۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۱۴۶۸۷۱

چند خبر از نمایشگاه هیئات مذهبی قم

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی مداحان بیمه می شوند، گفت: بودجه ای برای این مسأله اختصاص پیدا کرده و بیمه خادمان مساجد نیز تصویب شده و اجرایی می شود.
مراسم افتتاحيه چهارمين نمايشگاه توانمندي‌هاي هيئات مذهبي استان قم
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های هیئات مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری باشکوه مراسم عزاداری امام حسین(ع) تصریح کرد: در ایام محرم هر سال حضور و شور و شوق مردم بیشتر از سال های گذشته است و با وجود گرانی نه تنها جلسات عزاداری از رونق نیفتاده است، بلکه هزینه های خوبی در سطح هیئات و حسینیه ها مصرف می شود.
 وی با بیان این‌که ما شیعیان باید اهداف بزرگ ائمه اطهار(ع) را تبعیت کرده و آن را در جامعه پیاده کنیم، افزود: نمایشگاه توانمندی‌های هیئات مذهبی باید به سمت تکایا و حسینیه ها برود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیای کردن روزشمار فرهنگی نمایشگاه اظهار داشت: اگر در ایام محرم و صفر در تکایا هر شب موضوعاتی معین شود و سخنرانان طبق آن به ایراد سخنرانی بپردازند شاهد تأثیرات بیشتر آن در روحیه مردم، به ویژه جوانان خواهیم بود.
حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبات مجلس شورای اسلامی برای تکایا و هیئات مذهبی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی برای عمران مساجد بودجه ای تعیین و در سطح استان ها توزیع کرد که یک و نیم میلیارد تومان آن جهت عمران 120 تکیه و مسجد استان قم توزیع شد.
وی با اشاره به این که درست است که این میزان بودجه برای تکایا، مساجد و هیئات کافی نیست، ولی بنا به سخن مقام معظم رهبری که می فرمایند «ساخت مسجد به عهده خود مردم باشد، هر چند سالیانه بودجه ای برای امامزادگان و مساجد اختصاص پیدا می کند»، باید خود مردم در ساخت مساجد و تکایا تلاش کنند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین ضرورت بیمه مداحان و خادمان مساجد را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی مداحان بیمه می شوند و بودجه ای نیز برای این مسأله اختصاص پیدا کرده است و بیمه خادمان مساجد نیز تصویب شده و اجرایی خواهد شد.
 هیأت های مذهبی نسبت به مسایل اجتماعی بی تفاوت نباشند
عبدالله جلالی، مدیر کمیته امداد امام خمینی استان قم در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های هیئات مذهبی استان قم در جمع خبرنگاران گفت: هیأت ها باید کارکرد و ظرفیت های خود را به خوبی درک کرده و از آن در مباحث اجتماعی، حمایت های اجتماعی، آسیب های اجتماعی و آموزش استفاده کنند.
وی با اشاره به این‌که هیأت ها به لحاظ ماهیتی نقش اعتقادی و دینی زیادی در جامعه دارند، افزود:‌ این هیأتها برای ترویج مفاهیم دینی و فرهنگ عاشورایی شکل گرفتند ولی نباید نسبت به مسائل اجتماعی بی تفاوت باشند.
مدیر کمیته امداد امام خمینی استان قم با بیان‌ این‌که ائمه(ع) و به ویژه امام حسین(ع) در مباحث اجتماعی حضور پررنگی داشته و برای حمایت از مردم و احقاق حق و حمایت از مظلوم اقدامات بزرگی انجام داده و حتی فعالیت های سیاسی خود را در آن جهت تنظیم می‌کردند، اظهار داشت:‌ هیأت ها نیز به عنوان مریدان معصومین باید در این بخش ها نیز فعالیت مؤثر داشته باشند.
جلالی با تأکید بر چند بعدی بودن هیأت های مذهبی یادآور شد:‌ فعالیت هیأت‌ها در دو بخش دینی و اجتماعی سبب پویایی بیشتر هیأت‌ها و توجه بیشتر مردم به آنها می شود.
 وی در ادامه به آسیب هایی که ممکن است هیأت های مذهبی را تهدید کند اشاره کرد و گفت:‌‌ دست اندرکاران و فعالان در هیئات باید به زوایای مختلف مسائل دینی آشنایی و توجه داشته باشند و بتوانند با آشنایی به مسائل دینی به سادگی بدعت ها را تشخصی داده و از طرح آنها جلوگیری کنند.
