۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۱۳۱۱۸۵

راه‌اندازی سه انجمن علمی جدید در حوزه علمیه قم

خبرگزاری رسا ـ مسؤول بخش ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه از تأسیس انجمن‌های علمی فلسفه، اخلاق و فقه در آینده خبر داد.
انجمن هاي علمي حوزه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام موسی اشکوری، امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های انجمن‌های علمی حوزه، آزاداندیشی را یکی از دغدغه‌های جدی همه مسؤولان انجمن‌ها عنوان کرد و پرداختن به تحول در علوم انسانی با استفاده از نخبگان حوزوی را در این انجمن‌ها ضروری دانست.

وی افزود: هم‌اکنون 16 انجمن علمی در حوزه علمیه قم فعال هستند که از آن جمله می‌توان به انجمن علمی ادیان و مذاهب، اقتصاد اسلامی، تاریخ‌پژوهان، تعلیم و تربیت اسلامی، روانشناسان، قرآن‌پژوهی، قلم حوزه، کلام اسلامی، مدیریت اسلامی، مطالعات سیاسی و معرفت‌شناسی اشاره کرد.

مسؤول بخش ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با اشاره به رویکرد جدید انجمن‌های علمی در پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه، اظهار داشت: در آینده در بخش‌های مختلف علوم مانند فلسفه، ‌اخلاق و فقه با استفاده از نخبگان حوزه، انجمن‌هایی که پاسخ‌گوی نیاز جامعه باشند، تأسیس می‌شود.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون 3 هزار نفر از کارشناسان و نخبگان حوزوی در انجمن‌های علمی حوزه فعالیت می‌کنند، گفت: انجمن‌های علمی حوزه از سه نوع عضویت وابسته، پیوسته و افتخاری تشکیل شده است و عضو پیوسته به عنوان رکن اصلی گرداننده انجمن‌ها، فعالیت می‌کند.

حجت‌الاسلام اشکوری با اشاره به سند چشم‌انداز و تدوین برنامه 5 ساله برای انجمن‌های علمی حوزه از سال 90، ابراز داشت: 56 برنامه شاخص در سند چشم‌انداز انجمن‌های علمی حوزه تدوین شده و به تصویب رسیده و فعالیت این بخش‌ها در زمینه‌های پژوهشی، آموزشی، اطلاع‌رسانی و روابط بین‌الملل آغاز شده است.

این گزارش می‌افزاید: انسجام‌بخشی و کاربردی کردن برنامه‌های پژوهشی در رشته‌های مختلف علوم اسلامی و حوزوی در راستای بهره‌برداری بهینه از منابع عظیم موجود، و بومی‌سازی علوم نو پیدا از یک سو و پاسخگویی به نیازها و مسائل جدید، از جمله مهمترین عوامل تأسیس انجمن‌های علمی حوزه به شمار می‌رود.

انجمن‌های علمی حوزه که از سال 1382 با مدیرت معاونت پژوهش و پشتیبانی مرکز مدیرت حوزه‌های علمیه و حمایت دفتر مقام معظم رهبری تأسیس شده، مجموعه‌هایی علمی متشکل از اندیشمندان، پژوهشگران، صاحب نظران، محققان و متخصصان یک فن یا دانش است که از به هم پیوستن و اجتماع آگاهانه و داوطلبانه آنان پدید می‌آید.

تعامل و ارتباط، گسترش و تعمیق دانش و دانش افزایی اعضای انجمن و تبادل علمی فلسفه تشکیل انجمن‌های علمی است و مهم‌ترین تفاوت محوری آن با مراکز علمی را می‌توان در آزاد اندیشی انجمن‌ها جست‌وجو کرد، ایجاد انجمن‌های علمی بر اساس این مفهوم محوری است، در حالی که مراکز علمی هر یک براساس اهداف خاصی در زمینه آموزش و یادگیری و تحقیق و پژوهش بنا می‌شوند.

به گفته حجت‌الاسلام اشکوری آزاد اندیشی محوری‌ترین مساله در ایجاد انجمن‌های علمی است، بنابراین در جهت گسترش آزاد اندیشی و حیات انجمن‌های علمی باید ساختارهای متناسب و مدیریتی فرانگر و عاری از نگاه‌های فردی و گروهی سیاسی در شاکله این انجمن‌ها در نظر گرفته شود. /920/پ202/ن

ارسال نظرات