۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۱۵۲۸۵۶
به مناسبت رحلت پیامبر اعظم؛

ویژه‌نامه «روز یتیمی امت» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «روز یتیمی امت» به مناسبت رحلت پیامبر اعظم(ص) در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه روز يتيمي امت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «روز یتیمی امت» شامل کلیپ ها، نواهنگ‌ها، تصاویر ویژه، موبایل اسلامی، پنجره ملکوت، قفسه، در لا به لای متون، بغض قلم و ویژه‌نامه‌های پیشین در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
سیره شناسی رسول خدا در حوزه بصیرت دینی، بصیرت و دین شناسی، دو مشعل فروزان، جوشش معنا در کلام پیام آور حق، از رهگذر عقلانیت رسول خوبی‌ها، بهترین الگویی که شناختم، شمه‌ای از شمیم رحمت، پای درس معلم بزرگ بشر، نگرانی‌های پیامبر رحمت چه بود، انسان و عقل او از دیدگاه پدر امت، مقامات دنیوی و اخروی پیامبر خاتم، راز موفقیت یک اسوه و دست بر دوش امیر از موضوعات مطرح‌شده در بخش در لا به لای متون این ویژه‌نامه است.
دریای اشک، با تن خسته، کم گریه کن، یک دل مضطر، فتنه‌ای سهمگین، سوگوار بابای امت، تکیه بر دست علی زد از موضوعات مطرح شده در بخش بغض قلم و موضوعاتی همچون غمنامه‌ صبر و رحمت، هجرت خورشید، غروب حضرت آفتاب، کوچ آفتاب و داغ جانگداز در بخش ویژه‌نامه‌های پیشین این ویژه‌نامه به چشم می‌خورد.
راز موفقیت یک اسوه
در ذیل موضوعی از بخش لا به لای متون ین ویژه‌نامه می خوانیم: حضرت محمد(ص) نمونه انسانی کامل و الهی است که شایسته اسوه و الگو قرار گرفتن است.
از این رو، قرآن درباره او فرمود: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ، همانا برای شما در سیره رسول خدا الگو و سرمشقی نیکو است».
واژه اسوه سه بار در قرآن آمده است، دو بار در مورد حضرت ابراهیم علیه السلام و یک بار در مورد حضرت محمد صلی الله علیه و آله به کار رفته است، بر اساس آیه بالا، پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله سرمشق و الگویی نیکو در امور دنیا و آخرت است، آن حضرت در ایمان و اخلاص، در زهد و تقوا، صبر و استقامت، توکل و فداکاری، شجاعت و دلاوری، نظم و پاکیزگی، عبادت و خودسازی و در تمام کردارها و گفتارها کامل‌ترین سرمشق برای انسان‌ها به شمار می رود.
پیامبر اسلام اشتیاق فراوانی به هدایت بندگان خداوند داشت و از گمراهی آنان به شدت رنج می برد، خداوند در این زمینه فرمود: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیکُمْ بِالْمُۆْمِنِینَ رَۆُوفٌ رَحِیمٌ، همانا پیامبری از خودتان آمد که رنج بردن شما بر او گران است و به «ایمان» و «نجات» شما بسیار حریص است».
آن حضرت چنان به هدایت مردم حریص بود که احتمال می رفت حتی جان خود را در این راه از دست بدهد، از این رو، این آیه نازل شد «لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یکُونُوا مُۆْمِنِینَ، شاید به خاطر آنکه آنها ایمان نیاوردند، خود را به هلاکت افکنی».
شخصی به نام جُریر بن عبدالله می گوید: از آن زمانی که به آئین اسلام درآمدم و قبول اسلام کردم، هیچگاه بین من و رسول اکرم صلی الله علیه و آله حجابی نبود، هر وقت خواستم به حضورش می‌رسیدم، و هر وقت آن حضرت را می دیدم، خنده بر لب داشت، او با یاران خود مهربان بود و با آنها مزاح و گفتگو می‌کرد و با کودکان آنها بسیار دلسوز و مهربان بود و آنها را در کنار خود می‌نشاند و به آغوش می گرفت.
دست بر دوش امیر
در موضوع دیگری از بخش لا به لای متون این ویژه‌نامه چنین آمده است: سالیان و قرون متمادی است که دانشمندان و اندیشمندان عالم در پاسخ به این سؤال که حضرت محمد صلی الله علیه و آله کیست و چه شخصیتی داشته است، کتاب ها و مقالاتی نوشته اند و به قدر توان و فهم خویش مطالبی را بیان کرده اند، به طوری که اگر بخواهیم آثاری که درباره آن پیامبر عظیم الهی به زبان‌های مختلف تالیف شده است جمع آوری کنیم، موسوعه بسیار عظیمی خواهد شد که از نظر کمی و کیفی بی نظیر خواهد بود.
