۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۱۳۱۶۰۷

نگاهی به فعالیت‌های مدرسه علمیه زهرای اطهر مشهد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد با تأکید بر ضرورت ارتقای علمی بانوان طلبه با شیوه های نوین، گفت: از مسوولان انتظار داریم بیش از پیش مدارس خواهران را دریافته و برای حل مشکلات آنان دغدغه داشته باشند.
زهراي اطهر

طاهره آشفته، مدیر مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به نحوه شکل گیری این مرکز اظهار داشت: این مدرسه در سال 1362 به همت استاد خاموشی طاهایی، موسس مدرسه علمیه نرجس(س) تأسیس شد و تا سال 81 که جزو مدارس مصوب شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان قرار گرفت، شعبه دوم مدرسه علمیه نرجس(س) محسوب می شد.

وی افزود: بنده از سال 67 به عنوان مدرس وارد این مرکز شدم و پس از چندی به درخواست استاد طاهایی، مدیریت آن را پذیرفتم؛ این مدرسه در ابتدا به صورت کلاس های آزاد در شهرک امام خمینی(ره) واقع در خیابان خواجه ربیع فعالیت داشت که به دلیل استقبال بالای بانوان، بنا شد داوطلبان را برای دوره یک ساله پذیرش کنیم و در صورت تشخیص صلاحیت، جهت ادامه تحصیل به مکتب نرجس(س) معرفی شوند.

وی ادامه داد: به تدریج تعداد افرادی که تأیید صلاحیت می شدند افزایش یافت، از سوی دیگر مکان مدرسه در واقع منزل یک همسر شهید( خانم خرم) بود که با پسرش زندگی می کرد و به خاطر ازدواج پسرش به صلاحدید خانم طاهایی، ما آنجا را تخلیه و به چهارراه شهدا، خیابان آزادی سابق (آیت الله بهجت فعلی) نقل مکان کردیم. در این مکان که وقف مکتب نرجس(س) بود و چهار سال در آن اقامت داشتیم، هم کلاس های درس وجود داشت (پایه های اول تا سوم) و هم حسینیه.

آشفته تصریح کرد: پس از آن به فاطمیه آقای عابدزاده که مکانی بزرگ تر بود منتقل شدیم و پس از چهارسال اقامت حدود سال 1385 به پیشنهاد مسؤول فعلی دفتر امور ایثارگران مرکز مدیریت حوزه خراسان که عضو هیئت امنای مسجد پنج تن نیز بودند، مدرسه به مکان فعلی واقع در خیابان شهید بهشتی 40 انتقال یافت که به دلیل دوری از مکان قبلی ریزش طلبه داشتیم.

معاونت آموزش
مدیر مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد با بیان اینکه بیشتر اساتید و کارکنان مدرسه از فارغ التحصیلان هستند، ابراز داشت: هماهنگی های آموزشی، امتحانات،‌ انتخاب واحد، گزینش اساتید، اعتکاف علمی در هر نیمسال(بسته به تقاضای طلاب به مدت دو روز همراه با برنامه های معنوی و تهجد شبانه به منظور ارتقاء سطح علمی و تعامل بهتر و معنویت افزاییبرگزارمی شود) از مهمترین فعالیت های این بخش است.


وی، تعداد اساتید این مدرسه را 20نفر عنوان کرد که چهارنفر از آنان عضو هیئت علمی هستند.

آشفته با بیان اینکه در نخستین سال رسمی شدن مدرسه، 60 طلبه پذیرش شدند، افزود: اکنون 80طلبه رسمی و 20 طلبه آزاد از مقطع دیپلم در این مدرسه در حال تحصیل هستند و ظرفیت پذیرش سالانه نیز 35 نفر است.

معاونت فرهنگی
در ادامه منصوره سبزیکار، معاون فرهنگی مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد، برگزاری مراسمات در مناسبت ها، برنامه های مربوط به تغذیه و بهداشت، برگزاری سخنرانی ها، اجرای برنامه صبحگاه( که معمولا هر هفته یک کلاس اجرای برنامه می کند )، برگزاری اردوها و مسابقات و بسیج و طرح صالحین را از فعالیت های این بخش عنوان کرد.

وی برپایی نمایشگاه ها و پرورش گروه های تئاتر را از دیگر فعالیت های این معاونت دانست و افزود: تجهیزات ورزشی برای نرمش صبحگاهی و اجرای مسابقات نیز در مدرسه فراهم است.

پژوهش
در ادامه طیب زاده، معاون پژوهش این مدرسه ابراز داشت: این معاونت از سال 1381 آغاز به کار کرده و افزون بر ارائه نمایه نشریات،40 عنوان نشریه و 30 شماره فصلنامه با همکاری طلاب منشر کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 120 عنوان پایان نامه دفاع شده است، افزود: پایان نامه ها، مقالات و پژوهش های درسی این مرکز اغلب رتبه های برتر را کسب می کنند، یکی از پایان نامه ها با عنوان «مشروبات الکلی در فقه شیعه» رتبه برتر در سطح کشور را کسب کرده و دو پایان نامه «زیبایی مردان» و «رحم اجاره ای» به صورت کتاب به چاپ رسیده است .