مدیر کمیته امداد امام خمینی استان قم در ادامه بر پرهیز هیأت ها از سطحی نگری تأکید کرد و گفت:‌ نمی‌شود به دین  با سطحی نگری برخورد کرده  و با این شیوه آن را در سطح کشور و جهان مطرح کرد.
 وی خاطرنشان کرد:‌ ارتقا سطح کیفی فعالیت هیئات  مذهبی می‌تواند در انتقال مفاهیم آن مؤثرتر باشد.
عصر شعر آذری در قم برگزار شد
حجت‌الاسلام سید بشیر حسینی، مسؤول جامعه ادبی نیر در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به زمان تشکیل این جامعه ادبی تصریح کرد: این جامعه ادبی همزمان با سفر تاریخی مقام معظم رهبری به استان قم در سال 89 تشکیل شد و تاکنون برنامه های مختلفی در زمینه های دینی و انقلابی برگزار کرده است.
وی با اشاره به برگزاری عصر شعر آذری اظهار داشت: این فرصت را غنیمت دانستیم تا شاعران آذری زبان نیز در نمایشگاه توانمندی‌های هیئات مذهبی استان قم سهمی داشته باشند و به ویژه از آنجا که هیچ یک از هیئات مذهبی آذری زبان در قم در این نمایشگاه غرفه‌ای نداشتند برنامه ای با عنوان عصر شعر "گلدی محرم" (آمد محرم) برگزار شد که به خاطر محدود بودن فضا تعداد 40 نفر از شاعران آذری زبان در این برنامه حضور داشته و به شعر خوانی پرداختند.
مسؤول جامعه ادبی نیر افزود: این برنامه توانست توجه بازدید کنندگان نمایشگاه به ویژه حجت الاسلام چهل اخترانی، رییس شورای هیئات مذهبی استان قم و همچنین حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی را به خود جلب کند.
حجت الاسلام حسینی با بیان برنامه های جامعه ادبی نیر در طول سال خاطرنشان کرد: برنامه های هفتگی جامعه ادبی نیر شب های چهارشنبه برگزار می شود و در این برنامه به نقد شعر، آموزش ادبیات و مقتل شناسی و مقتل خوانی پرداخته می‌شود.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر نقش شاعران در هیئات مذهبی عنوان کرد: از آنجا که مداحان، هیئات مذهبی را از نظر محتوا اداره می کنند و بیشتر از اشعار شعرا استفاده می کنند بنابراین شعر شاعر تأثیر بسزایی در هیئات دارد، به ویژه در این زمان حساس، شعرا باید به فرامین مقام معظم رهبری در خصوص شعر و مدح و مرثیه توجه بیشتری داشته باشند.
مسؤول جامعه ادبی نیر با اشاره به آسیب های شعر آیینی اظهار داشت: هر موضوعی نسبت به خودش آسیب هایی را دارد که شعر هم یکی از آن موضوعات حساس است که همواره آسیب ها به طرف آن روی می آورند، اما به برکت انقلاب اسلامی و با تشکیل کانون مداحان و شعرا وهمچنین با تشکیل چنین نمایشگاه‌هایی این آسیب ها رفته رفته از بین می رود.
 این شاعر آیینی آذری زبان با بیان این‌که یکی از آسیب ها را می توان تقلید از سبک های غربی و برخی از کلمات غلو آمیز و یا نسبت دادن ذلت و خواری به اهل بیت(ع) برشمرد، افزود: الحمدلله امروزه چه شاعران فارسی زبان و چه ترکی زبان نگاه عرفانی، حماسی و معرفتی به مسأله عاشورا دارند که این قابل تحسین است.
وی خواستار تشکیل نمایشگاه هیئات مذهبی آذری زبان شد و گفت: همان‌گونه که ضرورت برپایی این نمایشگاه بر همه روشن است، ضرورت شرکت هیأت‌های آذری زبان نیز روشن است چون تعداد زیادی از هیئات استان قم را آذری زبان ها تشکیل می دهند و مداحان و شاعران فراوانی دارند و حدود 120 شاعر آیینی ترک زبان در جامعه ادبی و هیأت غلام ترک که امسال تشکیل شده عضویت دارند.
قم ظرفیت بالایی در آموزش هیأت های مذهبی کشور دارد
حجت الاسلام هاشمی، مشاور استاندار قم در امور روحانیت در حاشیه بازدید از نمایشگاه هیئات مذهبی در جمع خبرنگاران گفت: استان قم به عنوان پایگاه فرهنگی کشور و به دلیل وجود حوزه علمیه، مراجع و حرم حضرت معصومه(س) قابلیت بالایی دارد وهیأتهای مذهبی این استان می‌توانند به عنوان الگو در کشور معرفی شوند.
