۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۵۷۹۴۷
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

آپارتمان نشینی با سبک زندگی و فرهنگ ما تطابق ندارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل خانواده گفت:‌ آنچه از غرب آمده با دستورات دینی ما و با فرهنگ ما تطابق ندارد، ما با اسم غرب مشکل نداریم مشکل ما این است که زندگی آپارتمان نشینی با بسیاری از مسایل زندگی ما مغایر است.
حجت‌الاسلام محسن عباسي ولدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن عباسی، کارشناس مسائل خانواده، در برنامه پرسمان تربیتی که از رادیو معارف پخش می‌شد به ارائه بحث گام های موفقیت در زندگی مشترک پرداخت و گفت: نظافت ظاهر خانه بسیار مهم است، نظافت خانه در نشاط و شادابی خانواده موثر است، خانه کثیف و به هم ریخته روان انسان را پریشان می کند.

اسلام و نظافت خانه

وی ادامه داد: اسلام اهمیت ویژه ای به نظافت خانه داده است، امام باقر (ع) در روایتی می فرمایند«جارو کردن خانه فقر را از خانه می برد»، امام صادق (ع) نیز فرمودند« شستن ظروف و جارو کردن جلوی خانه موجب جلب روزی می شود».

ححت‌الاسلام عباسی اظهار داشت: رسول الله (ص) در مورد نظافت و بهداشت خانه می فرمایند«زباله ها را شب در خانه نگه ندارید و در روز زباله ها را بیرون کنید زیرا زباله ها محل نشستن شیطان است»، امام علی (ع) نیز فرموده‌اند«خانه های خودتان را از تار عنکبوت خالی کنید که بودنشان موجب فقر در زندگی است».

وی ابراز داشت: نظافت خانه یکی از کارهایی است که خدا دوست دارد و این یک نوع عبادت است، اگر حس عبادت در نظافت وجود داشته باشد ما رضایت بیشتری نسبت به انجام آن داریم.

این کارشناس مسائل تربیتی تاکید کرد: خانم های خانه دار اگر بدانند زمانی که خانه داری می کنند، در حال عبادت خدا هستند، رضایت خاطر بیشتری نسبت به نظافت خانه و خانواده دارند، دین ما فقط به مناسک اهمیت نمی دهد بلکه تمام ابعاد زندگی را در بر می گیرد و تک بعدی نیست و این را حق انسان می داند که در خانه ای آراسته و تمیز زندگی کند.

فرهنگ آپارتمان نشینی

وی در پاسخ به پرسش «آیا زندگی آپارتمان نشینی، از غرب وارد کشور ما شده و اسلام آن را می پسندد؟» گفت: آنچه از غرب آمده با دستورات دینی ما و با فرهنگ ما تطابق ندارد، ما با اسم غرب مشکل نداریم مشکل ما این است که زندگی آپارتمان نشینی با بسیاری از مسایل زندگی ما مغایر است.

حجت‌الاسلام عباسی ادامه داد: خود غربی ها معتقدند که زندگی آپارتمان نشینی مشکلات عمده ای دارد، افسردگی در خانه های آپارتمانی با متراژ کم بیشتر از خانه های حیاط دار است، دنیای غرب می خواهد با این مشکل مبارزه کند.

وی خاطر نشان کرد: هر چقدر زندگی آپارتمان نشینی و عمودی بودن خانه ها بیشتر می شود، یک نسبت مستقیم با جرم خیزی دارد، غربی ها در حال تحقیق و بررسی بر روی این مشکلات هستند و می خواهند مشکلات آپارتمان نشینی را حل کنند، اما ما برای حل مشکلات آپارتمان نشینی هیچ کاری نمی کنیم.

حجت‌الاسلام عباسی در پایان گفت: ما همیشه در تقلید از غرب دچار مشکلی بودیم تقلیدمان هم ناقص است، آپارتمان نشینی در کشور ما آمد فرهنگ آپارتمان نشینی نیامد، تلفن همراه آمد فرهنگ استفاده از آن نیامد، این تقلید کورکورانه ما سبب ایجاد مشکلات در زندگی اسلامی ما شده است./9194/پ202/ن

ارسال نظرات