۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۱۳۴۷۹۳

مانع تراشی غرب عامل استعفای عنان

خبرگزاری رسا ـ کشورهای غربی که به سبب مانع تراشی در برابر ماموریت عنان، وی را به استعفا وادار کردند در تلاش برای منحرف کردن افکارعمومی ادعا کردند عنان به خاطر وتوی قطعنامه ها و پایبند نبودن دمشق استعفا کرده است.
عنان

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کوفی عنان، نماینده جامعه جهانی برای حل بحران سوریه چند روز قبل از سمت خود کناره‌گیری کرد و از دبیرکل سازمان ملل خواست تا مأموریت وی را برای حل بحران این کشور تمدید نکند.

 

تشدید اختلافها میان کوفی عنان و آمریکا به بروز شکاف شدید میان بازیگران عرصه بحران سوریه منجر شد. عنان که تلاش کرده بود بحران سوریه را از رهگذر برگزاری گفتمان میان اپوزیسیون غیرمسلح و دولت سوریه حل کند، با کارشکنی آمریکا، غرب، ترکیه، عربستان و قطر مواجه شد.

 

طرح 6 ماده ای کوفی عنان می توانست به برون رفت سوریه از بحران فعلی کمک کند، اما آمریکا، عربستان و ترکیه، گروههای تروریستی را به اعمال خشونت تشویق کردند.

 

استعفای کوفی عنان در شرایطی صورت گرفت که آمریکا و غرب تمامی راه حلهای سیاسی را در مورد سوریه با بن بست مواجه کرده اند.

  

حسین هریدی، معاون وزیر خارجه پیشین مصر گفت: استعفای کوفی عنان، نماینده سازمان ملل در امور سوریه برای همه ناظران امور سوریه غافلگیر کننده بود اما با توجه به تحولات کنونی این کشور به نظر می رسد که وی اقدام منطقی انجام داده است.

 

هریدی اظهار داشت: آمریکا و همپیمانانش مسئول شکست تلاشهای کوفی عنان هستند زیرا از شورای موسوم به انتقالی و شورشیان در داخل سوریه به ویژه در دمشق و حلب حمایت به عمل آورده اند و آنها را به ادامه نبرد تشویق می کنند. این حمایت ها با ارائه اطلاعات جاسوسی و اعلام محل حضور نیروهای سوری و تشویق آنان برای به دست گرفتن سلاح به منظور ناکام گذاشتن هر گونه تلاش برای حل صلح آمیز بحران سوریه صورت گرفته است.
 

اعضای غربی شورای امنیت سازمان ملل متحد همواره در برابر موفقیت تلاشهای کوفی عنان برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه به سبب حمایتهای گسترده مالی، تبلیغاتی و تسلیحاتی از گروههای مخالف و مسلح در سوریه مانع تراشی می کردند.

 

آمریکا در تلاش برای منحرف کردن نگاهها از مانع تراشی غربی ها از جمله آمریکا در برابر ماموریت کوفی عنان، استعفای وی را به منزله شکست بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در پایبندی به تعهداتش و همچنین ضعف روسیه و چین در حمایت از موضع شورای امنیت در سوریه خواند.

 

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز با ادعای شکست نظام سوریه در پایبندی به تعهدات خود طرح عنان را طرحی شکست خورده معرفی کرد.

 

هیگ مدعی شد: درک می کنیم که سرخوردگی عنان به خاطر وتوی قطعنامه ها در شورای امنیت بوده، زیرا جامعه بین الملل حمایت لازم و کافی را از وی نکرد.

 

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه استعفای عنان را به نشانه وجود یک بن بست فاجعه بار در سوریه خواند و در این باره ابراز نگرانی کرد.

 

وی همچنین درباره ماموریت ناظران سازمان ملل در سوریه در پی کناره گیری عنان ابراز نگرانی کرد.

 

دبیرکل سازمان ملل متحد از تلاش‌های کوفی عنان در این سمت قدردانی کرد و گفت، طرح شش ماده‌ای عنان هنوز بهترین راه‌حل و امید برای حل بحران سوریه به شمار می‌رود.

 

طرح کوفی عنان از جمله شامل عقب‌نشینی نیروهای ارتش سوریه و انتقال تسلیحات سنگین از مناطق شهری و توقف عملیات نظامی علیه مناطق مسکونی، اجرای آتش بس بین نیروهای دولتی و مخالفان، آزادی زندانیان سیاسی و امدادرسانی به غیرنظامیان در مناطق درگیری بود.

 

عنان برای اجرای این طرح به کشورهای مختلف از جمله ایران و روسیه سفر کرد و موافقت این کشورها برای آن را به دست آورد.

 

مقام‌های روسیه بارها هشدار داده‌اند که ماموریت کوفی عنان می‌تواند آخرین فرصت برای جلوگیری از بروز یک جنگ داخلی در سوریه باشد./982/ب911/ک

ارسال نظرات