۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۱۴۹۶۰۳
معاون پژوهش حوزه علمیه آیت الله حق شناس:

آینده پژوهش در حوزه علمیه بسیار روشن است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه علمیه آیت الله حق شناس با تبیین دیدگاه‌های مختلف درباره پژوهش و نقاط ضععف و قوت آن، گفت: جشنواره علامه حلی سبب رشد طلاب در زمینه‌های پژوهشی خصوصا رعایت اسلوب و استانداردهای پژوهش شده‌است.
حجت الاسلام مهدي شهروزخواه، معاون پِوهش حوزه علميه فيلسوف الدوله

حجت‌الاسلام مهدی شهروزخواه، معاون پژوهش حوزه علمیه آیت الله حق شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا دیدگاه‌های رایج درباره پژوهش را به سه دسته افراطی، تفریطی و معتدل تقسیم کرد و اظهار داشت: این‌که طلبه از سال اول، پژوهش به معنای خاص آن را شروع کند، دیدگاه افراطی است زیرا این امر نیازمند تحقیق، کاویدن و نظریه‌پردازی است.

حجت‌الاسلام شهروزخواه عنوان داشت: دیدگاه معتدل درباره زمان آغاز پژوهش این است که هر طلبه در هر سطحی که قرار دارد به همان اندازه به تحقیق و پژوهش بپردازد.

معاون پژوهش حوزه علمیه آیت الله حق شناس با بیان این مطلب گفت: طلاب سطوح مقدماتی برای شروع پژوهش در ابتدا باید به جمع‌آوری اقوال در موضوعات مختلف، نوشتن مقالات کوچک، استفاده از کتب مرجع و مواردی از این قبیل بپردازند تا دست به‌ قلم آنها به ‌تدریج قوی شود زیرا برخی از بزرگان هم در نوشتن مقاله تبحر ندارند.

وی با بیان این که با این روش طلاب با روش و اسلوب مقاله نویسی بین‌المللی آشنا می‌شوند بیان داشت: طلاب سطوح عالی حوزه به‌علاوه پژوهش مسأله‌محور،‌‌ باید به دنبال حل مسائل و مشکلات بروند که این در واقع پژوهش به‌معنای خاص آن است که تولید علم را به‌دنبال دارد.

حجت‌الاسلام شهروزخواه روند موضوعیت داشتن مسائل روز در پژوهش‌های حوزوی را رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: سایت‌های مختلف حوزوی در این زمینه فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهند.

معاون پژوهش حوزه علمیه آیت الله حق شناس با تأکید بر این جمله مقام معظم رهبری که فرمودند تمدن اسلامی معنایش این است که اسلام در همه زمینه‌ها حرفی برای گفتن داشته‌باشد ابرازداشت: باتوجه به این سخن می‌بایست در زمینه تولید علومی مانند جامعه‌شناسی اسلامی و اقتصاد اسلامی و دیگر علوم اسلامی انسانی تلاش کرد.

حجت‌الاسلام شهروزخواه با اشاره به این که حوزه علمیه محتواهای علمی قوی دارد اظهار داشت: در بیشتر پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه علوم انسانی نظریات عجیب و اشتباه مطرح می‌شود زیرا این علوم در تخصص حوزه علمیه است.

معاون پژوهش حوزه علمیه آیت الله حق شناس طلاب و حوزویان را در رعایت صورت و اسلوب پژوهش و مقاله‌نویسی ضعیف عنوان کرد و بیان داشت: دانشگاه در روش پژوهش قوی‌تر عمل می‌کند البته اخیرا در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته‌است و جشنواره علامه حلی سبب رشد طلاب در زمینه‌های پژوهشی به ویژه رعایت اسلوب و استانداردهای پژوهش شده است.

وی با تأکید بر این که دانشگاه باید در حد و اندازه خود در علوم انسانی پژوهش و نظریه‌پردازی کند گفت: حوزه علمیه هم نباید کمتر از حدی که از آن انتظار می‌رود به پژوهش بپردازد.

حجت‌الاسلام شهروزخواه علم را پل ارتباطی بین حوزه و دانشگاه دانست و تصریح کرد: میزان توقعی که مقام معظم رهبری از حوزه علمیه درباره پژوهش در علوم انسانی دارند، بسیار بیشتر از دانشگاه است.

معاون پژوهش حوزه علمیه آیت الله حق شناس در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد: آینده پژوهش در حوزه علمیه بسیار روشن است./956/ت302/ن

ارسال نظرات