وی با اشاره به این‌که اگر تاکنون نیز چنین هدفی محقق نشده به دلیل کوتاهی و عدم برنامه ریزی صحیح در این زمینه بوده است، افزود: قم باید به محلی برای آموزش های کاربردی و تخصصی هیأت‌های سطح کشور در طول سال تبدیل شود.
مشاور استاندار قم در امور روحانیت با بیان این که فعالیت هیئات نباید محدود به دو ماه محرم و صفر به ویژه عاشورا و تاسوعا شود، اظهار داشت: فعالیت هیأت‌های مذهبی باید در همه ایام سال و در مناسبت های مختلف ادامه داشته باشد.
هاشمی گفت: هیئات باید علاوه بر آموزش ، نظم بیشتر را در دستور کار خود قرار دهند و با برگزاری جلسات کاربردی بتوان خروجی و دستاوردهای این تشکل ها را افزایش داد.
وی یادآور شد: افرادی که در این هیأت‌ها فعالیت دارند باید متدین و متخلق به اخلاق اسلامی باشند تا در مواجهه با مردم بتوانند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند و بعد از برگزاری مراسم‌های عزاداری اخلاق و رفتارها اهالی هیئات نیز حسینی و اسلامی شود.
مشاور استاندار قم در امور روحانیت باتأکید بر تأثیرگذار بودن فعالیت هیأت‌های مذهبی گفت: باید بعد از برگزاری مراسم های عاشورا مردم نیز اخلاق حسینی پیدا کرده و آسیب های اجتماعی تا حد چشمگیری کاهش یابد که تحقق این هدف نیازمند برنامه ریزی دقیق هیئات است.
وی تصریح کرد: سخنران‌ها، مداحان و دست‌اندرکاران هیئات در این زمینه نقش مؤثری دارند تا مفاهیم را به مردم انتقال دهند.
هاشمی در امور روحانیتتأکید کرد: سخنرانان باید در سخنرانی خود مسائل مهم و به روز کشور از جمله جنگ اقتصادی و جنگ نرم را مورد توجه قرار دهند.
وی با بیان این‌که امروزه دشمنان با استفاده از فضای مجازی، ماهواره، فیلم، اینترنت و سایت‌ها جنگ مهمی را آغاز کرده اند، خاطرنشان کرد: باید در این بخش نیز با دشمن به مقابله برخاست و هیأت‌ها در آگاه سازی مردم و جوانان نقش مهمی دارند.
مشاور استاندار قم تحکیم اعتقادات دینی مردم را مهمترین راه مبارزه با این جنگ نرم عنوان کرد و افزود: هیأت‌ها نیاز به برنامه ریزی، نظم بیشتر و آموزش دارند.
وی بر تعامل بیشتر هیأت های استان قم با هیأت‌های استان‌های دیگرتأکید کرد و افزود: در این تعاملات حجم گسترده ای از اطلاعات و تجربیات هیأت‌ها مبادله می شود که بستر رو به رشدی را برای این تشکل‌های مذهبی ایجاد می‌کند.
دوره های تخصصی ویژه هیئات مذهبی برگزار شد
عباس جهان بینی، مدیرکل ورزش و جوانان استان قم در حاشیه بازدید ازنمایشگاه هیئات مذهبی در جمع خبرنگاران گفت: با فراهم شدن بستر قانونی فعالیتی، هیأت‌ها می توانند در زمینه‌های مختلف بدون دغدغه فعالیت کنند.
وی با اشاره به پشتوانه‌های عظیم مردمی هیأت‌ها افزود: دستگاه‌های فرهنگی و دولتی نیز می‌توانند با در اختیار گذاشتن امکانات خود با حداقل هزینه زمینه فعالیت‌‌‌‌های مذهبی و اجتماعی این هیأت‌‌‌‌ها را گسترش دهند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان قم در ادامه بر دانش‌افزایی هیأت‌‌‌‌ها و به ویژه مسؤولان هیأت‌ها تأکید کرد و گفت: مسؤولان هیئات باید با افزایش دانش و آگاهی و مدیریت فرهنگی بیشتر درصدد جذب جوانان بیشتری به هیئات باشند.
جهان بینی با بیان این‌که برگزاری دوره‌های تخصصی و کارگاره‌های آموزشی در ارتقای سطح کیفی هیأت‌ها بسیار مؤثر است، خاطرنشان کرد: باید فعالیت‌ها را به جوانان واگذار کنیم تا شاهد حضور بسیار چشمگیر جوانان در هیأت ها باشیم.
