۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۱۵۹۸۳۹
کارشناس معارف قرآن:

خدا قرض دادن به مؤمنان را قرض دادن به خودش می‌داند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس معارف قرآن گفت: که امام صادق (ع) هر گاه صدقه ای می داد دستش را می بوسید و می‌گفت صدقه اول به دست خدا می رسد بعد به دست فقیر.
آرم راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد حاج ابوالقاسم، کارشناس معارف قرآن، در برنامه ارمغان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: آیه 245 سوره بقره می‌فرماید «کیست آن کس که با پرداخت هزینه جهاد وامى نیکو به خدا دهد ؟ هر کس چنین کند ، خدا آن را براى او چندین برابر مى کند ، و خداست که از اموال شما مى کاهد ، و هموست که آن را گسترش مى دهد و بر آن مى افزاید ، و شما به سوى او بازگردانده مى شوید تا پاداش وامى را که به او داده اید دریافت کنید».

وی ادامه داد: در این آیه خدا انسانها رابه دادن قرض‌الحسنه به یکدیگر دعوت می‌کند، اما نکته قابل توجه این است که خدا قرض دادن به مؤمنین را قرض دادن به خودش می‌داند، می‌فرماید «مّن ذاالّذِی یُقرِضُ اللهَ قَرضًا حَسَنًا»، چه کسی است به خدا قرض حسن بدهد.

این کارشناس قرآنی ابراز داشت: در مورد قرض دادن روایات زیادی داریم، در روایات آمده «روز قیامت خدای متعال به بندگانش می گوید، از تو غذا خواستم به من ندادی از تو آب خواستم به من ندادی، از تو لباس خواستم به من ندادی، بنده تعجب می‌کند، خدای متعال می‌فرماید بنده گرسنه از تو غذا خواست تو ندادی، لباس خواست تو ندادی... امروز من هم فضل و بخششم را از تو دریغ می کنم، همان طور که تو فضل و بخششت را از بندگان من دریغ کردی».

وی اظهار داشت: حدیث قدسی است که خدا می‌فرماید «یا داود اگر ببینی من درِ خانه ات ایستادم چه می کنی؟ فرمود خدایا من نمی توانم جواب تو را بدهم، خدا فرمود فقراجانشینهای من هستند پس هرچه برای من مایه میگذاری برای آنها مایه بگذار».

حجتالاسلام ابوالقاسم ادامه داد: در روایتی دیگرآمده که امام صادق (ع) هر گاه صدقه ای می داد دستش را میبوسید و می گفت صدقه اول به دست خدا می رسد بعد به دست فقیر.

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: از وجود نبی اکرم (ص) سؤال کردند، ویژگیهای نیکوکار چیست؟ فرمودند «سه چیز است که از شاخههای نیکوکاری است، بخشندگی طبع، یعنی انسان در ذات خودش باسخاوت باشد به اجبار نخواهد چیزی به کسی بدهد، خوشگفتاری و شکیبایی و صبر بر سختی هایی که می بیند».

وی ادامه داد: باز در روایتی داریم که سه چیز از گنجینه های نیکی است: صدقه در نهان، کتمان مصیبت، کتمان شکایت، حدیثی از نبی اکرم (ص) است که خدا می‌فرماید«هرگاه بنده ام را مبتلا ساختم و او شکیبایی کرد، مثلاً مریض شد ولی شکایتی نکرد، گوشت و خونی بهتر از آن گوشت و خونی که قبلاً به آن دادم می دهم، اگر او را شفا دادم از گناه پاک می کنم واگر جانش را گرفتم مشمول رحمتم می شود».

وی در پایان خاطر نشان کرد: روایت دیگری از نبی اکرم (ص) است که می‌فرماید «هر کس مصیبت خودش را آشکار سازد نمی تواند صبور باشد»./9194/پ202/ن

ارسال نظرات