۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۵۲۴۴۲
حجت‌الاسلام ذوالنور:

امام در نقش کلان روحانیت در دفاع مقدس با یک پیام مسیر جنگ را عوض کردند

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی کشور گفت: فرمان امام در باره آزاد سازی مهران تمام معادلات نظامی را برهم زد و عملیاتی که به 70 گردان نیرو نیاز داشت با 23 گردان به انجام رسید، یک جمله تمام قواعد و استانداردهای جنگی را به هم زد.
ذوالنور، راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی کشور در برنامه مقاومت رادیو معارف با تشریح نقش امام در پیشبرد دفاع مقدس به عنوان نقش کلان روحانیت در دفاع مقدس گفت: حضرت امام به مثابه نخ تسبیح بودند که دانه های تسبیح را به هم متصل می‌کردند.

وی افزود: زمانی که ایران از همه نظر تحریم بود و افزون‌بر مقابله با تمام دنیا، فشارهای متنوع و گرفتاری‌های گوناگون را متحمِّل بود، در چنین وضع بحرانی که واقعاً مدیریت بحران دشوار است، حضرت امام با توجه به ویژگی‌های شخصیتی که داشتند توانستند مملکت را از همه بحران‌ها به ساحل نجات هدایت کنند.

دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی کشور شخصیت حضرت امام را دارای روشنگری خاص دانست و خاطرنشان کرد: شخصیت ایشان چنان تشعشع و درخشندگی داشت که مسیر مسؤولین، در سطوح گوناگون نظام را روشن می‌کرد و در آن دوران بین مس‍‍‍‍ؤ‍ولان برای اداره کشور و جنگ انسجام ایجاد می‌کرد.

وی ادامه داد: حضرت امام بودند که استراتژی و خطوط کلی دفاع مقدس، حمله، پیشروی و عدم پیشروی را رقم می‌زدند.

ورود به خاک عراق هجوم یا دفاع؟

حجت‌الاسلام ذوالنوری با اشاره به نقش ولایی و هدایتی امام در اداره امور جنگ، امام را روشنگر مسیرهایی که بعضی به واسطه شک آن‌ها را برای رزمندگان تیره می‌کردند دانست و اضافه کرد: اگر در زمانی شبهه ای وجود داشت، مثلاً زمانی که وارد خاک عراق شدیم، شبهات زیادی در دل رزمندگان ایجاد می‌کردند، حتی برای بعضی از رزمندگان این پرسش بود که آیا حضور ما در خاک بیگانه مشروع است؟ آیا نمازمان غصبی است؟ آیا با آب این منطقه میشود وضو گرفت؟

وی افزود: اینجا بود که نفس مسیحایی امام روحیه رزمندگان را احیا می‌کرد، امام جمله ای فرمود که «رفتن در خاک عراق تا جایی که نتواند با موشک‌هایش شهرهای ما را بزند هجمه به عراق نیست، دفاع از اسلام و کشور اسلامی است» این جمله حضرت امام استراتژی، نقشه راه و راهبرد جنگ شد و به تمام شبهات پاسخ می‌داد، چون کسی بر فرمان حضرت امام(ره) «اِن قُلت» وارد نمی‌کرد.

دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی کشور به بیان نتایج حکم حضرت امام بر پیشروی دفاع مقدس پرداخت و گفت: این جمله کوتاه از امام برای همیشه مسیر دفاعی را روشن و در حقیقت از ذهن رزمندگان شبه زدایی و مسیر آن‌ها را منور کرد، وقتی حضرت امام این جمله را فرمودند رزمندگان میدان پیدا کردند که بیایند و مبانی فرمایش حضرت امام را بفهمند و درک کنند.

وی ادامه داد:‌ به عنوان نمونه فرماندهان تشریح کردند که اگر به فاو حمله کردیم در حال تصرف خاک دشمن نیستیم، زیرا سامانه موشکی دشمن که در فاو و اطراف آن مستقر است کشتی‌های نفت کش ما را در خلیج فارس و دریای عمان هدف قرار می‌دهد پس اگر قرار باشد جریان نفت ایران سالم از این منطقه خارج شود و مردم دچار مشکل نشوند ما باید توان موشکی دشمن در هدف گیری شناورها یمان را از بین ببریم.

