۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۱۵۸۳۱۴
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

نقد دیدگاه روشنفکران در مورد ایمان گرایی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی گفت: تفاوت میان تجربه های عرفانی در غرب و مسیحیت با تجربه های عرفانی جهان اسلام در این است که تجربه های عرفانی مسیحیت و غرب روش اثبات وجود خدا است اما تجربه های عرفانی اسلام راه اتصال به خدا است.
راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حق پرست کارشناس مسائل دینی در برنامه رواق معرفت که از رادیو معارف پخش‌ می‌شد، گفت: یکی از عرفای مسیحیت، قرن چهاردهم کتابی نوشته است به نام ابرهای ندانستن، حرف این عارف در این کتاب این است که انسان هیچ گاه نباید خود را در یقین بداند و همیشه باید یک ابری از ندانستن روی سر خود ببیند و با یک پیکان نوک تیز عشق کور به سوی خدا برود.

وی ادامه داد: آیا رسیدن به خدا با عشق کور محقق می‌شود؟ اولین چیزی که به ذهن انسان می‏آید این است که عشق یک محرک می‏خواهد و بر اساس عرفان و آگاهی مجذوب می‏شود و این جذبه مبتنی بر یک معرفت است، و بدون شناخت، حرکتی محقق نمی‌شود.

حجت الاسلام حق پرست اظهار داشت: این بحث در ادبیات چند دهه اخیر ایران ما وارد شده است به حدی که بعضی از روشنفکران می‏گویند: «تعبیر ابرهای ندانستن نه تنها برای عشق که برای ایمان هم تعبیر مناسبی است».

وی ابراز داشت: روشنفکران معتقدند اگر کسی بخواهد ایمان داشته باشد لازم نیست آگاهانه حرکت کند، یعنی انسان در یک سردرگمی مطلق و بی معرفتی محض در ایمان حرکت کند، هدفشان این است که بگویند ایمانی که فقها ارائه می‏دهند ایمان عارفانه نیست و ایمان عارفانه همان ایمانی است که این عارف مسیحی گفته است.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: تفاوت میان تجربه های عرفانی در غرب و مسیحیت با تجربه های عرفانی جهان اسلام در این است که تجربه های عرفانی مسیحیت و غرب روش  اثبات وجود خدا است اما تجربه های عرفانی اسلام راه اتصال به خدا است.

حجت الاسلام حق پرست ادامه داد: این عارف مسیحی می‏گوید: انسان در فضا و موقعیتی کاملاً ابرآلود قرار دارد، آدمی که در چنین مسیری حرکت می‏کند از یک طرف بلاتکلیف است زیرا بنا بر محاسبات خودش نمی‏داند به کدام طرف می‏رود و از طرفی دیگر بلاتکلیف نیست زیرا مجذوب است ولی دچار شک و شبهه می‏شود.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می‏رسد روشنفکران ما که ادعای این گونه اندیشه‌ها را دارند از یک مکتبی دفاع می‏کنند که محصول غرب است و آن مکتب اگزیستانسیالیسم است که می‏گویند ایمان این نیست که انسان به پدیده‌ها و آموزه های دین اعتقاد داشته باشد.

حجت الاسلام حق پرست در پایان گفت: ایمان یعنی به نحو مؤمنانه زیستن، یعنی طرز زندگی را خود انسان انتخاب کند تا جلوی یاس و ناامیدی را بگیرد، این حرف اشتباه و متناقضی است یعنی در عین این که بگوییم دین یک توهم است هنوز ایمان داشته باشیم./ 9194/پ202/ن     

 

ارسال نظرات