۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۱۵۱۳۴۶

انتقاد امام جمعه قم از ساخت‌ و سازهای غیر اسلامی در کشور

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم با تأکید بر ضرورت توجه به تعالیم دینی در ساختمان سازی، از ساخت‌ و سازهای غیر اسلامی در کشور، به ویژه در شهر قم انتقاد کرد.
حجت الاسلام و المسلمين سعيدي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، امام جمعه قم ظهر امروز در دیدار رییس شورای اسلامی شهر تهران و هیأت همراه که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، قم را آشیانه آل‌الله معرفی کرد.

وی در ابتدا با تسلیت به مناسبت ایام شهادت و اسارت آل‌الله، درباره جایگاه قم گفت: حضرت معصومه(س) در ابتدا برای مدت کمی در این شهر میهمان بودند؛ اما خود میزبان ارادت‌مندان و شیفتگان مکتب اهل‌بیت(ع) شدند.

تولیت آستان مقدس قم با بیان این که قم با حضور این بانو و سایر امام‌زادگان در این شهر، معنای جدیدی به خود گرفته است،‌ تصریح کرد: درست است که قم از ابتدا مورد توجه معصومان(ع) بوده و روایاتی در این عرصه وجود دارد، اما با حضور کریمه اهل‌بیت(ع) اصالت آن حفظ شد که از برکات وجود این حضرت، راه‌اندازی حوزه علمیه قم در این شهر و تبدیل شدن آن به عنوان پایتخت معنوی جهان تشیع است.

وی با بیان این که با توجه به جایگاه قم، هر آنچه در این شهر است،‌ باید متناسب با حرم آل‌الله باشد، گفت: معماری و ساختمان سازی، از جمله اموری است که می‌تواند چهره‌ای مناسب از شهر و منطقه را به نمایش بگذارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با تأکید بر وجود اصول معماری و ساختمان‌سازی اسلامی در تعالیم دینی و سیره معصومان(ع)‌ گفت: متأسفانه شاهدیم که در کنار آموزه‌های اسلامی در این عرصه، ساختمان‌هایی مجوز گرفته و ساخته می‌شود که هیچ تناسبی با آشیانه آل‌الله ندارد.

وی افزود: این که ساختمانی جلوی ورود نور خورشید به ساختمانی دیگر را بگیرد و یا ساختمان‌ها نسبت به هم اشراف داشته باشند،‌ با اصول اسلامی سازگار نیست.

امام جمعه قم با بیان این که رویه ساختمان‌سازی به صورت آپارتمان در مناطقی که خانه‌های دیگر به صورت سنتی و در طبقه‌های کم ساخته می‌شود، درست نیست، گفت: اگر می‌خواهیم فرزندانمان با حیا، مسجدی و با غیرت باشند، باید در ساخت و سازهایمان مراقب باشیم.

اصول معماری اسلامی، تحت تأثیر نیازها قرار نگیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با ضروری دانستن حفظ خانه‌های سنتی در شهر‌ها گفت: باید معماری ساختمان‌های قدیمی حفظ شود، ساختمان‌هایی که معماری آن با انسان حرف می‌زند و تعالیم دینی را در خود جای داده است؛ نباید در این عرصه، اصول تحت تأثیر نیازها قرار گیرد.

وی در پایان گفت: از تمامی مسؤولان مربوطه در این عرصه تقاضا داریم که این مسأله را در کشور، به ویژه در شهرهای مذهبی مانند قم و مشهد با جدیت مد نظر قرار دهند تا ساختمان سازی‌ها با حفظ حریم خصوصی افراد و رعایت محرم و نامحرم منافاتی نداشته باشد.

خاطرنشان می‌شود،‌ در ابتدای این دیدار،‌ مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، گزارشی از فعالیت‌های این شورا ارائه داد./997/د102/پ

ارسال نظرات