۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۵۴۵۰۴
نماینده مردم تبریز:

دولت آذربایجان در سیاست‌ دین ستیزی خود تجدید نظر کند

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این‌که سیاست اصلی صهیونیزم جلوگیری از همگرایی میان شیعیان ایران و جمهوری آذربایجان است، گفت: دولت آذربایجان باید در سیاست‌های‌ ایران ستیزی و دین ستیزی خود تجدید نظر کند.
محمداسماعيل سعيدي، منتخب مردم تبريز در انتخابات نهم مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، امروز در نشست بررسی روابط ایران و جمهوری آذربایجان که به همت مؤسسه آران برگزار شد، برخورداری دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان از روابط حداکثری در کلیه زمینه ها را از الویت های اساسی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای مخالف بهبود روابط دو کشور در زمینه های مختلف هستند که در این میان صهیونیست ها نقش اول را بازی می کنند.

 

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این‌که امروزه دیپلماسی عمومی به عنوان یکی از بخش های اساسی روابط بین دولت ها کارکردهای مهمی در بهبود روابط دارد، گفت: آذری‌های ایران در طول تاریخ محور وحدت ایران بوده اند و شاه اسماعیل صفوی برای اولین بار پس از ساسانیان توانست با ایجاد دولتی فراگیر و ملی در تبریز شکوه و عظمت ایران را احیاء کند.

 

وی افزود: مردم تبریز در جریان فرقه دموکرات و پس از آن نشان داده اند که عمیقا علاقه‌مند به حفظ یکپارچگی ایران و سربلندی اسلام هستند و امروز نیز همین مردم آذربایجان می توانند بر خلاف خواست صهیونیست‌ها و قدرت‌های فرامنطقه ای، عامل ایجاد مستحکم ترین روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان باشند که البته در این عرصه هم باید وزارت امورخارجه زمینه سازی های لازم را به عمل آورد و مهم‌تر از آن بایستی دولت جمهوری آذربایجان در سیاست‌های ایران ستیزی و دین ستیزی خود تجدید نظر کند.

 

سعیدی با غیر قابل قبول خواندن سیاست انفعالی در منطقه قفقاز گفت: مردم این منطقه به ویژه جمهوری آذربایجان از دیرباز تا کنون علاقمندی خاصی به آموزه های اسلامی و شیعی داشته اند و با وجود سیاست های ضددینی کمونیست ها که با شکنجه های غیرقابل توصیف علما و دینداران همراه بوده است، توانسته اند اسلامیت خویش را حفظ کنند.

 

وی افزود: حرکت های اسلام خواهی اسلامگرایان آذری در جریان نهضت حجاب مؤید این موضوع است و امروز وظیفه مردم ایران اسلامی به ویژه مردم مناطق آذری نشین ایران، علما و اساتید دانشگاه های این منطقه است که مردم جمهوری آذربایجان را در تحکیم و تعمیق باورهای اعتقادی و فرهنگ تاریخی خود یاری کنند.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: بنده ضمن تاکید بر اهمیت گسترش روابط دو جانبه معتقدم بایستی یک سلسله اقدامات بر اساس برنامه ای منسجم در راستای شفافیت مسائل تاریخی در منطقه انجام داد تا تاریخ مشترک ایران و قفقاز با رهایی از قید تحریفات و تفسیرهایی که از زمان استالین شروع شده بتواند به عنوان عامل همگرایی دو کشور ایران و آذربایجان ایفای نقش کند.

 

وی در این زمینه افزود: اخیرا نامه نگاری‌هایی در این خصوص توسط دکتر حقیقت پور نماینده محترم مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با برخی نمایندگان پارلمان باکو انجام شده که این نوع اقدامات مفید است و می تواند زمینه ساز گفتگوی اساتید تاریخ دو کشور شود.

 

سعیدی ادامه داد: سیاست اصلی صهیونیست ها در منطقه جلوگیری از ایجاد همگرایی میان شیعیان ایران و جمهوری آذربایجان است، چرا که آنان از همگرایی گروهی از شیعیان لبنان با انقلاب اسلامی سیلی خورده اند، از این رو تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تقویت پیوندهای عاطفی و مذهبی بین مردم دو کشور بعمل می آورند که لغو تسهیلات گذر مرزی از سوی پارلمان باکو و نیز عدم اقدام دولت باکو برای لغو رژیم ویزا بین ایران و جمهوری آذربایجان در این راستا قابل ارزیابی است.

 

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان با ابراز تاسف از تداوم اشغال قره باغ و یاد آوری کمک های همه جانبه ایران و با اعلام آمادگی ایران برای میانجی گری در مناقشه قره باغ، گفت: انتظار داریم که دولت جمهوری آذربایجان به جای تقابل با مردم این کشور که بواسطه همگرایی با صهیونیستها و سیاست های آمریکا صورت می گیرد در راستای آزادی قره باغ که بخشی از خاک جهان اسلام است گام بردارد و در این زمینه نیز فرافکنی نکنند./935/پ203/ج

ارسال نظرات