بی تردید، تمام صفات کمالی و فضائل اخلاقی در وجود مقدس آن حضرت بی کم و کاست جمع شده بود، چرا که آن بزرگوار دست پرورده پروردگار و گل سرسبد جهان هستی و کامل ترین انسان روی زمین است.
بنابراین، برماست که با رویکردی دوباره به سیره و سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در سالم سازی جامعه و آرامش روحی مسلمانان تلاش کنیم و بکوشیم خلق و خوی نبوی صلی الله علیه و آله را در اجتماع مسلمانان گسترش دهیم و جسم و جانمان را با اخلاق زیبای آن حضرت جلا بخشیم.
رسول الله صلی الله علیه و آله  پس از آخرین سفر حج و رخداد با شکوه غدیر به مدینه مراجعت فرمود و بر آن حضرت معلوم شد که مرگ و رحلت او نزدیک است، پیوسته در میان اصحاب خطبه می خواند و از آخرین فرصت‌ها برای ارشاد و راهنمایی خلق خدا استفاده می کرد، همواره وصیت می‌کرد داخل فتنه‌های بعد از خود نشوند، دست از راه و روش او برندارند، در دین خدا بدعت نگذارند و در هر شرایط متمسک به عترت و اهل بیت او شده و از دستورهای آنها سرپیچی نکنند.
شب شد و تب به سراغ حضرت آمد، دست امیرمؤمنان علیه السلام را گرفت و متوجه قبرستان بقیع گردید و فرمود: خداوند به من گفت:سلام بر شما ساکنان قبرستان خوش بیارامید که روزگار شما آسوده‌تر از روزگار این مردم است، فتنه‌ها همچون پاره‌های شب تیره پیش آمده اند.
مدتی ایستاد و طلب آمرزش برای جمیع اهل بقیع کرد، بعد از سه روز، کسالت حضرت شدت گرفت در حالی که پارچه‌ای به سر بسته و دست راست بر دوش امیرمؤمنان علیه السلام و دست چپ بر دوش فضل بن عباس داشت وارد مسجد شد، به منبر نشست و فرمود: مردم نزدیک است که من از میان شما بروم و مقداری مردم را موعظه کرد و از منبر فرود آمد و با مردم نماز ظهر ادا کرد و به خانه ام سلمه مراجعت کند.
احتضار فرا رسید، رسول الله صلی الله علیه و آله  دیگر نمی توانست سخن بگوید، حضرت علی علیه السلام  سر آن حضرت را بر روی سینه نهاد، ظرف آبی کنار آن بزرگوار بود هرگاه که اندکی به هوش می آمد دستش را در آب فرو می برد و بر صورتش می کشید و می گفت: «خدایا در سکرات مرگ یاریم کن»، «خدایا در سکرات مرگ مرا بنگر»
در این لحظه پیامبر صلی الله علیه و آله از امام علی علیه السلام خواست به لب‌های او نزدیکتر شود، به او نزدیک شد، رسول الله صلی الله علیه و آله در زمانی طولانی به او راز گفت، پس امیرمؤمنان علیه السلام سربرداشت و در گوشه ای نشست و حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله در خواب رفت، سپس از حضرت علی علیه السلام پرسیدند یا اباالحسن چه رازی بود که پیغمبر با تو می گفت، فرمود: هزار باب از علم تعلیمم کرد که از هر بابی هزار باب مفتوح می شود و وصیت کرد مرا به آن چیزی که بجا خواهم آورد آن را انشاء الله تعالی.
همین که بیماری حضرت سنگین شد و رحلت نزدیک، به امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: بار دیگر سر او را به دامن بگیرد و فرمود: مر خداوند رسیده و چون جان من بیرون آید مرا به سوی قبله بگردان و متوجه تجهیز من باش، اول تو بر من نماز بگذار و از من جدا مشو تا مرا به قبر بسپاری.
در این لحظه صدای گریه حضرت فاطمه سلام الله علیها، رسول‌الله صلی الله علیه و آله را متوجه خود کرد، از او خواست در کنارش بنشیند، رازی در گوش او گفت که صورت فاطمه سلام الله علیها برافروخته شد و شاد گردید و احتمالا راز همان بود که تو اول کسی هستی که در بهشت به من ملحق خواهی شد و بالاخره روح مقدس یگانه شخصیت جهان آفرینش به ملکوت اعلی پیوست.
ویژه‌نامه «روز یتیمی امت» به مناسبت رحلت پیامبر(ص) در فضای مجازی به تهیه‌کنندگی و تنظیم ابوالفضل صالح صدر در بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان به نشانی www.tebyan.net  منتشر شده است./907/ت302/پ
ارسال نظرات