۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۱۴۵۵۴۰
نکوداشت فقیه متأله(17)؛

حکمت علوی از شهود جدا نیست

خبرگزاری رسا ـ منصوری لاریجانی گفت: حکمت علوی از شهود جدا نیست، در واقع این عقل است که شهودی می شود، البته زمانی که عقل صاحب ذکر شود.
اسماعيل منصوري لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی، استاد دانشگاه و صاحب مقاله برگزیده با عنوان « حکمت علوی مرحوم قاضی » روز گذشته در کنگره نکوداشت آیت الله سیدعلی‌آقا قاضی در تبریز اظهار داشت: حکمت علوی از شهود جدا نیست، در واقع این عقل است که شهودی می شود، البته زمانی که عقل صاحب ذکر شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: می توانیم هندسه حکمت شناسی علوی را ترسیم کنیم، اما بدلیل عدم توجه به این مسأله، عرفان‌های کاذب راه‌هایی برای نفوذ در حکمت اسلامی و علوی یافته اند که جا دارد با معرفی سیره و سلوک و همچنین حکمت علوی بزرگانی چون آیت الله قاضی به مقابله با دکان‌داران کاذب عرصه عرفان برویم.

 

وی با تأکید بر این‌که همه عرفای اسلامی که از مشرب قرآن و اهل بیت تغذیه می کنند، حکمت علوی دارند، گفت: کسی به کمال می رسد که به سر ولایت واقف باشد، چراکه تنها راه رسیدن به توحید، ولایت است، اهل بیت جایگاه اسرار الهی هستند.

 

منصوری لاریجانی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای کنگره آیت الله قاضی تصریح کرد: رهبری تاکید داشتند که حکمت علوی باید به جریان تبدیل شود، که همگان رسالتی خطیر در این زمینه بر عهده داریم، راه رسیدن به این حکمت آن است که به دستورالعمل های سلوکی و عملی بزرگانی چون آیت الله قاضی توجه داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: کسی که عامل به احکام شریعت نشود، دغدغه ای برای نیل به تقرب الهی نخواهد داشت، از سوی دیگر اگر انسان در بحر وجودی خود غرق نشود، نیازی به درک حقیقت عبودیت و حکمت نخواهد داشت، البته طهارت شرط دوم برای تهذیب نفس پس از درک وجودی است.

 

مدیرمسؤول ماهنامه فرهنگ پایداری با اشاره به این‌که طهارت درون اخلاص است و طهارت بیرون زهد محسوب می شود، گفت: اینکه امام راحل بارها فرمودند؛ انسان در حوزه عرفان باید حقیقت ولایت را درک کند، حاکی از این پیام است که ریشه ولایت ما در عرفان است و هر سینه ای قابلیت درک حکمت علوی را ندارد.

 

گفتنی است، کنگره بزرگداشت مقام علمی و عرفانی آیت الله سیدعلی آقا قاضی روز گذشته با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در تالار وحدت دانشگاه تبریز کار خود را آغاز کرده است./935/پ203/ب

ارسال نظرات