۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۱۵۳۲۱۸
عضو فراکسیون روحانیان مجلس:

برنامه مدونی برای رهایی اقتصاد از وابستگی به نفت نداشته ایم

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که متاسفانه در طول دوران انقلاب برنامه مدون و راهبردی برای رهایی اقتصاد کشور از وابستگی به نفت نداشته ایم،‌ اقتصاد مقاومتی را بهترین راهکار برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن دانست.
محمد رجايي نماينده  مردم گناباد و عضو کميسيون اقتصادي
حجت‌الاسلام محمد رجایی، نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبیین ارکان اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: اقتصاد مقاوتی از دو رکن  اقتصاد با پیشینیه بلند و مقاومت تشکیل شده است؛ با توجه به فشارهای موجودی که از جانب دشمن مانع پیشرفت اقتصادی نظام است، اقتصاد مقاومتی جامعه را شامل تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان در برابر فشارهای داخلی و خارجی آماده مقاومت کرده و آن را به سوی بالندگی و شکوفایی سوق می‌دهد.
حجت‌الاسلام رجایی با اشاره به این‌که اقتصاد مقاومتی نوعی پاسخ به جنگ اقتصادی است، گفت: در اقتصاد مقاومتی نیز همانند سایر جنگ‌ها باید ترفندها و روش‌های نفوذ دشمن را از طرفی و همچنین نقاط ضعف خود را از سویی دیگر شناسایی کرد و افزون بر خنثی‌کردن توطئه‌های دشمن باید درصدد بهبود وضع موجود جامعه بود.
نماینده مردم گناباد یکی از راه‎های نفوذ دشمن را وابستگی اقتصاد به نفت خواند و اظهار داشت: با وجود سر دادن شعار اقتصاد مستقل از نفت در طول دوران انقلاب و وجود پیشرفت‌هایی در تحقق آن متاسفانه این امر در حد انتظار رشد نداشته‌ است، در دولت‌های حاکم برنامه‌ ای مدون و بر اساس اختیار، با هدفی بلند مدت جهت عدم وابستگی به نفت مشاهده نشد و به‌طور معمول بر اساس نیازهای زمان و به اجبار قدم‌هایی در این راه برداشته شده است.
وی با اشاره به نبود توجه لازم برای کاهش وابستگی به نفت در دوران نبود فشارهای اقتصادی، گفت: تنها در هنگام وجود فشار اقتصادی، قیمت پایین نفت و یا وجود مشکلاتی در صادرات به فکر حل این مشکل بودیم و باید اذعان داشت که در دوران انقلاب برنامه‌ای مدون و راهبردی مشخص جهت توصیف چگونگی ایجاد عدم وابستگی و فرآیند زمانی رسیدن به آن وجود نداشته است.
نماینده مردم گناباد با تاکید بر این‌که در اقتصاد مقاومتی باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، افزود: امروز زمان مناسبی برای طراحی راهبردی بلند مدت جهت نجات اقتصاد کشور از وابستگی به نفت است، برای ایجاد این استقلال، حرکت روبه‌جلو اقتصاد و خنثی‌کردن تحریم‌ها باید بهره‌وری در اقتصاد افزایش یابد که برای افزایش آن نیاز است تا اقتصاد به سوی خصوصی شدن حرکت کند و با اجرای این نکته در اصل 44 قانون اساسی رقابت سالم میان تولیدکنندگان، برطرف شدن تهدیدات دشمنان و زمینه استقلال اقتصاد از نفت فراهم می‌شود.
حجت‌الاسلام رجایی نیاز به مجموعه‌ای از سیاست‌ها را در این مسیر الزامی دانست و بیان داشت: خصوصی‌سازی به عنوان یک اصل پذیرفته شده است اما باید سنجید به چه روش  اجرا شود، در غیر این‌صورت کارخانه‌های دولتی با قیمتی ارزان در اختیار افرادی خاص قرارمی‌گیرد که هیچ‌گونه تجربه و تخصص و انگیزه در کار تولید ندارند و پس از مدتی ماشین‌آلات کارخانه فروخته می‌شود تا ملک آن تصرف گردد.
نماینده مردم گناباد در تبیین نحوه واگذاری شرکت‌های دولتی، ابراز داشت: باید این واگذاری به افرادی در همان زمینه کاری و توانایی‌ تولید بالا صورت گیرد، همچنین قیمت شرکت به‌گونه‌ای تعیین شود که خریدارن آن سوداگری نکنند و با در نظر گرفتن تمام جوانب و محتویات کارخانه تعیین شود، اما در صورت عدم توانایی خریداران می‌توان این خرید را به‌ صورت اقساط انجام داد.
