۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۵۰۲۱۷
حقوقدان شورای نگهبان:

رعایت نکردن قانون از سوی مسؤولان حرام است

خبرگزاری رسا ـ حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی رعایت نکردن قانون از سوی مسؤولان را حرام دانست و تاکید کرد:‌ وقتی طبق فتوای امام خمینی(ره) زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی حرام است آیا کم توجهی و رعایت نکردن قانون از سوی مسؤولان حرام نیست.
محسن اسماعيلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی در نخستین همایش نقش پژوهش در قانون گذاری که امروز برگزار شد، با بیان این که پژوهش در هر کاری لازم است و آموزه های دینی ما نیز در این باره تاکیدات خاصی دارند، اظهار داشت: قانون مبدا همه حرکت های دیگر است، حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند «اگر قرار باشد یک نام برای حکومت خودمان انتخاب بکنیم باید نامش را حکومت قانون بگذاریم».

وی با بیان این که قانون مشخصه اصلی نظام اسلامی است، گفت: مجلس تبلور پاسخگویی فقه شیعه به اداره جامعه در جهان امروز است و این قانون بعد از این که مهر تایید شورای نگهبان می خورد به معنی تایید این مطلب است و اگر این قانون کارآمدی کمی داشته باشد، به پای نظام و این تفکر زده می شود و ما نباید این اشتباه را مرتکب شویم.

عضو شورای نگهبان قانون اساسی در ادامه یادآور شد: با توجه به میزان اطلاعات بنده از وضعیت حقوقی نهادهای کشور باید به دنبال ایجاد سازو کار سوژه سازی باشیم و پیشنهاد من این است که تدوین اطلس جامع که موضوعات پژوهشی کشور را شامل شود باید محقق شود.

وی افزود: با تدوین این اطلس می توانیم مشکل را از مشکل نما تشخیص و تفکیک دهیم و با توجه به اولویت ها و میزان امکانات اولویت سنجی کنیم.

اسماعیلی در ادامه گفت: پیشنهاد دیگر عملیاتی این است که به صاحبان پژوهش های گذشته پیشنهاد شود موضوعی را که کارکرده اند به روز کنند.

وی ادامه داد: تحقیق برای تحقق است و اگر تحقیق می کنیم هیچ تاثیری در روند فعالیت ما ندارد اولویتی برای انجام شدن ندارد و تحقیقات کارکرد گرا نتیجه بخش و دارای متقاضی است.

حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی گفت: پژوهش در فرآیند نظارت قانون هم بسیار مهم است و نکته مهم این است که چرا قوانین خوب ما اجرا نمی شود و البته از حق نگذریم قوانینی هم داریم که قابلیت اجرا ندارد.

وی در اشاره به نوشته مرحوم میرزای نائینی که بسیار اهل احتیاط هستند، ابراز داشت: بر اساس گفته مرحوم نائینی باید قانون مصوب مجلس، رساله عملیه مسؤولان کشور باشد.

وی افزود: مرحوم نائینی مربوط به قبل از مشروطه است و امروز ما این قدر عدم عمل به قانون داریم و از نظر تفکر و عمل تا قبل مشروطه به عقب برگشتیم.

اسماعیلی با انتقاد از جدی نگرفتن قانون گفت: وقتی طبق فتوای امام خمینی زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی حرام است آیا کم توجهی و رعایت نکردن قانون از سوی مسؤولان حرام نیست.

وی در پایان گفته هایش پیشنهاداتی مبنی بر رویه سازی حقوقی، تبادل اطلاعات با مراکز پژوهشی دنیا و بهره مندی از نظرات دانشگاهیان در جهت اعتلای فعالیت های این مرکز ارائه داد./959/پ202/ج

ارسال نظرات