۰۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۴۰۲۸۴
استاد اخلاق حوزه علمیه:

امام رضا تبیین کننده مقام امامت بود

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه اخلاق مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این‌که امام رضا(ع) تبیین کننده مقام امامت بود گفت: ایشان به قدری در بین مردم موضوع امامت را محکم و مستدل تبیین کردند که بعد از ایشان هیچ انشعابی در اسلام وتشیع با وجود کمی سن معصومین(ع) به وجود نیامد.
امام رضا(ع)

حجت‌الاسلام محمد عالمزاده نوری، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به دهه پر برکت کرامت در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بررسی جایگاه امام رضا(ع) در جهان اسلام پرداخت و گفت: امام رضا(ع) به عنوان معصوم و ولی خدا الگویی کامل در تمام ابعاد زندگی اجتماعی، فردی، خانوادگی، عبادی و سیاسی برای تمام مردم است.

وی افزود: ایشان در اخلاق، روابط اجتماعی و معاشرت با مردم بسیار با ادب بودند، هیچ‌گاه کلام کسی را قطع نمی‌کردند و به تمام سخنان افراد گوش می‌دادند، پاهایشان را در مقابل دیگران دراز نمی‌کردند و اگر با گروهی هم سفر می‌شدند تا زمانی که افراد آن گروه تکیه نمی‌دادند ایشان نیز تکیه نمی‌دادند.

این مبلغ حوزوی ابراز داشت: امام رضا(ع) هیچ‌گاه به خدمتکاران خود بی احترامی و ناسزاگویی نمی‌کردند و فحش نمی‌دادند و در هیچ مجلسی با صدای بلند نمی‌خندیدند و به سبب رعایت همین آداب و اخلاق بسیار در بین مردم محبوب بودند.

حجت‌الاسلام عالم زاده زندگی امام رضا(ع) را بسیار ساده و زاهدانه خواند و بیان داشت: امام رضا(ع) در زندگی خود بسیار ساده زیست بودند، در تابستان بر روی حصیر نازکی و در زمستان بر روی فرش نازکی که از پشم شتر بافته شده می‌نشستند.

وی اضافه کرد: ایشان در منزل لباس‌های ساده می‌پوشیدند ولی وقتی در جمعی حاضر می‌شدند از لباس‌های باوقار و سنگین استفاده می‌کردند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این که امام رضا(ع) در مباحث علمی و دینی سرآمد افراد دوران خود بودند بیان داشت: یکی از اقدامات مهم امام رضا(ع) برای دین اسلام تبیین مقام و شأن امامت در بین مردم و شیعیان بود.

وی ادامه داد: ایشان به قدری در بین مردم موضوع امامت را محکم و مستدل تبیین کردند که بعد از ایشان هیچ انشعابی در اسلام و تشیع با وجود کمی سن معصومین(ع) به وجود نیامد.

مولف و پژوهشگر حوزه علمیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه زائر واقعی از دیدگاه امام رضا(ع) کیست گفت: زیارت به معنای دیدار و ملاقات با کسی است نه به عنوان درخواست حاجت و کسی که تنها برای درخواست حاجت به زیارت ائمه می‌رود در واقع سائل است نه زائر.

وی اضافه کرد: وقتی به زیارت ائمه معصوم (ع) می‌رویم معرفت خود را نسبت به آن‌ها نشان می‌دهیم از این‌رو بدون پاداش و مزد نخواهیم ماند بلکه همواره مورد توجه ایشان قرار خواهیم گرفت.

مدیر گروه اخلاق مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وظیفه مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) را بسیار سنگین ارزیابی کرد و ابراز داشت: برخی از مکان‌ها و زمان‌ها به سبب قداستی خاصی که در نزد خداوند دارند از احترام و حرمت ویژه‌ای برخوردار هستند که باید حرمت و احترام آن‌ها حفظ شود.

وی در پایان گفت: امام صادق(ع) در روایتی به یکی از یاران خاص خود فرمودند شما به سبب اینکه با ما رفت و آمد می‌کنید بیشتر مورد توجه هستید و باید در رفتار خود بیشتر توجه داشته باشید، قرآن نیز در این‌باره به زنان پیامبر(ص) خطاب می‌کند اگر کار خیری انجام دهید چند برابر پاداش داده می‌شوید و اگر کار ناشایست انجام دهید چند برابر عذاب خواهید داشت./993/ت302/ن

ارسال نظرات