۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۴۰۷۹۱
آیت الله طبرسی:

ایجاد جامعه قرآنی در گرو مأنوس‌شدن با مفاهیم قرآن است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در مازندران با تأکید حفظ قرآن و فراگیری مفاهیم آن گفت: جامعه قرآنی با مأنوس‌شدن و عمل به آموزه‌های قرآنی ایجاد می‌شود.
آيت الله طبرسي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه ساری، آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران، گفت: قرآن فصل مشترک پیامبر(ص) و نقطه عطف میان مسلمانان است و هیچ توهینی به ساحت اسلام و قرآن پذیرفته نیست.

 

وی با اشاره به این که آموزه‌های ائمه معصومین(ع) حبل‌المتین و عروةالوثقی در فهم معانی قرآن است، تاکید کرد: ائمه معصومین(ع) معلمان قرآن و تفسیر زنده و ناطق این کتاب عظیم‌اند.

 

امام جمعه ساری با اشاره به این که محفل انس با قرآن برای انسان معرفت و بصیرت به همراه می آورد، تاکید کرد: اگر حتی یک نفر در این محفل مورد هدایت پرتوهای نورانی قرآن واقع شود، بالاتر است از ارزش مجموع هر آنچه نور بر آن می تابد.

 

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت بیش از ده میلیون حافظ قرآن در جامعه، عنوان کرد: باید با فعالیت های قرآنی حلاوت و شیرینی محتوای قرآن را به دل ها ببریم.

 

آیت الله طبرسی تاکید کرد: نسل جوان ما باید هویت واقعی خود را سر سفره قرآن پیدا کند و ما اگر بخواهیم فضایل اخلاقی و الهی مثل ایثار و شهادت در جامعه پیاده شود باید سر سفره معارف قرآن و اهل بیت(ع) بنشینیم.

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که بهترین راه برای ارائه مفاهیم سازنده قرآنی به نسل جوان در طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم، وجود یک برنامه‌ریزی دقیق است، اظهار کرد: نهادهای مربط به امور جوانان، طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم را نباید باری به هر جهت اجرا کند.

 

وی با بیان این که قرآن کریم به منظور هدایت بشر برای رسیدن به قله‌های کرامت و انسانیت نازل شده است، اظهار کرد: نخستین هدف برای رسیدن انسان به قله‌های کرامت و انسانیت انس با قرآن کریم، فراوان خواندن قرآن و در نهایت عمل قرآنی و زندگی قرآنی است.

 

آیت الله طبرسی با بیان اینکه جامعه قرآنی با مأنوس‌شدن و عمل به آموزه‌های قرآنی ایجاد می‌شود، ادامه داد: حفظ قرآن در عمل به آموزه‌های قرآنی و عینیت بخشیدن به حضور قرآن در خانواده‌ها و جامعه نقش‌آفرینی بسیاری خواهد داشت و به عبارت دیگر قرآن برای همه انسان‌های مومن به عنوان سند مسلمانی است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی مازندران با بیان این که قرآن کریم اولین و آخرین سند کیفیت حضور انسان در تاریخ بشریت است، ادامه داد: اگر بنا باشد جایگاه بالای قرآن در جامعه اسلامی حفظ شود تنها راه آن، حفظ قرآن کریم است.

 

وی بیان کرد: حفظ قرآن در مطالعات قرآنی و تفسیری در رشته‌های علوم انسانی که اندکی هم سمت و سوی اسلامی داشته باشند، بسیار تأثیرگذار است که انس با قرآن به طور قطع در عمل، اندیشه و ارتباط با قرآن موثر خواهد بود.

 

آیت الله طبرسی با بیان این که ما باید به همان میزان که به اصل قرائت توجه داریم و با قرائت به صورت یک فن برخورد می‌کنیم، به حفظ قرآن نیز به عنوان یک فن نگاه کنیم، گفت: وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم باید به حفظ قرآن به عنوان یک فن و یک هنر نگاه کند و از همان ابتدا دانش‌آموزان را در حوزه قرائت و حفظ قرآن جهت‌دهی کند.

 

وی با اشاره به این که حفظ قرآن کریم مقدمه انس با قرآن و انس با قرآن مقدمه عمل به آموزه‌های قرآنی است، عنوان کرد: قرآن دو وجه هدایتی و تمدنی دارد که در وجه هدایتی، انسان‌ها را به مسیر حق هدایت می‌کند و در وجه تمدنی نیز سرچشمه بسیاری از دانش‌ها است؛ بنابراین باید طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم را از این دو زاویه نگاه کنیم.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران خاطرنشان کرد: در طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم که به منظور تربیت دانش‌آموزان حافظ قرآن در حال اجرا است، باید به دانش‌آموزان بیاموزیم که به قرآن جور دیگری نگاه کنند و قرآن را با زبان دیگری بخوانند و بدانند که قرآن می‌تواند به آنها برنامه بدهد.

 

وی ادامه داد: در حفظ قرآن کریم و تربیت حافظان قرآن، آنچه که بیشتر از هر مسأله دیگری اهمیت دارد این است که دانش‌آموزان به قرآن به عنوان یک نقشه راه و شفای درد نگاه کنند و از همان دوران کودکی و آغاز مقطع ابتدایی باید با آموزه‌ها و مفاهیم قرآن کریم به عنوان نقشه راه انس بگیرند.

 

آیت الله طبرسی افزود: حفظ قرآن علاوه بر این که سبب نورانیت زندگی انسان و جامعه بشری می‌شود خداوند نیز برای حافظان قرآن امید به رحمت خدا و مورد عذاب خداوند قرار نگرفتن را وعده داده است.

 

وی با بیان این که مقام معظم رهبری بر حفظ قرآن تأکید دارند، گفت: معظم‌له بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن در کشور اسلامی ایران اشاره کرده‌اند و حفظ قرآن را سرمایه و ذخیره‌ای می‌دانند که زمینه تدبر بیشتر را در آیات وحی الهی فراهم می‌کند که بایستی برای رسیدن به این مهم اهتمام داشت./950/د103/س

ارسال نظرات