۱۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۱۳۷۱۸۳
متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین:

واسطه ارتباط مردم با خدا بندگان والامقامی مثل حضرت عبدالعظیم هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام کرباسی بیان داشت: حضرت عبدالعظیم در عین حالی که هم عصر با چهار امام بودند ولی افتخار شاگردی حداقل سه امام بزرگوار یعنی امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را داشتند که این جایگاه اتصال و ارتباط ایشان با ائمه معصومین(ع) را مشخص می کند.
محمد رضا كرباسي، متولي جامعه اميرالمومنين(ع)

حجت الاسلام محمد رضا کرباسی، متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با  اشاره به اینکه شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع)  از جهات مختلفی قابل بررسی است، بیان داشت:  بهترین جهتی که برای ما مورد توجه است، این است که ایشان امام زاده ای از نوادگان امام حسن مجتبی هستند و در جایگاه و عظمت شخصیت ایشان امام هادی فرمودند: هرکس حضرت عبدالعظیم(ع) در ری را زیارت کند همانند کسی است که امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده باشد.

 

وی با تبیین جایگاه علمی و اجتماعی حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: ایشان در عین حالی که هم عصر با چهار یا پنج امام بودند ولی افتخار شاگردی حداقل سه امام بزرگوار یعنی امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را داشتند که این شخصیت و جایگاه اتصال و ارتباط ایشان با ائمه معصومین(ع) را مشخص می کند.

 

متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) همچنین  با اشاره به حدیثی از امام هادی که مردم را برای پرسیدن سؤالات و رفع شبهات شان به حضرت عبد العظیم(ع) ارجاع دادند، ابراز داشت: شخصیت ایشان از این زاویه هم قابل بررسی است و ایشان برای کسانی که به امام دسترسی نداشتند  به اصطلاح امروز مرجع سؤالات و مرجع تقلید بودند.

 

حجت الاسلام کرباسی بیان داشت: جایگاه دیگری که برای آن حضرت مطرح است، شیوه سیاسی  و مبارزاتی ایشان برضد دستگاه ظلم خلفای بنی عباس است که ایشان در زمان متوکل عباسی در نهایت مجبور به زندگی مخفی در شهرری شدند و پس از مدتی مردم از حضور آن بزرگوار مطلع و از ایشان بهره مند شدند.

 

متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) در ادامه اظهار داشت: جایگاه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در زمان ما در عین حالی که برای مردم بطور اجمالی شناخته شده است ولی برکات فراوان و پنهان و ناشناخته ای دارد.

 

وی با اشاره به بیان مقام معظم رهبری امام خامنه ای که فرمودند ری قبله تهران است، اظهار داشت: همانطور که آیات قرآن و روایات معصومین یک معنای ظاهری و یک معنای باطنی و تأویل دارد، فرمایشات  امام خمینی و مقام معظم رهبری هم این چنین است.

 

حجت الاسلام کرباسی افزود: جمله ری قبله تهران است، یک معنای ظاهری دارد و آن این است که همه مردم تهران وقتی رو به قبله می ایستند، به سمت شهرری ایستاده اند اما یک تأویل و باطن این بیان این است که شهر تهران از برکات معنوی شهرری که مدفن محدث و فقیه جلیل القدر و شاگرد امامان معصوم حضرت عبدالعظیم(ع) است، برخوردار می شود.

 

متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به نکته دیگری از تأویل این جمله ابراز داشت: همانطوریکه ما در شرایط نیازمندی و توجه رو به قبله می ایستیم ، مردم تهران هم وقتی حاجتی را می خواهند توجه به شهرری و حرم حضرت عبدالعظیم(ع) دارند و در یک جمله در گرفتاری ها و شرایط نیاز واسطه ارتباط مردم با خدا ،بندگان مقرب و والامقامی مثل حضرت عبدالعظیم(ع) هستند.

 

وی همچنین گفت : مرحوم آیت الله نجفی مرعشی با توسل به حضرت عبدالعظیم(ع) و تضرع در حرم ایشان حاجتشان را گرفتند.

 

حجت الاسلام کرباسی همچنین با تأکید بر اینکه  این بزرگان که هم شخصیت معنوی و الهی و هم شخصیت علمی دارند، الگوی عملی ما هستند، بیان داشت: همچنین بعد خدمت به مردم هم در بزرگان قابل توجه است و ما باید با مطالعه زندگی و احوالات ایشان درس های عملی این بزرگواران را بیاموزیم و در زندگی مان جاری کنیم.

 

متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) به روایتی از امام هادی اشاره و گفت: روزی حضرت عبدالعظیم(ع) به محضر امام هادی(ع) مشرف شدند و عرضه داشتند: میخواهم ایمان و اعتقادات خود را به محضرتان عرض کنم تا اگر اشکالی در آن باشد مرا از آن آگاه سازید که امام هادی(ع) امامان پس از خود را برای ایشان معرفی می نمایند و حضرت عبدالعظیم(ع) همان جا اقرار به اعتقاد به ولایت و تبعیت از امامان معصوم(ع) می نمایند.

 

 حجت الاسلام کرباسی در ادامه این مطلب تأکید کرد: این یک الگوی بسیار ارزشمند برای ما و به خصوص جوانان در آغاز سن تکلیف است که به محضر یک عالم دینی مورد اطمینان برویم و اعتقادات خود را عرضه بداریم تا هرجا اشکالی باشد آن را برطرف نماییم./959/ت302/ع

ارسال نظرات