۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۵۲۱۵۸
مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی:

اربعین، روز تجدید عهد شیعیان با آرمان‌ها، سیره و تفکر سیدالشهدا است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی گفت: اربعین، روز تجدید عهد و میثاق شیعیان با آرمان‌ها، سیره و تفکر سیدالشهدا(ع) است.
حجت الاسلام سيد غلام‎عباس موسوي مدير کل امور مبلغان دفتر تبليغات اسلامي

حجت‌الاسلام سیدغلام‌عباس موسوی، مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به فرارسیدن اربعین حسینی گفت: کلمه اربعین از کلماتی است که در کتب روایی، قرآن و دین اسلام از جایگاه و منزلت ویژه برخوردار است.

وی اضافه کرد: عدد اربعین هم درباره مباحث معنوی زهد و پرهیزکاری و هم در مورد استجابت دعا مؤثر بوده و در روایات مورد سفارش قرار گرفته است.

این فعال عرصه تبلیغ دینی در ادامه به آثار و خاصیت‌های معنوی روز اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: کمال عقل انسان در سن 40 سالگی رخ می‌دهد، دعای فرد پس از چهل روز عبادت خالصانه به درگاه خداوند مستجاب می‌شود و در روایت آمده اگر فردی چهل روایت را حفظ کند در قیامت فقیه محشور می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: اگر چهل نفر برای فرد دعا کنند گناه او آمرزیده می‌شود و اگر فرد در نماز شب برای چهل نفر دعا کند دعایش در حق چهل نفر مستجاب می‌شود.

مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به این‌که اگر فرد چهل صبح دعای عهد را بخواند به مقامات معنوی خاصی می‌رسد، بیان داشت؛ تا چهل روز عبادت فرد شراب‌خوار مورد قبول خداوند متعال قرار نمی‌گیرد، همچنین در روایت آمده «پس از شهادت امام حسین(ع) هر آن چه در آسمان و زمین است چهل شبانه روز برای ایشان گریه کردند».

حجت‌الاسلام موسوی با بیان روایتی از امام حسن عسکری(ع) که نشانه مؤمن پنج چیز است و یکی از آن‌ها قرائت زیارت اربعین است، ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) در سن چهل سالگی به مقام رسالت مبعوث شد، همچنین تا چهل خانه از طرف شرق، غرب، شمال و جنوب حکم همسایه فرد را دارد و باید فرد مراعات آن‌ها را داشته باشد و حضرت موسی(ع) پس از چهل روز عبادت، پرستش و زهد خالصانه پروردگار متعال ظرفیت دریافت کتاب مقدس تورات را پیدا کرد.

وی افزود: خدا سرشت حضرت آدم(ع) را در چهل روز ایجاد کرد، امیرمومنان(ع) در جنگ حنین چهل نفر را به هلاکت رساند و رویای حضرت یوسف(ع) پس از چهل سال به وقوع پیوست.

حجت‌الاسلام موسوی در ادامه به آثار معنوی چهل روز عبادت اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بیشتر علما با چهل شبانه و روز عبادت به مقامات معنوی رسیدند و تأکید فراوانی نسبت به چله‌نشینی داشته و دارند.

وی ادامه داد: درباره عزاداری در اربعین حسینی دو قول وجود دارد، یکی این که در نخستین اربعین سال 61 هجری قمری اهل بیت ایشان از شام به کربلا رسیده به نوحه‌سرایی پرداختند و در قول دیگر آمده که اهل بیت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین به کربلا نرفتند و با توجه به قول نخست می‌توان گفت اهل‌بیت امام(ع) نخستین سوگواران در روز اربعین بودند.

مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به این که برگزاری مراسم اربعین در میان ائمه(ع) مختص اباعبدالله الحسین(ع) است، اظهار داشت: اربعین، روز تجدید عهد و میثاق شیعیان با آرمان‌ها، سیره و تفکر سیدالشهدا(ع) است.

وی ادامه داد: در این روز شیعیان نهایت محبت و عشق خود را به ولایت‌پذیری از سالار شهیدان و اهل‌بیت(ع) را نشان می‌دهند به گونه‌ای که برای زیارت امام حسین(ع) مسیرهای طولانی را به صورت پیاده طی می‌کنند.

حجت‌الاسلام موسوی به راهپیمایی شیعیان در روز اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: پیاده‌روی در روز اربعین افزون بر این که سبب تعظیم شعائر الهی می‌شود یک نوع راهپیمایی معنوی بوده و در این مسیر مسلمانان به ویژه شیعیان برادری و اخوت خود را نشان می‌دهند./993/ت302/ن

ارسال نظرات