وی ایجاد سیاستی حاکم و ناظر بر وارادت و فعالیت‌های تجاری را ضروری خواند و اظهار داشت: این سیاست باید به‌گونه‌ای باشد که تولید کننده احساس کند در ادامه تولید سود منطقی وجود دارد که در تجارت به آن سود نخواهد رسید و یا این دو سود با یک‌دیگر برابر می‌باشد اما امروز این سیاست به‌گونه‌ای است که در بخش تولید هم مشکلات زیادی وجود دارد و هم سود کمتری نسبت به کار تجاری دارد.
حجت‌الاسلام رجایی در تبیین مسیری دیگر در اجرای خصوصی‌سازی، گفت: عرضه اوراق سهام کارخانجات دولتی به بورس به‌گونه‌ای که مدیریت مجموعه در اختیار سهام‌داران کارخانه قرار بگیرد نیز از روش‌های موثر در خصوصی‌سازی است.
وی با تاکید بر عرضه سهام کارخانجات دولتی با قیمت واقعی خود در بازار بورس، ابراز داشت: در این‌صورت کارخانه در اختیار فرد یا افراد خاصی قرار نمی‌گیرد، همچنین همه کسانی که علاقه‌مند به خرید سهام کارخانه و شرکت ‌باشند با هر مقدار سرمایه می‌توانند این امر را انجام دهند و در نتیجه هنگامی که تعداد سهامداران زیاد شود تصمیم‌گیری با خرد جمعی بیشتری انجام می‌شود و مشکلاتی که تا امروز بروز کرده است کمتر خواهد شد.
نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی مصرف گرایی را به عنوان یک اصل مقبول خواند و گفت: مصرف باید درجامعه وجود داشته باشد چرا که اگر افرادی متقاضی تولید داخلی نباشند تولیدکننده به مشکل بر می خورد؛ از این رو هم‌زمان با رشد تولید باید مصرف را هم افزایش داد اما همواره باید از افراط و تفریط جلوگیری کرد.
وی مصرف‌کنندگان را به استفاده از کالاهای داخلی توصیه کرد و افزود: امروز یکی از مشکلات موجود اشتغال پایین جوانان است، اما به هر میزانی که از کالاهی داخلی استفاده شود به همین میزان، اشتغال جوانان نیز بیشتر خواهد گردید؛ هم چنین امروز تولیدکنندگان با درصد پایینی از ظرفیت خود به علت عدم فروش تولیدات داخلی فعالیت می‌کنند در نتیجه اقتصاد ظرفیت و پتانسیل دارد که نیروی بیشتری به کار گیرد.
حجت‌الاسلام رجایی با تاکید بر این‌که شرط نخست فروش بالا، کیفیت بالای کالاهای تولیدی داخل در کنار قیمت پایین آن است، اظهار داشت: افزون بر این‌که در کشور برخی از کالاها تحت پوشش استاندارد هستند، باید همه کالاهای تولید داخل را مجاب به رعایت پیش‌زمینه‌های استاندارد کرد و این امر نیاز به نظارتی جدی و گذر زمان دارد تا احساس کنترل‌شدن در تولیدکنندگان ایجاد شود.
نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که متاسفانه در شهرهای بزرگ و در اقشار متوسط به بالا مصرف کالاهای خارجی به عنوان یک ارزش درآمده است، گفت: برای حل این مشکل باید فعالیت‌های فرهنگی صورت گیرد و در این امر همه دستگاه‌های مرتبط با فرهنگ اعم از حوزه، دانشگاه، صدا و سیما، مطبوعات و رسانه ها باید همکاری لازم را داشته باشند.
وی در پایان ضرورت آموزش دوری از تجمل‌گرایی بی‌مورد را از مقطع دبستان دانست و ابراز داشت: در این آموزش‌ها باید ارزش‌های والای انسانی را جایگزین این ارزش‌های مصنوعی کرد، صدا و سیما نقشی مهم‌تر از حوزه می‌تواند در این زمینه ایفا کند، اما متاسفانه سریال‌های ساخت آن نه تنها در جهت این امر نیست بلکه ضد آن عمل می‌کند، مردم با حوزه ارتباطی مداوم ندارند اما با صداوسیما ارتباطی دائم دارند، برخی از نهادهای اثرگذارتر مسؤولیت بیشتری دارند./9598/ت302/ج
ارسال نظرات