۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۵۲۵۷۹
کارشناس اعتقادی پاسخ داد؛

آیا خداوند توبه انسان ها را می پذیرد؟

کارشناس رادیو معارف گفت: در روایتی از امیرالمومنین (ع) آمده است: خداوند متعال برتر از آن است که بخواهد به بندگانش ستم کند و در بین آفریدگانش حتما به عدل و داد رفتار می کند و در حکم خودش عادلانه رفتار می کند.
حجت‌الاسلام رضا محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدی کارشناس رادیو معارف در برنامه پرسمان اعتقادی در ادامه بحث عدل الهی به پاسخ عدلیه درباره عدل الهی پرداخت و گفت: از نظر عدلیه (شیعه و معتزله) خداوند به چند دلیل فعل قبیح انجام نمی دهد.

وی افزود: علت انجام فعل قبیح جهل است، یعنی فرد از قبح و زشتی فعل آگاه نیست. خداوند به همه چیز عالم است و محال است که از روی ناآگاهی فعل قبیح انجام دهد.

حجت‌الاسلام محمدی اظهار داشت: انجام فعل قبیح به دلیلِ نیاز و احتیاج است، شخص چون از راه صحیح قادر نیست حاجاتش را رفع کند کار قبیح انجام می دهد و چون خداوند متعال، غنی است و نیازمندی در او راه ندارد پس نیازی به فعل قبیح هم ندارد.

وی ادامه داد: بی مبالاتی و بد اخلاقی باعث قبح می شود و چون خداوند آگاه و عالم است کاری را از روی بی مبالاتی و بداخلاقی انجام نمی دهد، پس فعل قبیح هم انجام نمی دهد.

حجت‌الاسلام محمدی خاطر نشان کرد: انگیزه اعمال نیک برای خداوند وجود دارد و مانعی هم برای انجام این کارها وجود ندارد و چون خداوند قدرت بر انجام این کارها را دارد پس خداوند کار خوب و نیک را انجام می دهد.

وی افزود: مهمتر از همه اینکه انجام قبیح از جانب خداوند باعث از بین رفتن وعده و وعیدهای خداوند می شود، چون در این صورت امکان راه‌یابی دروغ و نیرنگ در اعمال خدا وجود دارد و دیگر اعتمادی به وعده های خدا نیست.

حجت السلام محمدی ابراز داشت: در خطبه 185 نهج البلاغه، مولای متقیان امیرمؤمنان می فرمایند: خداوند متعال برتر از آن است که بخواهد به بندگانش ستم کند و در بین آفریدگانش حتما به عدل و داد رفتار می کند و در حکم خودش عادلانه رفتار می کند.

وی ادامه داد: در جای دیگر هم می فرماید: ای مردم خداوند در مورد ظلم نکردن به شما تضمین داده و شما را پناه داده که ظلم در مورد شما انجام ندهد، در حالی که درباره ابتلا و آزمایش کردن شما تضمینی نداده است.

این کارشناس رادیویی افزود: در قرآن کریم، سوره یونس، آیه 45 خداوند می فرماید: یقینا خداوند هیچ گونه ستمی به مردم نمی کند اما خود مردم به خودشان ستم روا می دارند.

آیا خداوند توبه انسانها را می پذیرد؟

حجت الاسلام محمدی در پاسخ به سوال یکی از شنوندگان که پرسید «از کجا بدانیم خدا توبه ما را قبول کرده است و مطمئن باشیم که توبه ما پذیرفته شده است؟» گفت: باید ببینیم که حقیقتا توبه کرده ایم یا خیر؟  اینکه توبه ما پذیرفته شده یا نه جای سوال ندارد و معنایش این می شود که ما به خداوند ایمان نداریم، یا خدا را باور داریم اما حرفش را باور نداریم این همه خداوند وعده داده که توبه را قبول می کند ما بگویم نه ما اعتماد نداریم به این حرف خدا باید ایمان داشته باشیم که خداوند حتما توبه را می پذیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: خداوند در سوره شورا آیه 25 می فرماید: خدا کسی است که توبه را از بندگانش قبول می کند و از بدی‌هایشان می گذرد. /919/پ202/ن

ارسال نظرات