومی اهواز اختصاص داده شده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین از محل اعتبارات ارتقاء شاخص های فرهنگی 135 میلیارد ریال جهت اجرای 18 طرح عمرانی و 28 طرح هزینه ای اختصاص یافته است.

فدعمی برگزاری همایش ها، جشنواره ها و مسابقات فرهنگی، ورزشی، برگزاری اردوهای فرهنگی آموزشی، طرح های غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، برنامه های فرهنگی مساجد، حسینیه ها و پایگاه های مقاومت بسیج را از قبیل طرح های فرهنگی عنوان نمود.

وی همچنین از اختصاص اعتبار جهت خرید کتاب و راه اندازی کانونهای قرآن و نهج البلاغه و ادبی در کتابخانه ها و برگزاری مسابقات کتابخوانی، تجلیل از پیشکوستان و قهرمانان ورزشی و فعال کردن ایستگاههای ورزش صبحگاهی را از جمله سایر این طرحها عنوان نمود.

فدعمی تعمیر و تجهیز ایستگاههای رادیو و تلویزیونی، احداث و تجهیز 3 باب استودیوهای پخش و تولید، تأمین 2 واحد استودیوهای سیار و 2 واحد سیار رادیویی و تلویزیونی را از جمله پروژه های صدا و سیمای خوزستان که مجموع بیش از 23 میلیارد ریال به این پروژه ها اختصاص یافته است./945/پ203/س

ارسال نظرات