۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۴۹۸۲۷
دانشیار مؤسسه امام خمینی:

مفهوم ارزش گستره وسیع‌تری از اخلاق دارد

خبرگزاری رسا ـ دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مفهوم ارزش گستره وسیع‌تری از اخلاق دارد، مانند این‌که ارزش‌های دوران قبل از ازدواج، تولد فرزند، پیش از بلوغ، کودکی و ... را در برمی‌گیرد، اما در سایر مباحث دینی که از ارزش‌ها صحبت به میان می‌آید، محدود به مباحث اخلاقی است.
حجت الاسلام احمد رهنمايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیداحمد رهنمایی، دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، پیش از ظهر امروز در سالن‌ همایش‌های مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش ملی «تعلیم و تربیت ارزش‌ها» گفت: در جهان دو رویکرد نسبت به ارزش‌ها وجود دارد.

وی افزود: یک رویکرد برای تربیت فراگیران و متربیان است، محوریت این رویکرد بر تربیت اشخاص استوار است تا در آنان التزام عملی به ارزش‌ها به وجود بیاید.

حجت‌الاسلام رهنمایی با اشاره به این‌که رویکرد دیگر این است که خود ارزش‌ها محوریت پیدا کنند، بیان داشت: این دو رویکرد را در مکتب اسلام به صورت تلفیقی مشاهده می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در تربیت اخلاقی بنا داریم انسان متخلق به ارزش‌ها را تربیت کنیم، اما در تعلیم و تربیت ارزش‌ها می‌خواهیم خود ارزش‌ها را نشان دهیم تا افراد با شناخت ارزش‌ها تمایل به آن ارزش‌ها بیابند.

دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) باید طوری آموزش دهیم که هیچ فردی به ضدارزش‌ها تمایل پیدا نکند،‌ اظهار داشت: این تفاوت با محور قرار دادن اشخاص و محور قرار دادن اخلاقیات متفاوت است.

وی به مقایسه حوزه ارزش‌ها و حوزه اخلاقیات پرداخت و گفت: مفهوم ارزش گستره وسیع‌تر از اخلاق دارد، مانند این‌که ارزش‌های دوران قبل از ازدواج، تولد فرزند، پیش از بلوغ، کودکی و ... را در برمی‌گیرد، اما در سایر مباحث دینی که از ارزش‌ها صحبت به میان می‌آید، محدود به مباحث اخلاقی است.

حجت‌الاسلام رهنمایی ادامه داد: مانند این‌که وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم قرآن برای ما حق و باطل را تبیین می‌کند و نسبت به خود حق و باطل صحبت می‌کند، یا مثلا می‌گوید «لباس التقوی ذلک خیر» خود تقوا را به عنوان ارزش مطرح می‌کند.

وی افزود: در جای دیگر خود نماز را ارزش می‌داند در مواردی هم ممکن است به مصلین بپردازد، یا خود شجره طیبه را ضرب‌المثلی از کلام طیب می‌داند.

دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به حدیث نبوی «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» ابراز داشت: در این روایات نیز خود ارزش‌های اخلاقی مد نظر هست، مواردی در کلام امیرالمؤمنین(ع) هست که « اعرف الحق تعرف أهله و اعرف الباطل تعرف أهله» یا در جای دیگر آمده است «العدال یضع الامور فی مواضعها»، عدل و ظلم را تبیین می‌کند تا افراد نسبت به ظلم منفور شوند.

وی ادامه داد: صاحب‌نظران تعلیم و تربیت ارزش‌ها در این نظریه اظهارنظر کردند و این رشته را پیش‌تر با عنوان تریبت دینی وجود داشت، اما هدف از این رشته طرح بحث ارزش‌ها در این سال‌ها است./914/پ202/ن

ارسال نظرات