۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۴۴۲۳۵
آیت الله نوری همدانی:

پیام غدیر تشکیل حکومت ولایی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به معرفی امام علی(ع) به عنوان ولی مسلمین در روز غدیر گفت: پیامبر(ص) در غدیر خم به دستور خداوند شکل حکومت در اسلام را مشخص فرمود و رسالت خود را کامل کرد.
 آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در دیدار جمعی از فرماهاندهان نیروی انتظامی به مناسبت نزدیک شدن عید غدیر، به تفسیر آیاتی از سوره مائده پرداخت و ابراز داشت: این واقعه از بزرگ ترین اعیاد است و خداوند در قرآن می فرماید در این روز دین شما را کامل کردم. 

 

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: خداوند در آیه 67 سوره مائده خطاب به پیامبر(ص) می فرماید اگر آنچه به تو نازل کرده ایم ابلاغ نکنی رسالتت را انجام نداده ای، این مسأله مهم بحث ولایت امیرالمؤمنین(ع) است. 

 

حضرت آیت الله نوری همدانی واقعه غدیر را تعیین کننده نوع حکومت در اسلام دانست و گفت: خداوند در اجتماع بزرگ مسلمانان یعنی حج از پیامبر(ص) می خواهد تا علی(ع) را به عنوان ولی مسلمین و جانشین خود معرفی کند، بنابراین پیام غدیر تشکیل حکومت ولایی است. 

 

وی در تشریح کار ولی و رهبر مسلمانان، اظهار کرد: اجرای قوانین اسلام، راهنمایی مردم و رهبری آنها از جمله وظایف مهم ایشان است؛ رهبری جامعه یعنی مردم را به حرکت درآوردن و با راهنمایی کردن متفاوت است. 

 

مدرس برجسته حوزه علمیه قم اهتمام به امور فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را بر عهده ولی مسلمین دانست و تأکید کرد: در اسلام حکومت شاهنشاهی و سلطنتی پذیرفته نیست، زیرا برخلاف کرامت انسانی است اما متأسفانه بنی امیه و بنی عباس نگذاشتند فرمان خدا و پیامبر(ص) در جامعه پیاده شود.

 

موضع مسلمان در قبال نقشه های دشمنان باید در مناسک حج مشخص شود
این مرجع تقلید مناسک حج در اسلام را بسیار مهم خواند و گفت: این مراسم صرفا یک مراسم عبادی نیست بلکه در این اجتماع عظیم مسلمان به تبادل افکار، پاسخگویی به شبهات و پیش بینی نقشه های دشمنان نیز باید پرداخته شود.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی عقاید، اخلاق و اجرای احکام را سه عنصر حیاتی در اسلام دانست و ادامه داد: عالی ترین سرمایه بشری ایمان و عقیده است بنابراین باید مطالعات خود را در بخش معارف اعتقادی تقویت کنید تا برای شبهات متعددی که مطرح می شود پاسخ داشته باشید. 

 

وی مباحث اخلاقی را در زندگی بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: ایثار، کرم و شجاعت از جمله صفات پسندیده و تکبر، عجب، حسد، غرور و بلند پروازی بیجا صفاتی ناپسند است باید اخلاق نیکو را در خود زنده نگه داریم و رذائل اخلاقی را از خود دور کنیم؛ مطالعه مستمر کتاب های معراج السعادة و جامعه السعادة می تواند در این مسیر به شما کمک کند.

 

این مرجع تقلید انجام واجبات و ترک محرمات را بسیار ضروری خواند و خاطرنشان کرد: رساله های عملیه به همین جهت نوشته شده اند؛ باید تلاش کنیم تا با وظایف خود آشنا شویم و به آنها عمل کنیم./928/پ202/ج

ارسال نظرات