۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۵۴۸۶۷
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم مطرح کرد:

بزرگترین شاهد همگرایی مذهبی در کانون اصلی تربیت عالمان دینی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه هنوز هم کتب ادبیاتی که در مدارس علمیه شیعیان تدریس می‌شود، نوشته شده عالمان شاخص اهل‌سنت است، این امر را بزرگترین شاهد همگرایی مذهبی در کانون اصلی تربیت عالمان دینی برشمرد.
محسن الويري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در نشست علمی میثاق با پیامبر رحمت و عدالت(ص) با عنوان «میراث ادبی پیامبر(ص) و همگرایی مذهبی» که در مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) قم برگزار شد، گفت: شعر جایگاه خاصی در انتقال اندیشه و ارزش‌ها دارد.

وی افزود: اشعاری که درباره پیامبر اکرم(ص) سروده شده است، مدیح و شعر نبوی(ص) خوانده می‌شود؛ اگر اشعار نبوی(ص) به سروده‌های خاص و متمایز اطلاق شود، پیدایش آن‌ها به قرن هفتم و از شاعرانی همچون ابن فارض و بوسیری صادر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم تصریح کرد: اما اگر به تمام اشعاری و ابیاتی که درباره حضرت رسول(ص) سروده شده، شعر نبوی اطلاق شود، پیدایش آن به زمان حضور آن حضرت برمی‌گردد و از شاعرانی مانند حصان بن ثابت و کعب بن مالک صادر شده است.

وی ادامه داد: چندین جلد کتاب در معرفی سروده‌های مربوط به پیامبر اعظم(ص) داریم؛ مشهور‌ترین و به اعتقاد برخی برترین شعر در بین این سروده‌ها، قصیده‌ای به نام «بردة» است که شاعری مصری به نام «بوسیری» در قرن هفتم آن را سروده است.

حجت‌الاسلام الویری خاطرنشان کرد: زکی مبارک یکی از ادب‌پژوهان نبوی(ص)، قصیده «بردة» را برترین قصیده نبوی(ص) می‌شمارد؛ بوسیری شاعر این قصیده 14 سروده دیگر نیز درباره پیامبر(ص) دارد.

وی تصریح کرد: این شاعر نبوی(ص) در اواخر عمر به بیماری مبتلا شد که نیمی از بدن وی را فلج کرد، سپس به قصد تقرب به پیامبر اکرم(ص) و طلب استشفا از ایشان این قصیده‌ را سرود.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم با بیان این‌که «بردة» به معنی عبا است، افزود: زمانی که بوسیری قصیده خود را به پایان رساند، حضرت رسول اکرم(ص) را در عالم خواب می‌بیند، پیامبر(ص) عبایی را بر دوش وی انداخته و شفا می‌یابد؛ به همین سبب این قصیده «بردة» نام گرفت.

وی اظهار داشت: غزلیات عاطفی، بر حذر داشتن از هوای نفس، مدح سیدالمرسلین(ص)، میلاد پیامبر اکرم(ص)، اشاره‌ای به معجزات حضرت رسول(ص)، قرآن، معراج پیامبر(ص)، جهاد حضرت محمد(ص)، توسل به ایشان و مناجات با خدا، به ترتیب بخش‌های مختلف این قصیده والا مقام است.

حجت‌الاسلام الویری تأکید کرد: تردیدی در غیرشیعه بودن بوسیری، شاعر قصیده «بردة» وجود ندارد و حال آن‌که شرح‌های متعدد و استقبال‌های گوناگونی از سوی علمای شیعه در مورد این قصیده نگاشته شده است.

وی اظهار داشت: یکی از شارحان قصیده «بردة»، شیخ بهائی(ره) و یکی دیگر از شارحان شناخته شده این قصیده، داماد شیخ محمد تقی مجلسی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: باوجود این‌که قرن هفتم مقارن با سقوط بغداد، پایان سلطه چند قرنه بنی‌امیه و بنی‌عباس و آغاز رشد و گسترش تشیع در ایران و عراق است، کسی از عالمان شیعه با قصیده «بردة» و بوسیری، شاعر سنی‌مذهب آن، مخالفت نکرده بلکه آن را تجلیل کرده‌ و شرح داده‌اند.

وی ادامه داد: هنوز هم کتب ادبیاتی که در مدارس علمیه شیعیان تدریس می‌شود، نوشته شده عالمان شاخص اهل‌سنت است و این امر بزرگترین شاهد همگرایی مذهبی در کانون اصلی تربیت عالمان دینی و پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام الویری اظهار داشت: وقتی سیره عالمان پیشین را بررسی می‌کنیم متوجه همگرایی مذهبی در اعتقاد آن‌ها می‌شویم؛ وقتی که عالمان شاخص ما چنین اندیشه‌ای داشتند، ما نیز باید به سنت آن‌ها که سنت پیامبر و اهل‌بیت(ع) است، تمسک بجوییم./997/پ202/ی

ارسال نظرات