۲۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۱۲۵۶۱۱
استاد حوزه علمیه:

ترک گناه و دعا کردن فقط مخصوص شب قدر نیست

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی گفت: خدای نوروز با خدای شب قدر یکی است، ترک گناه و دعا کردن فقط مخصوص شب قدر نیست، فکر نکنید که در نوروز آزادید که هر کار خواستید انجام دهید.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي


حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود در پاسخ به این سوال که آیا ایام عید می تواند بهانه‌ای برای رفتن به سمت خدا باشد، گفت: انتخاب آغاز فصل بهار به عنوان نوروز نشانه زکاوت ایرانیان است، نوروز پیام ها و رفتارهای درس آموزی دارد، خانه تکانی، هدیه دادن، دید و بازدید و ... که بسیار قشنگ و قابل قبول دین است.

وی ادامه داد: کلمه عید از واژه عود و بازگشت گرفته شده و در بهار هم طبیعت دوباره بازگشت و احیای مجدد دارد ، بنابراین طبیعت به خودی خود عید و بازگشت دارد، چه خوب است ما هم عید واقعی داشته باشیم یعنی به اصل خود بازگشت کنیم و واقعا «حول حالنا» داشته باشیم، اخلاق خوب را مثل شکوفا شدن طبیعت در وجود خودمان شکوفا کنیم، در این صورت عید ما عید واقعی خواهد بود.

مسؤول پیشین مرکز اسلامی سوئد با اشاره به این که جشن گرفتن از رسم و رسوم نوروز است ادامه داد: عید به معنای بازگشت است، در اعیاد مذهبی هم این نگاه وجود دارد و صرفا به غذا و لباس و ... توجه نمی شود، اینها از ملزومات جشن است ولی عید داشتن یعنی به اصل خود و به حیات مجدد بازگردیم و اینکه حساب و کتاب کنیم در سال گذشته چه کارهایی کردیم و چه نکردیم.

وی با بیان این که پیامبر اکرم (ص) می فرماید «هر روز که در آن گناه نشود آن روز عید است»، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در اول سال قمری که همان ماه محرم است سه تقاضا از خداوند دارند؛ اول این که از شیطان محفوظ بمانم، دوم از نفس اماره حفظ شوم (در روایات شیطان واقعی را نفس اماره خوانده اند چرا که انسان مختار است و تا خود نخواهد وسوسه شیطان کارگر نخواهد بود.) و سوم اینکه از همین حالا تصمیم بگیرم به چیزی مشغول باشم که مرا به تو نزدیک می کند.
حجت الاسلام حسینی افزود: می توان روز اول نوروز را زمان آغاز قرارداد با خدا گذاشت. نوروز یعنی روز نو، انسان می‌تواند هر روز را نوروز بداند و نگاه جدیدی به زندگی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: الان همه توجه‌ها به سال جدید است و کمتر به سالی که گذشته فکر می شود. به گذشت روزها توجه داشته باشید که از دست می‌روند، توجه کنید که چگونه از اوقات خود استفاده می‌کنید.

نویسنده کتاب اخلاق در قرآن بیان داشت: یادمان باشد خدای نوروز با خدای شب قدر یکی است، ترک گناه و دعا کردن فقط مخصوص شب قدر نیست، فکر نکنید که در نوروز آزادید که هر کار خواستید انجام دهید.

وی با اشاره به مسافرت‌های نوروزی گفت: امام صادق(ع) آداب سفر را از لقمان حکیم اینگونه نقل می کنند؛ نخست با کسانی که همسفر هستی خوش برخورد باش، دوم اینکه اگر کاری از تو درخواستند امتناع نکن، سوم اینکه در سفر با همسفرانت هماهنگ باش مگر در گناه و معصیت خدا، چهارم اینکه در سه مسئله از همسفرانت جلوتر باش، در سکوت طولانی، نماز خواندن و بخشش.

وی قرآن خواندن و تسبیح خدا گفتن را از دیگر آداب سفر عنوان کرد و بیان داشت: در ایام تعطیلات برنامه مطالعاتی داشته باشید، مثلا نذر کنید که روزی دو ساعت مطالعه کنید تا تا سطح معنویت و علم خود را بالا ببرید.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به این که در روایات بر ادخال سرور در قلب مومن تاکید شده نه در صورت او اظهار داشت: روایت است کسی که به بازار برود و هدیه‌ای برای خانواده بخرد ثواب صدقه دادن را برده است.

وی در پایان گفت: در روایات آمده زنی که بر فقر و تنگ‌دستی شوهرش صبر کند عذاب قبر از او برداشته می‌شود و چنین زنی فردای قیامت با حضرت زهرا(س) محشور خواهد شد./916/پ202/ع

ارسال نظرات