۲۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۱۴۹۸۶۷
استاد حوزه علمیه قم:

قیام امام حسین برای حاکمیت اسلام بود نه دستیابی به حکومت

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: اباعبدالله الحسین(ع) انسان‌هایی را می‎سازد که ظلم‌برانداز و برپاکننده عدل باشند،‌ کسی که بر حسین اشک بریزد این دو خصلت، یعنی ظلم‌ستیزی و عدل‌محوری در او به وجود می‌آید و این موضوع اجری است که خدا در برابر جانفشانی‌های اباعبدالله الحسین(ع) بخشیده است.
آيت الله حائري شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محیالدین حائری شیرازی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، پنجشنبه شب در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: وقتی خداوند کعبه‌ای را سرپا می‌کند با این‌که سنگ خانه‌ است برای آن متولی قرار می‌دهد،‌ متولی برای این‌که این کعبه در مسیر خود پیش برود.
وی افزود: خانه خدا برای این بوده است که مردم را هدایت کند و انسان‌ها را به راه بیاورد،‌ اگر کعبه را وسیله قرار دهند برای این‌که انسان‌ها را گمراه کنند و ظلم را اشاعه دهد، خلاف فلسفه تأسیس کعبه می‌شود.
استاد حوزه علمیه با اشاره به این که خداوند برای این‌که در کعبه فساد اتفاق نیفتد کعبه را به دست انسان‌های صالح سپرد، اظهار داشت: خداوند هم‌ پیمان بست که متولیان کعبه در حفظ کعبه مسؤولیت دارند.
وی ادامه داد: خداوند این خانه سنگی را به حال خود رها نکرد، آیا می‌توان تصور کرد که خداوند دین و قرآن را بدون حافظ و نگهبان رها کرده باشد.
آیتالله حائری شیرازی خاطرنشان کرد: قرآن مفسر نیاز دارد،‌ به عنوان مثال در آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» حبل الله چیست؟ و چه کسی باید آن را تعیین کند؟
وی بیان کرد: در صدر اسلام عده‌ای مرتد شدند و علی(ع) را با طناب به مسجد بردند و حضرت زهرا(ص) توصیه کرد که قبر ایشان مخفی بماند، در آن زمان نمی‌شد در مسائل بنیادین دین نزاع کرد،‌ زیرا اسلام همچون نهالی بود که تازه در زمین کاشته شده بود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: در صدر اسلام درختی بر اساس خواست مردم و درختی بر اساس خواست خداوند غرس شد،‌ واقعه عاشورا زمان بار دادن این دو درخت بود.
وی افزود: در کتاب شهید جاوید، به این موضوع پرداخته شد که امام حسین(ع) برای تشکیل حکومت و براندازی حاکمیت جور قیام کرد و نویسنده آن کتاب روایاتی که ناظر به علم امام نسبت به شهادت خود بود را ضعیف خوانده بود.
آیتالله حائری شیرازی ادامه داد: این مسأله اشتباه است چون روایات فراوانی صحیحی در این موضوع وجود دارد، حتی جبرییل(ع) برای حضرت ابراهیم(ع) روضه خوانده بود و ابراهیم(ع) بر حسین‌بن‌علی(ع) گریه فراوانی کرد.
وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) برای براندازی یزید و حاکمیت اسلام قیام کرد نه دست‌یابی به حکومت، ایشان می‌خواست تمام عدل را در عالم پیاده کند و این مسأله با علم به شهادت سازگاری دارد.
استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه امام حسین(ع) بنایی را تأسیس کرد که آن بنا ظلم‌برانداز و عقل‌برپا کن بود،‌ ابراز داشت: عاشورا یک فرایند است که می‌توان در زمان‌های دیگر نیز آن را اجرایی کرد.
وی گفت: اباعبدالله الحسین(ع) انسان‌هایی را می‎سازد که ظلم‌برانداز و برپاکننده عدل باشند،‌ کسی که بر حسین اشک بریزد این دو خصلت، یعنی ظلم‌ستیزی و عدل‌محوری در او به وجود می‌آید و این موضوع اجری است که خدا در برابر جانفشانی‌های اباعبدالله الحسین(ع) بخشیده است./914/پ202/ج
ارسال نظرات