وی با اشاره به تجمع این حجم انبوه از جوانان در هیأت‌های مذهبی افزود: جوانان باید در همه ابعاد چون فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی وارد عرصه شوند و هیأت‌ها نیز باید زمینه پاسخگویی به همه نیازهای جوانان را فراهم کند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان قم ابراز داشت: امروزه بستر فعالیت جوانان و هیأت در جامعه فراهم است که این امر به برکت انقلاب اسلامی در کشور ایجاد شده است.
44 تشکل حوزه جوانان در عرصه های فرهنگی فعالیت دارند
رمضانی معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قم در حاشیه نمایشگاه هیئات مذهبی در جمع خبرنگاران گفت: 44 تشکل حوزه جوانان در عرصه های فرهنگی فعالیت دارند که از این تعداد 18 سازمان مردم نهاد نیز در قالب هیأت‌های مذهبی فعال هستند.
وی افزود: این بخش کلیه امور و فعالیت‌ها را به تشکل‌ها واگذار شده و بخش دولتی دخالت چندانی در این بخش ندارد و این اقدام آماده سازی جوانان برای مسؤولیت پذیری را افزایش می‌دهد.
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قم ادامه داد: این تشکل ها در برنامه ها و مناسبت‌های مختلف همچون هفته دفاع مقدس، مبارزه با مواد مخدر، دهه کرامت و هفته بسیج حضور پررنگی دارند.
وی تعداد جوانان استان قم را 358 هزار نفر تخمین زد و گفت: از این تعداد 30 درصد در تشکل های مختلف فعالیت دارند که پنج درصد آنها فعال بوده و در همه عرصه های فرهنگی، دینی، اجتماعی، ورزشی، هنری و خیریه فعالیت دارند.
 رمضانی در ادامه به حضور جوانان و تشکل‌های قمی در برنامه‌های ملی اشاره کرد و گفت: برنامه هایی در زمینه عفاف و حجاب، شهید مطهری و اردوهای جهادی برگزار شده که جوانان قمی نیز در آنها حضور فعال داشته‌اند.
وی تصریح کرد: این جوانان از سراسر کشور یک شبکه اجتماعی سراسری در مورد موضوعی خاص را تشکیل داده و آموزش های لازم را دریافت می کنند، اظهارداشت: در هشت ماهه گذشته این معاونت در 108 عنوان فعالیتی، اقداماتی را انجام داده است که بخش اعظم آنها از سوی تشکل‌‌‌‌‌ها و سمن‌‌‌‌‌ا انجام شده است.
آسیب شناسی، پژوهشی هیأت‌‌‌‌‌های عزاداری امام حسین(ع) انجام شده است
حجت الاسلام عرب انصاری، معاون سیاسی امنیتی استانداری قم در حاشیه نمایشگاه هیئات مذهبی در جمع خبرنگاران گفت: هیأت‌ها و مسؤولان آن آموزش‌‌‌‌‌های لازم را در خصوص آسیب‌‌‌‌‌هایی که هیأت‌‌‌‌‌ها را تهدید می‌‌‌‌‌کند، فراگرفته‌اند که در مراسم‌‌‌‌‌های خود آنها را لحاظ خواهند کرد.
وی افزود: اکنون متولیان و دست اندرکاران هیأت‌‌‌‌‌ها با شناخت کامل نسبت به واقعه عاشورا و فلسفه قیام امام حسین(ع) آشنا شدند که این آشنایی سبب کم شدن برخی خرافه‌‌‌‌‌ها و تحریف‌‌‌‌‌های این حماسه عظیم حسینی(ع) خواهد شد.
معاون سیاسی امنیتی استانداری قم با بیان این‌که اکنون هیأت‌‌‌‌‌ها با اهمیت، جایگاه و رسالت خود در سطح جامعه آشنایی کامل دارند، گفت: هیئات از این ظرفیت در جهت ارتقای فرهنگی و دینی مردم با روشی صحیح استفاده می کنند.
عرب انصاری درباره تأمین امنیت هیأت‌‌‌‌‌های عزاداری در ایام محرم به ویژه دهه اول محرم افزود: در این زمینه جلسه‌‌‌‌‌ای در شورای تأمین استان با حضور کلیه دستگاه‌‌‌‌‌های فرهنگی، نظامی و انتظامی و آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد.
