۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۱۵۵۲۸۲
استاد حوزه علمیه:

اگر طلبه به تحقیق و پژوهش عادت نکند موفق نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با تبیین ضرورت و اهمیت پژوهش طلاب عنوان داشت: ما طلاب که ادعای سربازی امام زمان(عج) را داریم باید ابتدا معلومات علمی خود را اصلاح کرده و بالاببریم زیرا پژوهش برای کسی که فاقد بار علمی است، معنایی ندارد.
آيين روز پژوهش حوزه علميه معير

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام محمدباقر رنجبری، استاد پژوهش حوزه علمیه صبح امروز یکشنبه پانزدهم بهمن‌ماه در آیین روز پژوهش مدرسه علمیه معیر تهران با اشاره به این‌که طلاب نیازهایی دارند که برای رفع آنها باید به کسب مهارت‌ بپردازند گفت: یکی از مهارت‌های مورد نیاز طلبه، بیان رسا و مستدل پیداکردن است که به دو شکل گفتاری و نوشتاری تقسیم می‌شود و طلبه باید به هردوی آن مسلط باشد.

وی بالابردن معلومات علمی در زمینه کتاب و سنت را از وظایف ذاتی طلاب دانست و با بیان این‌که از ما توقع شکافتن اتم و احداث پالایشگاه را ندارند ابراز داشت: طلاب باید مباحث دینی را از کتاب و سنت استخراج کنند و برای این کار باید دست‌کم یک‌بار کتب اربعه را از ابتدا تا انتها مطالعه و مباحثه کنند.

این استاد پژوهش تکرار کردن را راه انس با مطالب ارزیابی کرد و با بیان این‌که طلبه باید به آراء و نظرات علما در زمینه کتاب و سنت تسلط پیدا کند اظهار داشت: بوعلی سینا چهل بار کتاب فارابی را مطالعه کرد و سپس با مطالعه شرح آن و اثری که مطالعه گذاشت مطلب را فهمید.

حجت‌الاسلام رنجبری عنوان داشت: در آمریکا سیصد دانشکده از پنجاه یا شصت سال قبل تأسیس شده و در زمینه تشیع به تحقیق می‌پردازند و با این کار به‌دنبال متلاشی کردن شیعه هستند و همچنین وهابیت در سال گذشته 5000 جلد کتاب علیه شیعه چاپ کرده است.

وی با بیان این مطلب افزود: کتب وهابیت مقدمات دروغ، کذب و افترا دارد اما آنها با یک متد علمی این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند و کسی که به خودش بمب می‌بندد و منفجر می‌کند با یک عقیده علمی این کار را می‌کند.

این استاد پژوهش تأکید کرد:‌ ما طلاب که ادعای سربازی امام زمان(عج) را داریم باید ابتدا معلومات علمی خود را اصلاح کرده و بالاببریم زیرا پژوهش برای کسی که فاقد بار علمی است، معنایی ندارد.

حجت‌الاسلام رنجبری با بیان این‌که تا به تحقیق و پژوهش عادت نکنید طلبه موفق نخواهید شد و تنها ساعات عمرتان را تلف کرده‌اید ابراز داشت: اگر کسانی در وادی تحصیل علم دکترا می‌گیرند و یا مجتهد می‌شوند برای این است که مطالعه مستمر دارند و هیچ‌گاه از کار علمی غافل نشده‌اند و همواره برای کسب علم برنامه منظم دارند.

وی عنوان داشت: سعی کنید حلقه‌های دو یا سه‌ نفره تشکیل داده و پنجاه حدیث از اصول کافی را تجزیه و ترکیب کنید که در این صورت در صرف و نحو بسیار قوی می‌شوید.

حجت‌الاسلام رنجبری بر استمرار در یادگیری و مطالعه دروس، پی‌گیری دروس با دوستان و استاد خارج از برنامه کلاسی، توسل به ائمه اطهار(ع) با قرائت زیارت وارث و هدیه به یکی از آن بزرگواران تأکید کرد و بیان داشت:‌ مباحث اعتقادی از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با خواندن کتب اعتقادی و جهان‌بینی اسلامی باید پایه و اساس فکری طلبه‌ها پرورش پیدا کند.

حجت‌الاسلام رنجبری در خاتمه سخنان خود با تأکید بر ضرورت مراجعه طلاب به کتابخانه‌های معتبر برای آشنایی با کتب معروف و علمی شیعه و آشنایی اجمالی با مباحث آنها و همچنین عادت بر نوشتن و صحبت کردن اظهار داشت: اگر طلبه‌ای از هنر نگارش بی‌بهره باشد، پس از حیات وی از علمش بهره‌ای برده نمی‌شود زیرا که علمش را به‌صورت مکتوب و شیوا ثبت نکرده است./956/پ202/ص

ارسال نظرات