۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۱۲۹۸۵۷
در نشست کارکردهای ولایت فقیه مطرح شد؛

ولایت فقیه ریشه در عمق تاریخ بشریت دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ولایت فقیه از دوران پیامبر اکرم(ص) و امیرمومنان(ع) آغاز نشده و ولایت فقیه به معنای حاکمیت خدا در زمین بوده زیرا حق مالکیت از آن خداست.
حجت الاسلام والمسلمين فاضل گلپايگاني

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ‌و‌المسلمین محمدحسن فاضل گلپایگانی عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست مبانی و کارکردهای ولایت فقیه که در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به اهمیت بحث ولایت فقیه، گفت: با توجه به گستردگی مسأله ولایت فقیه باید به صورت گسترده در زمینه ولایت فقیه بحث شود، زیرا بحث ولایت ریشه در عمق تاریخ بشریت دارد.

وی در ادامه افزود: ولایت فقیه از دوران پیامبر اکرم(ص) و امیرمومنان(ع) آغاز نشده و ولایت فقیه به معنای حاکمیت خدا در زمین بوده زیرا حق مالکیت از آن خدا است. خدا تنها کسی است که حق مالکیت در زمین داشته و می‌تواند به امر و نهی بپردازد.

وی خاطر نشان کرد: سلسله انبیا و اوصیا تنها کسانی هستند که خداوند برای آنها حق اعمال حاکمیت را قرار داده است اما باید در نظر داشت حاکمیت از آن خدا بوده و آنها تنها مجری هستند.

عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه حضرت حق پیش از به وجود آوردن جامعه، سیستم رهبری آن را پیش‌بینی کرده است، گفت: لازم است جامعه مدیریت صحیح شود تا در مسیر تکامل ارتقا پیدا کند.

وی یادآور شد: عصر غیبت کبری تداوم‌بخش نبوت و امامت بوده که از آغاز خلقت برای جامعه تدارک دیده شده و این بهترین رهبری بوده که خدا درنظر گرفته است.

عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: انبیا آمدند تا آنچه جامعه نیاز دارد را دریافت و ابلاغ کرده و به اجرا بگذارند و در نهایت در راس، نظام الهی و مدیریت جامعه را بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه انبیا و اوصیا مجتبی، مصطفی و برگزیدگان حضرت حق هستند، گفت: پیامبران پیش از نبی مکرم اسلام مبعوث شدند تا لا اله را به کرسی نشانده تا در دوران رسول خدا(ص) الا الله حاکم شود و این ماموریت انبیا بوده که از سوی خداوند به آنها ابلاغ شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاضل گلپایگانی تاکید کرد: همه امور و احکام باید از طریق علما به جریان افتد و هر آنچه غیر از این مورد باشد مشروعیت ندارد.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) و امام باید مسلح به سلاح علم و عصمت باشند، گفت: صفت علم برای کمال بوده و صفت عصمت برای اعتمادسازی است و این علم و عصمت در سیمای فقیه عادل به صورت علم به فقه و عدالت جلوه می‌کند.

عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه فقیه عادل در حقیقت وجود کمرنگ پیامبر و امام در عصر غیبت است، افزود: فقیه عادل در عصر غیبت همان گونه که پیامبر و امام اداره جامعه را در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی برعهده داشت باید ایفای نقش کند.

وی عنوان داشت: مساله ولایت فقیه امری نظری نیست بلکه بدیهی است و در واقع ولایت فقیه حاکمیت حق در زمین است و بدون این اصل حکومت مشروعیت ندارد./919/پ202/ج

ارسال نظرات