وی تصریح کرد: با توجه به این‌که در تاسوعا و عاشورا همه هیأت‌‌‌‌‌های مذهبی استان و نیز برخی هیأت‌‌‌‌‌ها از دیگر استان های کشور به همراه حجم انبوهی از مردم در خیابان ها حضور دارند تأمین امنیت آن روزها امری ضروری است تا برنامه ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شود.
معاون سیاسی امنیتی استانداری قم اظهار داشت: کلیه تصمیماتی که به کاهش حجم ترافیکی در خیابان‌‌‌‌‌ها و مصلحت هیأت‌‌‌‌‌های عزاداری کمک می‌‌‌‌‌کند، طراحی و مشخص شده است.
عرب انصاری از آموزش تعدادی از افراد هیأت‌‌‌‌‌ها خبر داد که با عنوان یاوران انتظامی هیأت به نیروی انتظامی در این بخش کمک می‌‌‌‌‌کنند.
وی در ادامه با تأکید بر گسترش زمینه‌‌‌‌‌های فعالیتی هیأت‌‌‌‌‌ها گفت: هیأت‌‌‌‌‌ها باید در زمینه‌‌‌‌‌های اجتماعی، علمی، آموزشی، ورزشی و تفریحی نیز فعالیتی هم‌پای فعالیت‌‌‌‌‌های مذهبی و فرهنگی داشته باشند.
معاون سیاسی امنیتی استانداری قم تصریح کرد: اکنون هیأت‌‌‌‌‌های مذهبی جز تشکل‌‌‌‌‌های موفق و قابل قبول در سطوح مختلف برای مردم هستند. 
هیأت‌های مذهبی ظرفیت بالایی در مقابله با جنگ نرم دارند
احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در حاشیه نمایشگاه هیئات مذهبی در جمع خبرنگاران با اشاره به شبیخون فرهنگی و جنگ نرم غرب علیه اسلام و انقلاب گفت: هیأت‌ها در این زمینه فعالیت‌های مناسب و درخور توجهی دارند و این روند باید افزایش پیدا کند.
وی افزود: هیأت‌‌‌‌‌ها در رسالت خود که همان گسترش و ترویج فرهنگ و مکتب عاشورایی است به خوبی عمل کرده‌‌‌‌‌اند و اکنون این مکتب عاشورایی است که جامعه اسلامی را در برابر تهاجمات فرهنگی دشمن بیمه کرده است.
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: فرهنگ عاشورایی سبب شده تا مردم به ویژه جوانان ولایت مدار و حق طلب در برابر یزیدیان این دوره بایستند و این مکتب بعد از یک هزار و 400 سال نه تنها رنگ کهنگی نگرفته بلکه روز به روز نیز در حال پویاتر شدن است و جوانان با تمسک به این فرهنگ با دشمنان به مقابله می پردازند.
امیرآبادی تصریح کرد: در گذشته این توانمندی‌‌‌‌‌های هیأت‌‌‌‌‌ها مورد توجه نبود و از آن استفاده نمی‌شد ولی اکنون زمینه برای رشد و گسترش فعالیت هیأت‌‌‌‌‌ها فراهم شد و برگزاری نمایشگاه‌‌‌‌‌ها یکی از بهترین راهکارهای ارایه توانمندی‌‌‌‌‌های این تشکل‌‌‌‌‌های مذهبی است.
وی با بیان این‌که هیأت‌‌‌‌‌ها همواره مردمی بوده و باید این جنبه مردمی بودن آن حفظ شود، گفت: البته دستگاه‌‌‌‌‌ها و سازمان‌‌‌‌‌های دولتی نیز باید از این هیأت‌‌‌‌‌ها حمایت کنند.
امیرآبادی در ادامه افزود: هیأت های مذهبی با کمک مردم و بدون دریافت اعتبارات دولتی اداره می شوند و در مسیر اعتلای فرهنگ دینی مردم گام بر می دارند.
نماینده مردم قم در مجلس در ادامه از برخی مسؤولین نهادهای فرهنگی انتقاد کرد و گفت: برخی از این مسؤولین در زمینه توسعه فرهنگی جامعه کوتاهی می کنند این سازمان‌‌‌‌‌ها باید از ظرفیت و توان هیأت ‌‌‌‌‌های مذهبی در راه بالندگی فرهنگ دینی و انقلابی استفاده کنند.
 وی تأکید کرد: باید از هیأت‌‌‌‌‌ها حمایت کرد تا افزون بر جلوگیری از به انحراف کشیده شدن برخی هیأت‌‌‌‌‌ها بتوان زمینه بالندگی آنها را نیز فراهم کرد. /907/پ202/ی
ارسال نظرات