۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۱۴۵۷۱۲
نکوداشت فقیه متأله(25)؛

آیت الله طبرسی: عرفان اسلامی یافتنی است نه بافتنی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله طبرسی با بیان این‌که مقایسه عرفان آیت الله قاضی با عرفان‌های کاذب در شأن آن عارف بالله نیست، گفت: برخلاف تصور دکان‌داران فرقه‌های نوظهور، عرفان مرخله‌ای شهودی و در حقیقت یافتنی است نه بافتنی.
آيت الله طبرسي

آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در استان مازنداران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در حاشیه کنگره نکوداشت آیت الله حاج سیدعلی‌آقا قاضی طباطبایی ترتیب یافت، اظهار داشت: عرفان ناب اسلامی مبتنی بر شریعت، قرآن و اهل بیت است، در حقیقت عرفای اسلامی برخلاف عرفان‌های نوظهور که همه سوغات غرب و شرق هستند، از مشرب قرآن و اهل بیت تغذیه می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: آیت الله قاضی به‌عنوان عالمی عامل و عارفی بالله تنها با عمل به واجبات و ترک محرمات و توجه به دستورات قرآنی و آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت توانست به آن درجات عالی عرفانی و معرفتی دست یابد، به عبارت دیگر بدون توجه به قرآن و سیره ائمه هدی نمی‌توان به درک شهودی رسید.

 

نماینده خبرگان رهبری با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بزرگداشت آیت الله سیدعلی‌آقا قاضی طباطبایی در شهر عالم‌پرور تبریز تصریح کرد: جا دارد با معرفی سیره و سلوک و همچنین حکمت، معرفت و توصیه‌های اخلاقی و عرفانی بزرگانی چون آیت الله قاضی به مقابله با دکان‌داران کاذب عرصه عرفان برویم.

 

آیت الله طبرسی با بیان این‌که مقایسه عرفان آیت الله قاضی با عرفان‌های کاذب در شأن آن عارف بالله نیست، گفت: این‌که عده‌ای از بزرگواران برای تحلیل و نقد عرفان‌های نوظهور اقدام به مقایسه با عرفان ناب اسلامی و سیره عرفایی چون مرحوم قاضی می‌کنند، کاری درست نیست، چراکه چنین مسأله‌ای شأن عرفان حقیقی و عارفان وارسته‌ای چون سیدعلی‌آقا را تنزل می‌بخشد.

 

وی ادامه داد: برخلاف تصور دکان‌داران فرقه‌های نوظهور، عرفان مرحله‌ای شهودی و یافتنی است، نه بافتنی، راه رسیدن به این حکمت آن است که به دستورالعمل های سلوکی و عملی بزرگانی همچون آیت الله قاضی توجه داشته باشیم. کسی که عامل به احکام شریعت نشود، به توفیق و مقام معنوی نخواهد رسید.

 

نماینده ولی فقیه در استان مازندران تهذیب نفس، اخلاص، طهارت باطن و درک حقیقت عبودیت را مقدمات لازم برای ورود به وادی عرفان حقیقی از دیدگاه اسلام دانست و خاطرنشان کرد: این مسیر که با حساسیت و خطرهای بسیاری همراه است، بایستی با استاد و راهنمایی مهذب و متقی هدایت شده باشد.

 

گفتنی است، کنگره بزرگداشت مقام علمی و عرفانی آیت الله سیدعلی آقا قاضی امروز با حضور استادان حوزه و دانشگاه در تالار وحدت دانشگاه تبریز کار خود را آغاز کرده است./935/ت302/س

ارسال نظرات