۰۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۱۲۹۵۴۵
با سخنرانی مدیر حوزه های علمیه کشور؛

دهمین سالگرد ارتحال آیت‎الله احسانبخش در رشت برگزار می‎شود

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان از برگزاری دهمین سالگرد ارتحال آیت الله احسانبخش در رشت خبر داد.
سالگرد ارتحال آيت الله احسانبخش


اسماعیلی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت گفت: دهمین سالگرد ارتحال آیت الله احسانبخش ساعت  30/10 سیزدهم خرداد با سخنرانی آیت الله مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور در مصلی امام خمینی (ره) رشت برگزار خواهد شد.
 
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان با اشاره به سوابق انقلابی آیت الله احسانبخش(ره) گفت: این روحانی ارزشمند عمر گران‌بهای خود را صرف مبارزات عملی کرد. 

وی با اشاره به شخصیت وارسته این روحانی والا مقام گفت: وی فردی انقلابی و زحمتکش بود که سوابق مبارزاتی قبل از انقلاب و مجاهدت‌ها و تلاش‌های فراوان و شبانه‌روزی او بعد از انقلاب بسیار ارزشمند بوده است.

اسماعیلی با بیان این که این روحانی بزرگوار و پرتوان محور مجاهدت‌ها و تلاش‌های مردم مؤمن و شهید‌پرور گیلان و منشأ خدمات و برکات فراوانی در استان بود، اظهار داشت: حضور آیت الله احسانبخش(ره) در جبهه‌های دفاع مقدس و پشتیبانی بی‌دریغ از رزمندگان یکی از خاطرات ماندگار وی برای گیلانیان است.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که این مبارز انقلابی از لحاظ علمی و معنوی دارای مراتب بالایی بود و زندگی ساده و زاهدانه‌ای داشت، خاطر‌نشان کرد: آیت الله احسانبخش(ره) عمر گران بهای خود را صرف مبارزات عملی و قلمی کرد و در همه صحنه‌ها حضوری فعال داشت.

وی تصریح کرد: آیت الله احسانبخش(ره) با توجه به جانبازی 70 درصدی، هیچ زمان آرام نماند و افزون بر فعالیت‌های مذهبی و سخنرانی‌های متعدد با نگارش کتاب های ارزشمند در راستای خدمت به اهداف متعالی اسلام گام برداشت.

اسماعیلی با اشاره به نقش برجسته علما و روحانیان در طول تاریخ گفت: علمای اسلام همواره مدافع اصلی ارزش‌های دینی در سطح جامعه بودند و در این راه نیز متحمل زحمات و رنج‌های فراوانی نیز شدند.

وی با بیان این که روحانیت در چند دهه اخیر هیچ‌گاه در برابر بدعت و انحراف سکوت نکرده است، بیان داشت: این قشر تأثیر‌گذار جامعه اسلامی در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضوری پر رنگ داشته و دارد.

رییس بنیاد شهید و امور ایثاگران گیلان، بزرگداشت مقام علما را پاسداشت مقام فقه و فقاهت دانست و با تأکید براین که جامعه امروز ما بیشتر نیازمند شناخت سیره علمی و عملی علما هستند، بیان داشت: متولیان دینی و فرهنگی کشور باید جامعه به خصوص نسل جوان را با اندیشه‌های ناب علمای سلف آشنا سازند.

به گزارش رسا، آیت الله صادق احسابنخش در سال 1309 در محله لیف شاگرد بازار جمعه شهرستان صومعه بدنبا آمد، وی در سال 1324 به رشت آمد و دوره مقدماتی حوزه را در آنجا فرا گرفت و در سال 1327 دوره سطح و خارج را در قم گذرانید و پس از آن در سال 1332 وارد دانشکده معقول و منقول شد و موفق به دریافت درجه لیسانس از دانشگاه تهران شد.

وی همچنین در سال 1385 از سوی امام خمینی(ره ) مسؤولیت کنترل سفارت خانه‌ها و کنسولگری‌های ایران در پاکستان، هند و بنگلادش را به عهده داشت. او در 26 فروردین ماه سال 1361 در مسجد کاسه فروشان رشت ترور و دچار مصدومیت شدید شد. 

آیت الله حاج شیخ صادق احسانبخش(ره) از سال 1359 تا 1380به عنوان نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت از سوی امام خمینی(ره ) و مقام معظم رهبری منصوب شد.

وی در 14 خرداد 1380 چشم از جهان فرو بست و در مصلای امام خمینی(ره) رشت که خود مؤسس و بنیانگذار آن بود به خاک سپرده شد.

گفتنی است، کتاب‌های خوارج، نقش دین در خانواده، خاطرات صادق، تفسیر سوره احزاب، انقلاب اسلامی در گیلان، قیامت از دیدگاه قرآن و احادیث از دیگر آثار ارزشمند آیت الله احسانبخش(ره) است./950/پ202/ب

ارسال نظرات