ذولنوری خاطر نشان کرد: آنان تشریح کردند اگر بخواهیم چنین کاری کنیم ناچاریم برای انهدام این سامانه موشکی اقدام کنیم چون نفت‌کش‌های عراقی را ناوگان نظامی آمریکا و انگلیس و کشورهای غربی و ناتو اسکورت می‌کردند اما ما کسی را نداشتیم و نفت کش‌های ما مورد حمله قرار می‌گرفت لذا باید این توان موشکی با حمله به پایگاه دشمن از بین می‌رفت.

فرمانده سابق تیپ مستقل 83 امام جعفر صادق در ادامه ابعاد دیگری از تأثیر بیانات حضرت امام بر پیشرفت دفاع مقدس پرداخت و خاطرنشان کرد: حضرت امام در مقاطع مختلف دفاع مقدس موضعشان گره گشا بود و راه عزیزان را روشن می‌کرد که از این موارد می‌توان به پیام حضرت امام درباره مهران که فرمودند مهران به هر قیمتی باید آزاد شود و به فرمان امام برای شکست حصر آبادان اشاره کرد.

فرمانی که به جای 47 گردان نیرو عمل کرد

وی در ادامه با بیان خاطرهای درباره آزاد سازی مهران به نقش کلان حضرت امام(ره) در دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت:

دشمن سه بار شهر مهران را گرفت که یک بار آن را در والفجر 3 آزاد کردیم، یک بار سال شصت و پنج و آخرین بار هم نزدیک قطع‌نامه بود.

در سال 65 صدام یک استراتژی انتخاب کرد به نام «راهبرد دفاع متحرک» معنی این استراتژی این بود که صدام می‌دانست که رزمندگان سالی حداقل یک عملیات بزرگ انجام می‌دهند و به دنبال این بود که چگونه از این عملیات‌ها جلو گیری کند؟

تصمیم گرفت عملیات‌های کوچکی در طول مرز ایران که، از تقاطع مرز عراق و ایران و ترکیه تا دهنه فاو یعنی شمال خلیج فارس حدود 1450 کیلومتر مرز در گیر می‌شود، داشته باشد؛ به این صورت که امروز در این نقطه عملیات کند، یک ماه بعد 200 کیلومتر آن طرف تر و دو ماه بعد 500 کیلومتر آن طرف تر که ما نیرو و امکاناتمان را هزینه کنیم و نتوانیم تمرکز نیرو و امکانات لازم را برای عملیات بزرگ سالانه به دست بیاوریم.

یکی از جاهایی که رژیم بعثی بر اساس همین سیاست و به کمک منافقین آن را تصرف کرد شهر مهران بود، عملیات به نفع دشمن و بر علیه ایران فعال بود، فرماندهان عزا گرفته بودند، چون اگر می‌خواستیم مهران را آزاد کنیم، باید توان رزمی خود و دشمن را می‌سنجیدیم و بعد برآورد ارائه می‌دادیم که چه چیزهایی لازم داریم، برآورد ما این بود که برای انجام چنین عملیاتی 70 گردان نیرو لازم است.

تازه این یک برآورد بسیجی بود چرا که فقط شهر مهران نبود بلکه ارتفاع قلاویزان به عنوان ارتفاع سرکوب منطقه و ارتفاع کله قندی هم باید آزاد می‌شد تا دید و تیر دشمن از مهران بریده شود، اما بیشتر از 23 گردان عملیاتی نمی‌توانستیم فراهم کنیم.

فرماندهان عزا گرفته بودند که چه کنند که از طرف امام و با صدای فرزند ایشان حاج احمد آقا جمله‌ای به قرار گاه مخابره شد به این مضمون که:

«باسمه تعالی مهران به هر قیمتی که هست باید آزاد شود»

این جمله تمام قواعد و استانداردهای جنگی را به هم زد، یعنی حضرت امام در نقش کلان روحانیت در دفاع مقدس با این پیام مسیر جنگ را عوض کردند، چرا که از نیروی بالای نظامی تا آن تک نفر رزمنده احساس می‌کردند این فرمان حضرت بقیة‌الله است که از حلقوم نایبش خارج شده، از‌این‌رو همه این مسایل کنار رفت و با این فرمان حضرت امام توانستیم مهران را بگیریم و دشمن را ناکام کنیم./995/ پ201/ن

ارسال نظرات