۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۱۴۶۶۰۰
آیت الله کعبی:

تحقق تمدن اسلامی در گرو تدوین سبک الگوی زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ معاون «جامعه و نظام» جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تحقق تمدن اسلامی را در گرو تدوین سبک الگوی زندگی اسلامی دانست و بیان داشت: حوزه های علمیه در این راستا رسالت و مسؤولیت سنگینی را عهده دار هستند.
آيت الله کعبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، روز دوشنبه در جمع طلاب خواهر شهر اراک، از این استان به عنوان خاستگاه مراجع و علمای بزرگ یاد کرد.
 
وی در ادامه با بیان این که دین اسلام کارکرد اجتماعی دارد و هویت بخش اجتماع برپایه توحید، فضیلت، معنویت و پیشرفت در عرصه های گوناگون است، اظهار داشت: همه تعالیم دین هم مخاطبان فردی و هم اجتماعی دارد.
 
عضو جامعه مدرسین با تاکید بر این که ساخت جامعه باید بر پایه دین صورت گیرد، تصریح کرد: این که انسان خودش به تنهایی متدین باشد کافی نیست، بلکه باید سعی کند دیگران را نیز به سوی احکام اسلامی و دینی سوق دهد و خداوند تبارک و تعالی اجرای حدود را از همگان مطالبه کرده است.
 
رییس مرکز مطالعات راهبردی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: آیات بسیاری دال بر تحقق دین در عرصه اجتماعی وجود دارد و برای تحقق آن خداوند قوانین و مقرراتی را وضع کرده است.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اجرایی شدن حدود الهی بدون شکل گیری دولت اسلامی را غیر ممکن دانست و تاکید کرد: ولایت کلید اجرای احکام و مقررات اسلامی در عرصه اجتماعی است، ولایت هادی جامعه برای پیشرفت و تعالی است.
 
آیت الله کعبی از ولایت به عنوان رکن و اساس دین یاد کرد و با بیان این که جامعه بدون ولایت معنا ندارد و به جسم بدون روح شبیه است، یادآورشد: زندگی حقیقی در پرتو ولایت و تحقق دولت دینی میسر می شود و انسان می تواند در سایه آن به سعادت دنیا و آخرت برسد.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل آموزه های دینی را به متن و عرصه اجتماعی و زندگی ها آورد و امروز دین در تمامی عرصه ها وجود دارد.
 
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ولایت در تعالیم اسلامی را عهد الهی عنوان و تصریح کرد: طبق آموزه های دینی در راس جامعه باید انبیا و اوصیای الهی و در عصر غیبت ولی فقیه حاکم  باشد و آیات بسیاری نیز دال بر این مطلب وجود دارد.
 
آیت الله کعبی با بیان این که قانون بشری نمی تواند انسان را به سعادت برساند، به تبیین آسیب های متوجه حکومت دینی پرداخت و تاکید کرد: تساهل و تسامح نسبت به اجرای احکام دینی و بی تفاوتی در برابر هنجار شکنان یکی از آسیب های مهمی است که باید مراقب آن بود.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دنیا طلبی، جناح گرایی و کم شدن اخلاص و معنویت، را آفات دیگر متوجه دین ذکر و تاکید کرد: برای تحقق دین در عرصه اجتماع و شکل گیری جامعه نمونه اسلامی همه مسؤول هستند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به بیانات مقام معظم رهبری، به تبیین مراحل مختلف شکل گیری انقلاب اسلامی ایران پرداخت و خاطرنشان کرد: هیچ کس مدعی نیست در حال حاضر کشور از هر نظر اسلامی است، از این رو همه باید تلاش کنند تا کشور صدرصد اسلامی شود.
 
معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین اضافه کرد: برای ساخت جامعه اسلامی باید مساله پیشرفت و عدالت را محقق کنیم و مقام معظم رهبری نیز دهه چهارم انقلاب را به عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری کردند و تحقق این مهم نیز نیازمند الزاماتی است.
 
وی تحقق تمدن اسلامی را در گرو تدوین سبک الگوی زندگی اسلامی دانست و بیان داشت: مسؤولان کشور و دست اندرکاران باید در عمل سیاست های کلی نظام و اصول بنیادی ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب و نقشه راه پیشرفت و عدالت را اجرای کنند.
 
آیت الله کعبی نخبگان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را نیز در این عرصه مسؤول دانست و تصریح کرد: نخبگان باید روند پیشرفت کشور، وضعیت کنونی و چشم اندازها را در نظر داشته باشند و برای رفع کاستی ها مشکلات تلاش کنند.
 
وی مسؤولیت حوزویان به ویژه خواهران طلبه را در راستای تدوین الگوی سبک زندگی اسلامی برجسته و حایز اهمیت دانست و تاکید کرد: نقشی که حوزه خواهران طلبه می توانند در تحقق سبک زندگی اسلامی داشته باشند ویژه است.
 
استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: خواهران طلبه و مبلغه در مساجد، مدارس، آموزش و پرورش، خانواده و دانشگاه ها می توانند نقش آفرین باشند و باید مساله روحانی خانواده را برای توجه به استحکام خانواده ها و تبلیغ دین در این سطح را مدنظر داشته باشیم و حوزه علمیه خواهران می تواند در استحکام بنیان خانواده ها ماموریت ویژه ای را برای خود تعریف کند.
 
وی نقش زنان پاکدامن در پیشرفت اخلاقی جامعه را حیاتی دانست و تاکید کرد: باید به سمت شکل گیری خانواده آسان حرکت کنیم و حوزه علمیه خواهران می تواند در این عرصه نقش آفرین و پاسدار قداست خانواده باشد.
 
آیت الله کعبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن ماه محرم، نقش حضرت زینب(س) در این واقعه را مورد تحلیل قرار داد و گفت: اگر حضرت زینب و فداکاری های این بانوی بزرگوار نبود حادثه کربلا به سرانجام نمی رسید.
 
وی زنان ایرانی را الگو معرفی و تصریح کرد: زن ایرانی امروز نماد مقاومت، صبر، ایمان، تقوا، فضیلت و پاکدامنی و الگویی برای زنان جامعه اسلامی است و حوزه خواهران باید در ترویج زن شایسته اسلامی و نمونه پیشگام باشد. /924/پ202/ج
ارسال نظرات