معاون پژوهش مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) برگزاری فراخوان مقاله و همایش های علمی ـ پژوهشی را از دیگر برنامه های این معاونت برشمرد و گفت: همایش های «پیامبر و جوان» و « حضرت زهرا(س)» در سطح مدارس علمیه مشهد دو همایش برجسته ای بودند که استقبال بالای طلاب واساتید حوزه را به همراه داشت.

طیب زاده با بیان اینکه راهنمایی تحقیقات درسی از دیگر فعالیت های این معاونت است، افزود: طلاب از سال اول تا پنجم، چهار تحقیق درسی اجباری دارند. همچنین مدیر مدرسه برای درس اخلاق خود به عنوان تکمیل نمره کلاسی طلاب، پژوهش درسی با موضوع زندگی شهدا و علما می دهند که با استقبال آنان مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه پنج نفر از اساتید راهنمای مدرسه از فارغ التحصیلان هستند، ادامه داد: طلاب فارغ التحصیل در سطح سه حوزه و یا کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه ادامه تحصیل می دهند. گروهی نیز در مهدهای قرآن، دفتر تبلیغات اسلامی، پاسخگویی احکام شرعی در حرم مطهر،پژوهشگری و امور تبلیغی فعالیت دارند.
وی یادآور شد: در کتابخانه مدرسه نیز که تحت پوشش معاونت پژوهش قرار دارد، بیش از هفت هزار جلد کتاب در 27 عنوان در دسترس طلاب واساتید قرار دارد.

اعزام مبلغ
آشفته در ادامه با اشاره به اعزام مبلغان این مدرسه به داخل و خارج استان، اظهار داشت: در سال گذشته 600 جلسه هفتگی ویژه مبلغان برگزار شد که در آن ضمن آموزش مشاوره، سخنرانی مبلغان آسیب شناسی می شود.

وی با اشاره به برگزاری کلاس های کلاس های احکام تخصصی، مداحی و تفسیر ویژه مبلغان این مرکز، خاطرنشان کرد: مبلغان در عرصه های مختلف تبلیغی اعم از مناسبت ها، طرح جهاد سازندگی معنوی، خوابگاه های دانشجویی، مدارس، منازل و غیره حضور دارند.

مدیر مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد با بیان اینکه تاکنون بیش از 500 طلبه رسمی از این مدرسه فارغ التحصیل شده اند، در مجموع و با توجه به میزان امکانات، عملکرد طلاب و فارغ التحصیلان این مدرسه موفق تر از سایر مدارس ارزیابی کرد.

رایانه
آشفته، با اشاره به فعالیت های واحد رایانه مدرسه، تعداد طلاب بلاگر را 10 نفر عنوان کرد و گفت: در واحد رایانه مدرسه نیز افزون بر استفاده از کامپیوتر و خدمات اینترنتی، با نرم افزارها و سی دی های جدید آشنا می شوند. همچنین به تناسب نیاز طلاب کلاس های آموزشی اینترنت و رایانه برگزار می شود.

فوق برنامه
وی در خصوص فعالیت های فوق برنامه مدرسه نیز ابراز داشت: افزون بر جلسه درس عمومی اخلاق که چهارشنبه هر هفته با حضور طلاب، پرسنل و عموم بانوان برگزار می شود، جلسه اخلاق اداری ویژه پرسنل مدرسه همراه با سخنرانی یکی از پرسنل در خصوص یکی از موضوعات مبتلابه، هر هفته برگزار می شود.

مدیر مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد ادامه داد: شماره تماس شرکت کنندگان جلسات عمومی در سامانه پیامک مدرسه ثبت شده تا ضمن دعوت برای شرکت در مراسم ها، در مناسبت های مختلف نیز پیامک محتوایی برای آنان ارسال شود.

چالش ها
آشفته، مسائل مالی و عدم استقلال مکان مدرسه را از مهمترین مشکلات این مدرسه برشمرد و گفت: از مسوولان انتظار داریم بیش از پیش مدارس را دریافته و برای حل مشکلات آنان دغدغه داشته باشند.

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد در پایان بر ضرورت ارتقاء علمی بانوان طلبه با شیوه های نوین و عدم اکتفا به یافته های قدیمی تأکید کرد.

گفتنی است، مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) در خیابان شهید آیت الله بهشتی(ره)، بهشتی40، جنب مسجد پنج تن واقع شده است. علاقمندان می توانند با شماره تلفن 8461910-0511 تماس بگیرند./930/ز503/ع

ارسال نظرات