۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۳۷۴۵۱
با حضور آیت الله شفیعی؛

آیین افتتاح کتابخانه آیت‌الله بهبهانی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ آیین افتتاح کتابخانه آیت الله بهبهانی با حضور آیت الله شفیعی برگزار شد.
افتتاح کتابخانه آيت الله بهبهاني در بهبهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوزستان، کتابخانه آیت‌الله وحید بهبهانی شهرستان بهبهان در سال 72 تاسیس شد و پس از بازسازی کامل و تجهیز مجدد شب گذشته با حضور آیت‌الله سیدعلی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام  عبدالرضا ابوعلی، امام جمعه بهبهان و دیگر مسؤولان استانی و محلی افتتاح شد.

بنابر این گزارش کتابخانه آیت الله بهبهانی دارای 380 مترمربع زیربنا، با اعتباری بالغ بر 130 میلیون تومان در دو بخش بازسازی و تجهیز کامل بازسازی و تعمیر شد. این کتابخانه دارای یک مخزن با 16 هزار نسخه کتاب، دو سالن مطالعه و شبکه اینترنت بوده که در پارک شهید شریف‌نیا بهبهان قرار دارد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام عبدالرضا ابوعلی، امام جمعه بهبهان با بیان این که کتابخانه‌ها باید با برنامه‌ریزی مناسب گام‌های مثبت و اساسی در بهبهود فرهنگ عمومی بردارند اظهار داشت: انتظار داریم کتابخانه‌ها با ایجاد چشم اندازی مؤثر در سمت و سوی ارتقای مقوله فرهنگ گام بردارند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص نگرانی ایشان در مسایل فرهنگی تصریح کرد: توجه به اموری نظیر بازسازی کتابخانه‌ها بسیار خوب و ارزشمند است. اما باید به زندگی روزمره مردم نیز توجه داشته و بررسی کنیم که چه میزان در بهبهود فرهنگ عمومی جامعه نیز گام برداشته‌ایم.

حجت الاسلام ابوعلی در پایان گفت: دشمنان، فرهنگ اسلامی را هدف قرار داده اند و به دنبال گرفتن این فرهنگ از مردم هستند و مسؤولان مربوط باید با برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مثبت و موثر در حفظ، مراقبت و نگهداری از فرهنگ غنی کشور در برابر تهاجمات بی‌شمار بیگانگان تلاش کنند.

در این مراسم لفته منصوری، مدیر کل کتابخانه‌های خوزستان، علامه وحید بهبهانی را یکی از علمای بزرگ جهان اسلام دانست و افزود: این عالم بزرگوار خدمات ارزنده‌ای را به دین اسلام ارائه کرده است.

وی با تقدیر از دست‌اندرکاران بازسازی کتابخانه عمومی آیت‌الله وحید بهبهانی خاطرنشان کرد: ما این امر را بهانه‌ای برای بازنگری در میراث فرهنگی و امر کتاب استان و بهبهان دانسته و امیدواریم این بازگشایی منشأ خیری برای ارتقای سطح کتابخوانی در این شهرستان باشد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در ادامه به تشریح وضعیت کتاب و کتابخوانی در بهبهان پرداخت و گفت: در شهرستان بهبهان 10 کتابخانه شامل 9 کتابخانه نهادی و یک کتابخانه مشارکتی وجود داشته که به این ترتیب به ازای هر 16 هزار و 248 نفر یک کتابخانه موجود است.

 

وی ادامه داد: زیربنای کتابخانه‌های بهبهان پنج هزار و 896 مترمربع بوده که برای هر 100 نفر 3.63 مترمربع فضای کتابخانه‌ای وجود داشته و رتبه این شهرستان از این نظر در استان خوزستان هشتم است و در این کتابخانه ها 9 هزار و 295 عضو فعال وجود دارد.

 مننصوری در ادامه سخنان خود فعالیت 11 ایستگاه مطالعه، دو کانون ادبی، دو کانون قرآن و نهج‌البلاغه، یک دستگاه بلوتوث سنتر به منظور ارسال کتاب‌های دیجیتال، چهار اذان‌گو، شرکت یک‌هزار و 137 نفر در مسابقات کتابخوانی آنلاین و سه هزار و 400 نفر در مسابقات کتابخوانی مکتوب را از جمله فعالیت‌های اداره امور کتابخانه‌های بهبهان اعلام کرد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: اعتباری که در سال‌ جاری برای امور کتابخانه‌های بهبهان و به منظور تعمیر و تجهیز مصوب شده است، قریب به 320 میلیون تومان بوده که امیدواریم شاهد اقدامات مثبت و موثر دیگری در حوزه کتاب و فرهنگ این شهرستان باشیم.

در ادامه این مراسم، محمدباقر شریعتی، نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به علاقه مندی مردم بهبهان به امر کتاب و کتابخوانی خواستار احداث و راه‌اندازی کتابخانه مرکزی در این شهرستان شد.

وی به موفقیت‌های بهبهانی‌ها در عرصه‌های علم و دانش اشاره کرد و آن را برگرفته از فرهنگ غنی این خطه دانست و خاطرنشان کرد: بهبهان کتابخانه و کتابخوان دارد اما با توجه به پیشینه علمی و فرهنگی این شهرستان، تقاضا داریم پیش‌بینی‌های لازم برای احداث و راه‌اندازی کتابخانه مرکزی در بهبهان در کنار احداث کتابخانه‌های متعدد در بخش‌های مختلف این شهرستان انجام شود.

در پایان این مراسم باذلی محبوب، فرماندار بهبهان، اظهار داشت: در چشم‌انداز بهبهان تا سال 94 برنامه‌ریزی شده است تا زیربنای کتابخانه‌ها را به هشت هزار و 558 مترمربع افزایش داده و اعضای رسمی آنها را نیز به 24 هزار و 210 نفر برسانیم.

 وی خاطرنشان کرد: افزایش 289 هزار و 865 جلدکتاب به مخازن کتابخانه‌های بهبهان از دیگر برنامه های این چشم انداز است.

باذلی‌محبوب افزود: در حال حاضر با همکاری آستان مقدس امامزاده‌حیدر(ع) و اداره اوقاف، فضایی به مساحت یک‌هزار مترمربع برای کتابخانه این امامزاده از فضای خود آن آستان درنظر گرفته شده است ه به سرعت آن را تجهیز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه برای مجهز کردن روستاها به کتابخانه باید تلاش کرد، گفت: در سال 91 باید موضوع تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها را به عنوان فضاهای فرهنگی به طور جدی‌ دنبال کنیم که این امر نیاز به افزایش اعتبارات دارد./9464/پ202/ع

ارسال نظرات