استفاده حداکثری از فضای مجازی برای انتقال مفاهیم حسینی
خبرگزاری رسا ـ برگزیده دو دوره طرح ملی بوی سیب بر استفاده حداکثری از فضای مجازی برای انتقال محتوای حسینی تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دبیرخانه طرح ملی بوی سیب، این طرح ملی طی پنج دوره گذشته توانسته است باشگاه دوستداران بوی سیب را از میان طرفداران و شرکت کنندگان در این مسابقه دایر و از این میان ارتباط خود را با خادمان حسینی در فضای مجازی حفظ کرده است.
از جمله اعضای این باشگاه، برگزیدگان دورههای قبلی این طرح ملی است، با توجه به چنین ظرفیتی دبیرخانه طرح ملی بوی سیب تصمیم گرفته است که از نظرات برگزیدگان شاخص دورههای قبل استفاده کند و از جمله این برگزیدگان احمد مظفری برگزیده دو دوره بخش پادکست بوده، در همین موضوع گفتوگویی با وی انجام دادهایم که در ذیل آمده است.
آقای مظفری، خودتان را معرفی و بفرمایید که چه رتبهای در چه بخش و سالی از طرح ملی بوی سیب کسب کردهاید؟
بنده دبیر و مربی فرهنگی شهرستان ساری هستم که تا کنون در چهار دوره طرح بوی سیب شرکت کرده و در چهارمین و پنجمین دوره طرح بوی سیب در بخش پادکست موفق شدهام رتبه اول کشور را کسب کنم.
در چهارمین دوره طرح بوی سیب با پادکست «حضرت ابوالفضل مظهر بصیرت و وفا» و در پنجمین دوره نیز با پادکست ویژه «زهیربن قین» برگزیده شدهام.
به چه دلیل برای انتقال مفاهیم دینی و آئین عاشورایی به فضای مجازی روی آورده اید؟
در عصر حاضر باید با استفاده از ابزار و شیوه های نوین، معارف ناب دینی به ویژه حماسه عظیم عاشورا و ابعاد آن به صورت روز آمد و کاربردی تبلیغ شود و فضای مجازی با توجه به حجم وسیع مراجعه کنندگان و در دسترس بودن آن فرصتی مناسب برای دفاع از ارزش های دینی و ترویج فرهنگ عاشوراست.
این واقعیت را باید بپذیریم که شبکه های اجتماعی و سایتهای مجازی زمینه ای را فراهم کرده که افراد و سازمانها به واسطه علایق، عقاید و هویت ملی با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند و استفاده صحیح و اصولی از این فضا برای ترویج فرهنگ عاشورا بهترین فرصت برای تبلیغات دینی و فرهنگی است.
با توجه به اینکه برتری شما در بخش پادکست مسابقه بوی سیب بوده است، جایگاه پادکست در انتقال آئین، فرهنگ و اعتقادات شیعی را چگونه ارزیابی میکنید؟
از آنجا که بیشترین کاربران و مخاطبان اینترنت را نوجوانان و جوانان تشکیل داده و آنها بخشی از اوقات روزانه خویش را به این محیط اختصاص می دهند بهره گیری از پادکست به عنوان یکی از ابزارهای جدید و مالتی مدیا برای ارائه فایلهای متنوع صوتی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد، با آنکه استفاده از آن هم در دستگاههای پخش وسایل نقلیه ، موبایل و اینترنت مخاطبان گسترده ای را به سوی خود جذب خواهد کرد.
من معتقدم در ایران اسلامی که بیش از 75 میلیون مشترک تلفن همراه دارد هر زنگ تلفن همراه می تواند یک پیام تبلیغاتی و فرهنگی برای ترویج دین و فرهنگ حسینی باشد به همین دلیل پادکست می تواند جایگاه بسیار مهمی در ترویج دین و فرهنگ عاشورایی داشته باشد.
به نظر شما برگزاری جشنواره ها و طرح هایی همچون بوی سیب چه لزومی دارند و چه تاثیری می توانند بر گسترش فرهنگ حسینی داشته باشند؟
طرح بوی سیب یکی از بهترین طرحها و برنامهها برای توسعه و گسترش فرهنگ حسینی در فضای مجازی بوده است به ویژه بخش وبلاگ نویسی آن که موجب شد حجم گستردهای مطالب عاشورایی در فضای وب ایجاد گردد و قریب 50 روز در قالب یک رقابت معنوی افراد با سلایق مختلف به تولید آثار فاخر در زمینه فرهنگ عاشورا بپردازند
ضمن آنکه به بهانه این طرح برنامههای ویژه رادیویی از رایو معارف پخش می گردید که آن برنامه ها هم بسیار تأثیرگذار و ارزشمند بوده است علاوه بر این ارائه فایلهای متنوع صوتی به همراه سخنرانی در سایت رادیو معارف سبب میشد تا افراد برای ساختن پادکست ازاین فایلها استفاده کنند و به طور غیر مستقیم تعداد زیادی از کاربران ملزم می شدند تا این فایلهای صوتی را بشنوند و بر اساس سلیقه خود به ساختن پادکست بپردازند.
ظرفیت فضای مجازی اینترنت و شبکههای اجتماعی را برای حضور هرچه پررنگ تر فرهنگ و آئین شیعی چگونه تحلیل میکنید؟
با توجه به آمارهای رسمی تا پایان سال 90 شمار کاربران ایرانی اینترنت به حدود 32 میلیون نفر رسیده است و این فضای مجازی گسترده و ابزار جدید اطلاع رسانی میتواند تأثیر بسزایی در گسترش مفاهیم دینی و آئین شیعی داشته باشد.
امیدوارم مسؤولان دلسوز و دست اندرکاران امور فرهنگی به این حقیقت مسلم توجه کنند که در حال حاضر تبلیغ دین و ارزشهای معنوی و الهی در فضای مجازی اصلی ترین رسالت همه است و می تواند مصداق امر به معروف و نهی از منکر عملی در فضایی باشد که بسیاری از دشمنان سعی می کنند با ایجاد شبهات و سؤالات شبهه انگیز ذهن جوانان را مخدوش و اسباب انحراف فکری آنان را فراهم کنند، ضمن آنکه آموزش افراد متخصص برای بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات هم در حوزه های علمیه و هم دانشگاهها و هم مدارس باید مورد توجه جدید قرار گیرد. /907/د101/ی
ارسال نظرات