۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۱۵۰۴۸۵
آیت‌الله واعظ طبسی:

تحقیق، هدفمند و متناسب با نیاز جامعه باشد/ فرهنگ مصرف‎گرایی در جامعه اصلاح شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خراسان با تأکید بر این‌که هرچه در زمینه تحقیق و پژوهش کار شود، نکاتی می‌ماند که بیش از پیش نیاز به تحقیق دارد، گفت: تحقیق یعنی رسیدن به نقطه واقعی و عالم ثبوت، همچنین تحقیق باید هدفمند و متناسب نیاز امروز جامعه باشد.
تحقیق، هدفمند و متناسب با نیاز جامعه باشد/ فرهنگ مصرف‎گرایی در جامعه اصلاح شود

به گزارش خبرنگار خبرگزرای رسا در مشهد، آیت‌الله عباس واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی، امروز در دیدار پژوهشگران حوزه و دانشگاه که در تالار اماکن حرم رضوی صورت پذیرفت، گفت: یکی از مهم‌ترین امتیازات تفکر و بینش اسلامی، ترغیب به تفکر و اندیشیدن است و بهترین برهان منطقی بر حقانیت یک فکر این است که صاحب آن فکر، همه انسان‌ها را دعوت به تفکر کند.

 

وی، تحقیق و پژوهش را زیرساخت تولید علم و نوآوری دانست و گفت: البته آموزش و پژوهش باید در کنار تربیت‌های فکری و نفسانی باشد و محصول تفکر انسان‌های تربیت شده‌ است که می‌تواند در فرهنگ عمومی یک جامعه مؤثر باشد.

 

وی با تأکید بر این‌که هرچه در زمینه تحقیق و پژوهش کار شود، نکاتی می‌ماند که بیش از پیش نیاز به تحقیق دارد، گفت: تحقیق یعنی رسیدن به نقطه واقعی و عالم ثبوت، همچنین تحقیق باید هدفمند و متناسب نیاز امروز جامعه باشد که کار جمعی می‌خواهد، یعنی چند صاحب‌نظر حوزوی و دانشگاهی می‌توانند زمینه را برای انقلاب فکری و فرهنگی عمیق و گسترده در جامعه به وجود آورند.

 

آیت‌الله طبسی با اشاره به این‌که در تحقیق باید رتبه بندی کرده و اولویت‌ها را در نظر گرفت، گفت: تحقیق نباید مشغولیت علمی شخص باشد، بلکه باید پاسخگوی نیاز جامعه بوده و نگاه به منابع پیوسته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز کشور ما پیشرفت‌های علمی، نوآوری‌ها و خلاقیت‌های بسیاری را در معرض افکار عمومی قرار داده و رتبه علمی جمهوری اسلامی بر اساس اعلانی که منابع سیاسی و مقابل نظام اسلامی، دارند، رتبه قابل توجهی است، بنابراین مبارزه و مجاهده عالم و اندیشمند این است که بتواند در رشته‌های گوناگون کارهای تحقیقاتی پخته و عمیقی انجام دهد.

 

وی با اشاره به این‌که تقریبا همه مؤسسات فرهنگی و آموزشی آستان قدس، کار تحقیقی دارند، گفت: تحقیق باید به مفهوم واقعی کلمه، با هدف مشخص و دارای جهت‌گیری خاص و متناسب با نیاز امروز باشد، مثلا اگر علمای پیشین آیات احکام را 500 آیه می‌دانستند، علمای امروز معتقدند، اکثر آیات قرآن متضمن معانی فقهی است.

 

تولیت آستان قدس رضوی، ادامه داد: امروز بسیاری از دشمنان ما مثل رژیم اشغالگر قدس، درباره اسلام و شیعه مشغول کار تحقیقی‌اند، پس شرایط امروز نسبت به گذشته‌ متفاوت است و این‌که چند کتاب منتشر کرده‌ایم مهم نیست و کیفیت کار مهم است؛ حتی کتاب سال شناخته شدن یک اثر نیز نمی‌تواند شاخص باشد و بهتر این است که با مراجعه به نیاز جامعه، رتبه آن سنجیده شود.

 

وی با تأکید بر این‌که هنوز در بحث ولایت فقیه و امامت جامعه، هزاران سؤال وجود دارد، گفت: با این‌که کتاب‌های زیادی در این زمینه نوشته شده، اما راه برای تحقیق بهتر، باز است و نیاز به آن وجود دارد؛ این‌که ولایت، محور حفاظت از نظام اسلامی است و پایه و اساس نظام اسلامی بر محوریت فقیه و امام جامعه است، هنوز به خوبی تبیین نشده است.

 

وی افزود: این‌که ولایت فقیه در زمینه آزادی، خودباوری، رشد و تعالی، زنده نگه داشتن و احیای تمدن و سبک زندگی، اخلاق اسلامی و فرهنگی دینی در جهت حفظ منافع ملی و حفظ مرزهای جفرافیایی نقشی محوری دارد نیز هنوز به خوبی بررسی نشده است.

 

آیت‌الله طبسی با تأکید بر این‌که هنوز عده‌ای بی‌بی‌سی گوش داده و متزلزل می‌شوند که ولایت فقیه، مانع پیشرفت و آزادی است، گفت: ولایت و آزادی، ولایت و پیشرفت، ولایت و تولید علمی، ولایت و پیشرفت اقتصادی، ولایت و عزت ملت، ولایت و استقلال ملت، ولایت و هویت ملت، ولایت و سلطه معنوی بر فضای فکری و فرهنگی جهان و موضوعات دیگر هنوز جای تحقیق دارند.

 

وی تأکید کرد: مراجعه به کتاب‌های قبلی در این زمینه لازم است، اما محقق کسی است که ذهنش را از همه آنچه صاحبان اندیشه گفته‌اند رها کند، نه به گونه‌ای که مجذوب آنها شود و نه به گونه‌ای که آنها را کنار بگذارد.

 

وی به نیاز بعدی تحقیق در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: آستان قدس رضوی در زمینه اقتصاد کتاب‌های زیادی دارد، اما برای پیاده کردن اقتصاد اسلامی در جامعه و تبیین این‌که سیاست‌های پولی و مالی باید بر اساس مبانی و نظریه اسلام باشد، کمتر کار شده است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان با اشاره به این‌که تحریم‌ها روزی خواهد شکست که ملت بر اساس ایده‌های دینی و مبانی اعتقادی مقاوم و استوار بایستد، گفت: پیشرفت علمی، افزایش قدرت نظامی و اقتصادی و نیز دنبال نوآوری بودن، دشمن را حساس کرده که ایران را تحریم می‌کند، بنابراین باید اقتصاد مقاومتی داشت که امام و رهبر ما مطرح کرده است.

 

وی در پایان گفت: مسأله مهم این است که مربیان و اساتید با مردم صحبت کنند و فرهنگ مصرف جامعه را بر اساس نظریه علمی اصلاح کنند، زیرا مصرف امروز جامعه با ده‌ سال پیش فرق نکرده، در حالی که ملتی که می‌خواهد مقاومت کند، نباید اینگونه باشد./932/پ201/ب

ارسال نظرات