۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۱۲۸۰۷۶
عضو هیأت مدیره مؤسسه سیره شهدا؛

تلف کردن وقت دیگران حق الناس است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی سیره شهدا گفت: اگر من با سرمایه ای که در اختیار دارم به جای تولید 10 واحد کار، 8 واحد کار تولید کنم، ‌حق الناس بر عهده‌ام است.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري


حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می‌‌شود با اشاره به این که مردم به ظرافتهای تربیتی دین نیازمندند، گفت: در تربیت فرزند معرفت امر مهمی‌ است نه سواد، گاه خداوند به افراد ساده دل و حتی بی سواد معرفت و حکمت‌هایی می‌‌آموزد که شاید استاد دانشگاه به آن معرفت نرسیده باشد و گاهی گره های کوری با حکمتی که خدا بر زبان یک انسان بی سواد جاری می‌کند باز شود.

وی ادامه داد: نسبت به والدینی که سواد ندارند و از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار نیستند بی احترامی‌ نکنیم، وقتی جایگاه را الهی نبینیم، بواسطه تحصیلات عالی جایگاه خود را برتر از آنها خواهیم دید.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که ساده دلی افراد را در معاملات و روابط اجتماعی نباید نشانه زود باوری آنها دانست، اظهار داشت: باید با این دید نگاه کرد که آنها در یک معامله دنیوی هم با خدا معامله می‌‌کنند و دنبال کار خیر هستند.

وی ادامه داد: حضرت یوسف با آن مقام و جایگاه چون در مقابل پدر کرنش لازم را دیر به جا آورد، خداوند نور نبوت را از نسل او برداشت و در نسل برادرش بنیامین قرار داد.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به این که این نوع ادبیات که والدین را در سطح پایین‌تری از خود ببینیم مورد رضای خدا نیست، بیان داشت: جایگاه عالی انسان از دعای مادر و از تلاش پدر ناشی شده است. پدر و مادرند که خود را نردبان پیشترفت فرزندان کرده‌اند و باید مایه فخر و مباهات فرزند باشند نه سرشکستگی و شرم آنها.

وی افزود: جایگاه رفیع پدر و مادر از آنجا روشن می‌شود که خداوند در قرآن جایگاه آنان را سه مرتبه بصورت مطلق بعد از خود قرار داده و هیچ قیدی برای پدر و مادر نگذاشته است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که نباید محور حق و باطل را نفع و ضرر خود قرار دهیم، بیان داشت: معیار حق و باطل، حکم خداست. در هر جایگاهی باید به دنبال اجرای حکم خدا باشیم نه اینکه نفع و ضرر خود را مد نظر داشته باشیم بنابراین اینگونه نباشد که اگر حق ما ضایع شد فریاد عدالتخواهی سر دهیم و اگر حق ما داده شد به اجرای قوانین خدا اهمیتی ندهیم، از سوی دیگر به هر اشتباه و خطایی نباید حکم عمومی‌ بدهیم و همیشه استثنائات را در نظر بگیریم.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به این که حق الناس فقط مالی نیست بیان داشت: اگر سیستم‌های نظامی‌، اداری، آموزشی، اقتصادی و ... عمر مردم را تلف کنند وقت آنها را به ناحق بگیرند حق آنها را ضایع کرده‌اند و حق الناس بر گردنشان است.

وی افزود: اگر صدا و سیما فقط در صدد پر کردن وقت مردم باشد بدون اینکه به جنبه های تربیتی و آموززشی رسالت خود توجه کند این نوعی ضایع کردن عمر مردم است. همچنین اگر من با سرمایه‌ای که در اختیار دارم به جای تولید 10 واحد کار، 8 واحد کار تولید کنم، ‌حق الناس بر عهده‌ام است.

عضو هیأت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: همه گناهان شهید بخشیده می‌شود، مگر حق الناس،از طرف دیگر می‌ فرمایند: خداوند خود وکیل مدافع شهید است، به صاحب حق می‌ گوید«تو عزیز مرا ببخش تا من هم تو را ببخشم».

وی افزود: امام علی(ع) در حدیثی تأکید می‌‌کند: به عمر حریص تر از مال باشید، پس اگر عمر مردم را تلف کنیم باید روز قیامت بهای بیشتری برای ادای این دین بپردازیم./916/پ202/ع

ارسال نظرات