۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۱۵۱۳۴۸
یک محقق دینی:

منطق مدرسه حسینی با عزت زیستن است

خبرگزاری رسا ـ یک محقق و نویسنده گفت: با نهضت حسینی، مدرسه و مکتبی تربیتی بنیان نهاده شد و از جمله بنیان ها و اصول مدرسه حسینی، کرامت و عزت است که حسین(ع)، خود، مظهر کرامت انسانی و عزت ایمانی است و منطق مدرسه حسینی با عزت زیستن است.
دومين کنگره حماسه حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر مصطفی دلشاد محقق و نویسنده در ارائه مقاله خود با عنوان کرامت‌مندی و عزت‌مندی در مکتب حسینی در کنگره علمی اخلاق و معنویت در حماسه حسینی عنوان داشت: نهضت حسینی فقط جنبشی سیاسی نیست، بلکه با نهضت حسینی، مدرسه و مکتبی تربیتی بنیان نهاده شد و از جمله بنیان‌ها و اصول مدرسه حسینی، کرامت و عزت است و حسین(ع)، مظهر کرامت انسانی و عزت ایمانی است و منطق مدرسه حسینی با عزت زیستن است.

این محقق برجسته ادامه داد: انسان‌ها را می‌توان در دو گروه دید؛ گروهی که به دنبال قدرت و پول هستند و گروهی دیگر که برای آن‌ها اخلاق و معنویت ارزش دارد و حسین(ع) از سنخ گروه دوم است و پیروان خویش را نیز این‌گونه می‌خواست.

وی در اشاره به اهمیت عزت و کرامت در رسالت انبیای الهی اظهار داشت: رسالت همه پیام‌آوران الهی این بوده است که نفوس انسان‌ها را به کرامت برسانند و آن‌ها را از لئامت نفس نجات دهند و به کرامت نفس برسانند و محور تربیت پیامبر اسلام (ص) نیز همین بوده است.

این نویسنده با بیان حدیثی از امام حسین(ع) مبنی بر این‌که در کسب مکارم بر هم سبقت بگیرید و در بیان حدیثی از حضرت امیرالمومنین(ع) عنوان داشت: اگر قرار است بر چیزی اصرار بورزید بر اخلاق و معنویت اصرار بورزید.

دلشاد با بیان این‌که راه عزت یابی و کرامت انسان بندگی خداست تصریح کرد: امام حسین(ع) آمده است تا این را به همه اعلام کند و بگوید که با عزت زندگی کنید و حسین (ع)، خود نمونه بارز چنین تربیتی است و مدرسه تربیتی‌اش نیز بر اساس همین محور است و حضرت در خطبه‌ای نیز به این اشاره دارند که تن دادن به مناسبات ظالمانه و ستمگرانه و توجیه آن نهایت خواری و ذلت است و برای همین است که در عاشورا عنوان می کنند که هرگز تن به ذلت و خواری نخواهم داد.

وی افزود: حضرت می‌فرمایند هرگز، اگرچه به ثروت و مقام بالایی دست پیدا کنی، تن به خواری و ذلت نده، زیرا با به دست آوردن آن‌ها، کرامت و عزتی را از دست می‌دهی که قابل جبران نیست.

وی در پایان در بیان جایگاه اخلاق ابراز داشت: قدرت‌ها و سیاست‌ها شکست می‌خورند ولی اخلاق پیروز است و ماندگاری واقعه عاشورا در طول تاریخ اثبات این حقیقت است و امیدوارم بتوانی درس‌های اخلاقی عاشورا را دریابیم و زندگی خود را بر مبنای این یافته‌ها بگذاریم./959/پ202/ص

ارسال نظرات