۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۱۵۶۴۶۲

خودسازی مهمترین پیش نیاز حضور طلاب در ندامتگاه ها است

خبرگزاری رسا ـ معاون اداره کل زندان های خراسان رضوی با اشاره به اثرات حضور روحانیان در ندامتگاه ها گفت: طلبه ای باید وارد زندان شود که خودساخته و بهره مند از توانمندی های معنوی باشد وگرنه نمی تواند موثر واقع شود چرا که خودسازی، دیدگاه های اصلی را به طلبه می دهد.
خودسازی مهمترین پیش نیاز حضور طلاب در ندامتگاه ها است

حجت الاسلام رستمی، معاون اداره کل زندان های خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص کارکردهای حضور روحانیان در زندان ها اظهار داشت: صرف حضور روحانیانی که معنویت و صفای باطن دارند در زندان اثرگذار است، از سوی دیگر با توجه به این که هدف طلبه ها از ورود به زندان، گذران وقت و سرگرمی نیست و از دین و اهل بیت(ع) سخن می گویند، برای زندانیان ذهنیت سازی و زمینه تفکر ایجاد می کند.

 

وی افزود: اگر خوراک فکری درستی به زندانیان بدهیم، وقت زیادی برای فکر کردن و کسب نتایج مفید دارند در غیر این صورت، خودشان به خود خوراک می دهند.

 

حجت الاسلام رستمی با بیان این که نوعا ضریب هوشی زندنیان از سایر مردم بیشتر است، افزود: اگر مسیر توانمندی های این انسان های زرنگ در مسائل معنوی و صحیح به کار گرفته شود، گره های بسیاری از مشکلات جامعه باز می شود.

 

وی در مورد پیشینه حضور روحانیان در زندان ها خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب که منافقان وارد زندان شدند، برخی از روحانیان که امروز از خطبای برجسته نیز هستند، وارد زندان و بندهای منافقان شده و مباحث اعتقادی را مطرح می کردند تا ذهنشان را به سمت انقلاب سوق دهند.

 

وی ادامه داد: این مباحث بعدها به تدریج تا اقامه نماز جماعت، قرائت دعا و قرآن و سایر اقدامات فرهنگی پیش رفت، البته این که روحانی داخل بندها برود و با زندانیان نشست و برخاست داشته باشد به برکت نمازهای جماعت حاصل شد وگرنه پیش از آن روحانی همراه مأمور در زندان رفت و آمد می کرد.

 

حجت الاسلام رستمی به نقل از یکی از خطبای مطرح کشور تأکید کرد: اگر طلبه ای بخواهد مبلغ موفقی باشد باید یک سال فعالیتش را فقط در زندان بگذراند.

 

وی در تشریح ساز و کار رسانه ای کردن حضور روحانیت در زندان ها، تصریح کرد: علت این که تاکنون آن طور که باید این فضا رسانه ای نشده این است که نمی خواهیم قبح و نگرانی و ترس زندان در میان مردم از بین برود لذا این مسائل را صرفا در مجامع علمی و اساتید مطرح می کنیم. گرچه این اطلاع رسانی برای کارکنان و پرسنل بسیار سودمند خواهد بود.

 

معاون فرهنگی زندان های مشهد در خصوص مبادی ورود یک طلبه به فضای زندان، یادآور شد: پیش نیازهای این مسأله مفصل است اما به طور خلاصه طلبه ای باید وارد زندان شود که خودساخته و بهره مند از توانمندی های معنوی باشد وگرنه نمی تواند موثر واقع شود چرا که خودسازی، دیدگاه های اصلی را به طلبه می دهد، به عنوان نمونه اگر طلبه به این مهم نرسیده باشد که خود را گنهکارتر و پایین از همه بداند، در زندان نمی تواند با مخاطب خود ارتباط خوبی داشته باشد./930/ت302/ب

ارسال نظرات