۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۱۳۴۵۹۰
سخنگوی شورای نگهبان:

نمایندگان مجلس تنها در وظایف مربوط به نمایندگی مصونیت دارند

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت:‌ نمایندگان مجلس در اظهارنظرهای خود در راستای وظایفی که در مجلس دارند، دارای مصونیت هستند و در غیر از این موارد مصونیتی برای نمایندگان وجود ندارد.
نشست خبري سخنگوي شوراي نگهبان
 
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری هفتگی خود که امروز برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر این که آیا فعالیت زود هنگام برخی از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری در تأیید و ردّ صلاحیت آنها تأثیر دارد، تصریح کرد: باید تعریف از فعالیت انتخاباتی معلوم شود، اعلام کاندیداتوری یک نفر برای انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی محسوب نمی‌شود.
 وی گفت: یکی از نواقص قانونی انتخابات که ما بر اصلاح آن اصرار داریم، همین معیار تبلیغات انتخاباتی است که به طور مشخص ذکر نشده، مگر همان موارد معینی که قبل از برگزاری انتخابات در قانون آمده است.
 سخنگوی شورای نگهبان در ادامه افزود: اگر فعالیت های انتخاباتی با معیارهای تبلیغاتی در قانون انطباق داشته باشد خلاف قانون است و اگر انطباق نداشته باشد، خلاف نیست.
 کدخدایی با اشاره به برگزاری انتخابات در کشور افزود: در طول سال‌های گذشته انتخابات در کشور ما در کمال سلامت و دقت برگزار شده و هیچ‌گونه خدشه‌ای به سلامت انتخابات وارد نبوده و نیست.
اصلاح قانون انتخابات به معنای تخلف در گذشته نیست
 سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اصلاح قانون انتخابات اظهار داشت: قانون انتخابات نسبت به همه مواردش نیاز به اصلاح دارد و مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی به مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ اصلاح قانون انتخاباتی را در جهت ارتقای نظام انتخاباتی کشور ضروری دانستند.
 کدخدایی با اشاره به این که اصلاح قانون انتخابات به معنی تخلف در اجرای قانون در گذشته نیست، تصریح کرد: وقتی مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانونی ورود پیدا می‌کند،‌ به منظور بروز تخلف در گذشته نیست و اصلاح قانون انتخابات در جهت ارتقای آن است.
 در ادامه این نشست خبری،‌ کدخدایی در پاسخ به سؤالی در مورد آمادگی بدنه شورای نگهبان در خصوص اجرای انتخابات در صورت سلب مسؤولیت از دولت ابراز داشت: ما چنین ادعایی را نداشته و آرزوی آن را نیز نداریم. به نظر می رسد، بهتر است نظارت و اجرای انتخابات از یکدیگر جدا باشد.
درباره مصوبات و تصمیمات دیوان عدالت اداری نظری نداریم
 سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در خصوص رایزنی شورای نگهبان با دیوان عدالت اداری در مورد غیر قانونی بودن یک انتصاب، اظهار داشت: ما درمورد مصوبات و تصمیمات دیوان عدالت اداری هیچ نظری نداریم و تنها رابطه‌ای که بین دیوان عدالت اداری و شورای نگهبان وجود دارد، این است که در مورد خلاف شرع بودن مصوبات از فقهای شورای نگهبان سؤال شود و در انتصابات یا سایر مواردی که دیوان عدالت اداری تصمیم گیری می‌کند، شورای نگهبان اظهار نظری نمی‌کند.
 وی در مورد محدوده مصونیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: اصل 86 قانون اساسی را یکبار شورای نگهبان تفسیر کرده است و نظر شورای نگهبان براساس همان تفسیر بر قوت خود باقی است.
 کدخدایی افزود: نمایندگان مجلس در اظهارنظرهای خود در راستای وظایفی که در مجلس دارند، دارای مصونیت هستند و در غیر از این موارد مصونیتی برای نمایندگان وجود ندارد.
 سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر تشکیل فراکسیون نظام پارلمانی در مجلس شورای اسلامی گفت: من این موضوع را الآن از شما شنیده‌ام و نظام پارلمانی نیازی به فراکسیون ندارد؛ بحث و طرح این‌گونه مباحث اشکالی ندارد اما عملیاتی شدن آن نیازمند مبانی قانونی است./958/پ202/ج
ارسال نظرات